۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
نرخ ارز برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر شد
مشاور ارزی رییس کل بانک مرکزی:

نرخ ارز برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر شد

سیاست تثبیت، قطعا به معنای فیکس کردن نرخ ارز یا یکطرفه کردن بازار ارز یا مسائلی که تا به حال شنیدیم و می‌شنویم نیست.

به گزارش بازار، علی حسین نبی زاده، مشاور ارزی رییس کل بانک مرکزی گفت: سیاست تثبیت، قطعا به معنای فیکس کردن نرخ ارز یا یکطرفه کردن بازار ارز یا مسائلی که تا به حال شنیدیم و می‌شنویم نیست.

تلاش شده پیش‌بینی‌پذیری برای فعالان اقتصادی در حوزه نرخ ارز به نوعی پیاده شود و بتوانند حداقل نرخ ارز را در چند ماه آینده پیش‌بینی کنند که سال گذشته با این موضوع مواجه نبودیم

بانک مرکزی تلاش می‌کند انبساط اعتباری را کنترل کند، یعنی از منظر کنترل نقدینگی تلاش دارد در سیاست تثبیت، این کنترل رشد نقدینگی کماکان حفظ شود.

با یک تغییر مقرراتی که با همکاری وزارت صمت شکل گرفت، مدیریتی در حوزه واردات و تقاضای ارز از منظر کالایی رخ داده و صف تخصیص ارز در بانک مرکزی، در هفته‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و امیدواریم که در یکی دو ماه آینده این صف به طور کامل برچیده شود.

یکسری قواعدگذاری‌هایی در حال شکل‌گیری است تا سیاست‌گذار بتواند با صادرکننده پیش از صادرات مواجه شود. یعنی اول بدانیم در صادرات چه خبر است و بعد اجازه صادرات داده شود

تا مقررات ارزی مناسبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم در خصوص حکمرانی ارز و سیاست‌گذاری ارزی جمع‌بندی مناسبی در کشور داشته باشیم.

مسائلی که در کشور در دهه ۹۰ بارها با آن مواجه شدیم از این جنس بوده که ما صرفاً به طور موقت یک موضوع را حل کرده‌ایم، اما مقررات‌گذاری بسیط نکردیم‌

جدا از بحث مقررات‌گذاری، بانک مرکزی به دنبال نهادسازی هم رفته است. مرکز مبادله ارز و طلا می‌تواند یک نهاد و بستر مناسب برای مبادلات ارز و طلا باشد.

کد خبر: ۲۶۱٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha