۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
بهترین سایت های سرمایه گذاری جمعی (کرادفاندینگ) + تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران

بهترین سایت های سرمایه گذاری جمعی (کرادفاندینگ) + تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران

تأمین مالی جمعی به معنای سرمایه گذاری تعداد زیادی از مردم روی یک کسب و کار است.

به گزارش بازار، تأمین مالی جمعی به معنای سرمایه گذاری تعداد زیادی از مردم روی یک کسب و کار است. این روش از طریق ارائه طرح توجیهی پروژه در پلتفرم‌های اینترنتی انجام می‌شود. در وهله اول، کسب و کارها طرح خود را به پلتفرم‌های آنلاین کرادفاندینگ ارائه می‌کنند. سپس بررسی ها توسط کارشناسان پلتفرم، روی وب سایت قرار می‌گیرد تا همه مردم بتوانند جزئیات طرح را مشاهده کنند. ما در این مطلب قصد داریم بهترین پلتفرم های تأمین مالی جمعی را به شما معرفی کنیم.

تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران را می توان از بیشتر یک قرن گذشته تا امروز بررسی کرد.

فرایند تامین مالی جمعی مجموعه‌ای از اقداماتی است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی برای شروع یک کسب و کار و یا برای سرمایه گذاری بر روی یک طرح توسعه که نیاز به سرمایه دارد، انجام می‌شود.

در کرادفاندینگ که در واقع همان تامین مالی جمعی است؛ سرمایه گذاران بر روی طرح‌های توسعه کسب و کارهای متفاوت سرمایه گذاری می‌کنند و در ازای آن در درآمد یا سود کسب و کار یا استارتاپ سهیم می‌شوند.

در حال حاضر پلتفرم‌های متنوعی از جمله دونگی، کارن کراد، زرین کراود، هم آفرین، ققنوس و… در حوزه تامین مالی جمعی فعال هستند.

اما یک بررسی تاریخی نشان می‌دهد این مدل از جمع‌آوری سرمایه در گذشته نیز وجود داشته است.

گلریزان

یکی از انواع مدل‌های قدیمی تامین مالی جمعی، رسم گلریزان است.

گلریزان که این روزها کمتر انجام می شود بیشتر با هدف جمع‌آوری پول برای یک شخص و یک هدف خاص اجرا می‌شد.

این رسم بیشتر در زورخانه‌ها برگزار می‌شد و مجریان اصلی آن پهلوانان زورخانه‌ای بودند.

اینجا خبری از پلتفرم کرادفاندینگ و اکوسیستم استارتاپی نبود و اعتماد بین افراد حرف اول را می‌زد.

مبلغ جمع‌آوری شده ممکن بود برای خرید جهیزیه یا مثلا برای هزینه درمان یک از اهالی محله که نیاز مالی داشت خرج شود.

البته گاهی اوقات از دل همین گلریزان‌ها، کسب و کارهایی هم متولد می‌شدند. در واقع مبلغ جمع شده توسط اعضای زورخانه و پهلوانان در اختیار جوانی قرار می‌گرفت که می‌خواست یک حُجره در بازار خریداری کند.

نوع دیگری از گلریزان هم در زندان‌ها وجود دارد. یک نمونه از گلریزان در زندان را در ابتدای فیلم «اعتراض» اثر مسعود کیمیایی دیدیم.

تامین مالی جمعی در زندان معمولا با هدف کمک مالی به زندانیانی انجام می‌گیرد که در آستانه آزادی قرار دارند و برای گذران زندگی بیرون از زندان دست‌کم برای مدت کوتاهی به کمک مالی نیاز دارند.

صندوق‌های خانوادگی

اعضای یک فامیل کنار همدیگر جمع می‌شوند و ماهانه یا به صورت فصلی مبلغی را به یک صندوق خانوادگی واریز می‌کنند.

در پایان هر ماه یا فصل بین اعضای فامیل قرعه‌کشی می‌شود و تمام موجودی صندوق به برنده اهدا می‌شود.

این یک کرادفاندینگ خانوادگی است. در اینجا یکی از اعضای فامیل (فردی که مورد اعتماد همه هست) نقش پلتفرم کرادفاندینگ را بازی می‌کند.

سرمایه گذاران و سرمایه پذیران هم همان خانواده‌ها هستند.

آنها از مبلغی که از طرف صندوق تامین مالی خانوادگی دریافت کرده‌اند برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند از جمله بازسازی خانه، سفر، هزینه تحصیل فرزندان و یا شاید راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی.

در چند سال گذشته میزان رغبت خانواده‌ها برای شرکت در این صندوق‌ها کاهش یافته که یکی از دلایل آن کاهش ارزش پول و افزایش تورم است.

کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی

گاهی اوقات شرکت‌ها یا استارتاپ‌ها، نمی‌دانند که کجا و از چه طریقی باید به دنبال سرمایه‌گذار بگردند. این اتفاق بخصوص در ۲۰ سال گذشته که استارتاپ‌های فراوانی از ایده‌های جذاب جوانان قصد تولد داشتند بیشتر نمایان شد. به همین دلیل بود که در حدود سال ۲۰۰۶ کرادفاندینگ‌ها یا تأمین مالی جمعی در چهارچوب پلتفرم‌های اینترنتی، کار خود را آغاز کردند.

کلیات مسئله بسیار آسان است. استارتاپ‌هایی که نیاز به سرمایه برای راه‌اندازی دارند یا کسب و کارهایی که می‌خواهند فازهای بعدی خود را استارت بزنند، نیازمند سرمایه گذار هستند. در گذشته مدیران این مجموعه‌ها ناچار بودند چند سرمایه‌گذار را به سختی راضی کنند تا حجم عظیمی از پول خود را روی پروژه آنها ریسک کند. مشکل بعدی این بود که پیدا کردن و دسترسی داشتن به چنین افرادی، کار طاقت فرسایی محسوب می‌شد. اما پلتفرم‌های کرادفاندینگ این مشکل را به آسانی حل کردند.

حالا که با مفهوم کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی آشنا شدید، می‌خواهیم در ادامه مطلب بهترین پلتفرم تأمین مالی ایرانی و خارجی که پروژه‌های بسیار موفقی داشته‌اند را به شما معرفی کنیم.

پلتفرم‌های کرادفاندینگ

با ظهور نسل دوم وب و تجاری‌سازی مفهوم شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های تامین مالی جمعی در بستر فضای آنلاین نیز در ایران شکل گرفتند.

نمونه اولیه سایت‌های تامین مالی جمعی در ایران با هدف سرمایه گذاری بر روی کسب و کارها ساخته نشده بودند.

بلکه بیشتر بر روی اهداف بشر دوستانه تمرکز داشتند و ابزاری برای کمک به خیریه‌ها به حساب می‌آمدند.

در این سایت‌ها افراد می توانستند به پروژه‌های نیکوکاری کمک کنند. در نهایت مبالغ جمع‌آوری شده در اختیار یک موسسه خیریه یا سازمان مردم نهاد قرار می‌گرفت.

«مهربانه» یکی از همین پلتفرم‌هاست که مدل تامین مالی جمعی را برای پروژه‌های خیرخواهانه اجرا می‌کند.

این مدل اگرچه برای سرمایه گذاران سود مالی به همراه ندارد اما به دلیل تاثیرگذاری اجتماعی مورد توجه افراد قرار گرفته است.

اگر بخواهیم دیدگاه بهتری نسبت به این نسل اولیه از پلتفرم‌های کرادفاندینگ داشته باشیم، می‌توانیم پروژه کمک‌رسانی برای ساخت یک مدرسه را در نظر بگیریم.

ساخت مدرسه از مرحله تامین مواد ساختمانی تا طراحی داخلی و سپس استخدام پرسنل کارآمد همگی نیازمند هزینه هستند.

زمانی که فراخوان تامین مالی برای این پروژه منتشر می‌شود، علاقه‌مندان به هر میزانی که تمایل دارند کمک‌های مالی خود را اهدا می‌کنند.

در نهایت موسسه خیریه مجری این طرح، پس از پایان موفقیت‌آمیز پروژه، گزارش مبالغ صرف شده در ساخت مدرسه را به سرمایه گذاران یا اهدا کنندگان ارسال می‌کند.

تامین مالی جمعی در ازای دریافت سود

اما کرادفاندینگ در ازای دریافت بخشی از درآمد یا سود همان مفهومی است که اغلب به عنوان تامین مالی جمعی در این روزها از آن یاد می‌کنیم.

در این مدل که در پلتفرم‌های مختلفی از جمله دونگی، کارن کراد، هم آفرین، ققنوس و … اجرا می‌شود، سرمایه‌گذاران بخشی از هزینه‌های در گردش یا توسعه یک کسب و کار را تامین می‌کنند و در ازای آن در بخشی از درآمد یا سود این فعالیت تجاری سهیم می‌شوند.

این نوع از تامین مالی جمعی حاصل چندین سال مطالعه و قانونگذاری در مورد کرادفاندینگ در ایران بوده است.

سازمان فرابورس مسئولیت اعطای مجوز به پلتفرم‌های کرادفاندینگ را دارد و این سایت‌ها موظف هستند از اصول این سازمان پیروی کنند.

 استفاده از کرادفاندینگ برای تامین مالی جمعی برای هر دو گروه سرمایه گذاران و سرمایه پذیران مزایای زیادی دارد.

مثلا کارآفرینان یا همان سرمایه پذیران با محدودیت‌های کمتری در جذب سرمایه مواجه می‌شوند و سرعت توسعه کسب و کارشان را افزایش می‌دهند.

سرمایه گذاران هم ضمن ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری، با مبالغ سرمایه گذاری کمتر، سود بیشتری نسبت به بانک کسب می‌کنند.

سرویس‌های کرادفاندینگ ایرانی امکان سرمایه گذاری در حوزه‌های تجاری مختلفی را فراهم کرده‌اند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

آینده تامین مالی جمعی در ایران

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال باعث رونق اقتصاد مبتنی بر توکن شد. در این اقتصاد، توکن‌ها به عنوان ابزارهای اقتصادی به کار می‌روند.

جذب سرمایه در بستر فناوری بلاک‌چین، یک آینده قابل پیش‌بینی برای تامین مالی جمعی است.

ما اکنون شاهد پلتفرم‌هایی هستیم که از طریق عرضه توکن معادل عرضه اوراق مشارکت، امکان شرکت در کرادفاندینگ را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

معرفی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی

در حال حاضر پلتفرم های تامین مالی جمعی گوناگونی به سرمایه گذاران و سرمایه پذیران در ایرانی خدمت رسانی می‌کنند.

هر کدام از این پلتفرم ها ویژگی‌های خاصی دارند و به همین دلیل گروه‌های متفاوت از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران بنا بر نیاز خود از آنها استفاده می‌کنند.

مثلا بعضی از آنها امکان پوشش مبلغ سرمایه مورد نظر در صورت شکست طرح را برای سرمایه پذیر فراهم می‌کنند و گروه دیگری از پلتفرم‌ها هم بازپرداخت سود و اصل سرمایه را برای سرمایه گذاران را تضمین می‌کنند.

در لیست زیر سرویس‌های شناخته شده کرادفاندینگ در کشور را مشاهده می‌کنید:

  • دونگی
  • آی بی کراد
  • استارتامین
  • حلال فاند
  • زرین کراود
  • ققنوس
  • کارن کراد
  • هم آفرین 

پلتفرم دونگی، بهترین پلتفرم تأمین مالی جمعی در ایران

بگذارید از نمونه‌های ایرانی شروع کنیم. وب سایت دونگی را می‌توان به جرات بهترین پلتفرم تأمین مالی جمعی در ایران دانست. وظیفه این پلتفرم کرادفاندینگ فراهم سازی امکان مشارکت عمومی در طرح‌های توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

این پلتفرم سرمایه گذاری جمعی دارای مجوز شماره ۹۸/۵/۱۰۸۸۵۷ از فرابورس ایران بوده و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند. رسالت پلتفرم دونگی این است که کسب و کارهای کوچک و متوسط؛ استارتاپ‌ها و همچنین شرکت‌های دانش بنیان که به لحاظ سایز کوچک هستند و امکان حضور در بازار بورس را ندارند، می‌تواند از طریق این پلتفرم به تأمین مالی پروژه‌های خود بپردازند.

از طرف دیگر نیز، کسانی که خواهان سرمایه‌گذاری هستند اما قادر به ریسک روی حجم زیادی از سرمایه خود نیستند، می‌توانند با پرداخت اندک (حداقل ۵۰۰ هزار تومان) در طرح توسعه یک کسب و کار به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشته باشند و از منافع آن استفاده کنند. بگذارید برای شفاف‌تر شدن کار پلتفرم دونگی در ایران، به صورت جداگانه بگوییم که استفاده از این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران و کسب و کارها چه منافعی دارد.

بهترین سایت های سرمایه گذاری جمعی (کرادفاندینگ) + تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران

فرض کنید که شما یک سرمایه‌گذار هستید و می‌خواهید در یک مکان امن با سود بالا سرمایه‌گذاری کنید. وقتی وارد وب‌سایت دونگی بشوید، طیف مختلفی از پروژه‌ها و کسب و کارهایی را مشاهده می‌کنید. جزئیات هر یک از طرح ها برای خواندن سرمایه‌گذاران منتشر شده است. شما پس آشنا شدن با جزئیات آن می‌توانید تصمیم بگیرید که روی آن سرمایه‌گذاری کنید یا خیر. اما سرمایه‌گذاری روی کسب و کارها به روش کرادفاندینگ از طریق پلتفرم دونگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین ویژگی سرمایه‌گذاری در این روش، کسب سودهایی بالای ۳۵% برای بیشتر پروژه‌ها است. در صورتی که متوسط پرداختی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و پرداختی سودهای بانکی بسیار کمتر هستند. همچنین سودی که شما از سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کنید کاملاً معاف از مالیات است.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با ۱۰ میلیون تومان

احتمالاً سوال شما این است که تا چه میزان ریسک سرمایه‌گذاری در چنین روشی وجود دارد؟

باید پاسخ داد که سرمایه‌گذاری در کل یک فرایند پر ریسک است. اما جالب است بدانید که در بیشتر پروژه‌های موجود در وب سایت دونگی، اصل سرمایه شما تضمین شده و خطری سرمایه‌تان را تهدید نمی‌کند. سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ نیاز به تخصص بالایی ندارد. اگر شما ریسک گریز هستید، می‌توانید با پول‌های بسیار کم و جزئی روی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

مسیر سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها بسیار آسان و سریع انجام می‌شود و در صورت نیاز به راهنمایی می‌توانید با کارشناسان دونگی در تماس باشید تا آنها به تمامی سوالات شما پاسخ بدهند. همچنین روند انجام پروژه به صورت ماهانه برای شما گزارش می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت شفاف از روند انجام آن مطلع باشند. اما در کنار ویژگی‌هایی که استفاده از پلتفرم دونگی برای سرمایه‌گذاران دارد، می‌توان به خصوصیات جذاب آن برای کسب و کارها نیز اشاره کرد.

بهترین سایت های سرمایه گذاری جمعی (کرادفاندینگ) + تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و نیاز دارید تا برای طرح‌های توسعه خود، سرمایه‌گذار جذب کنید، می‌توان گفت دونگی بهترین پلتفرم کرادفاندینگ در ایران است که این مشکل را برای شما حل خواهد کرد. سرمایه پذیران با ارائه طرح‌های خود به وب سایت دونگی می‌توانند از مزیت‌های آن استفاده کنند.

پروسه جذب سرمایه توسط تأمین مالی جمعی از سایر روش‌ها سریع‌تر است. اگر طرحتان جذاب باشد، معمولاً کمتر از دو ماه زمان نیاز دارید تا سرمایه مورد نیاز جمع آوری شود. برخلاف سایر روش‌های جذب سرمایه، ریسک کسب و کار را تنها متوجه کارآفرین نمی‌کند. شما می‌توانید با دادن سود بیشتر به سرمایه‌گذاران بخشی از ریسک یا تمام آن را با آن‌ها شریک شوید.

از طریق روش‌های مدیریت ریسک، نیاز به وثایقی مانند وثیقه ملکی، ضمانت‌های بانکی و غیره می‌تواند حذف شود. شما به عنوان یک کسب و کار در پلتفرم دونگی می‌توانید تا ۲۵ میلیارد تومان سرمایه برای توسعه کسب و کارتان از طریق تأمین مالی جمعی دریافت کنید. برای اینکه دید بهتری نسبت به عملکرد وب سایت دونگی در تأمین مالی جمعی داشته باشید بیاید نگاهی به پروژه‌های انجام شده در این پلتفرم بی اندازیم.

  • تأمین ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای شرکت بهمن طب یار جهت تهیه مواد اولیه ساخت ونتیلاتور
  • تأمین ۴.۵ میلیارد تومان برای شرکت دنیای مهر اسپاد، جهت تولید نوشابه‌های انرژی زا
  • تأمین ۳ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای احیا تجهیزات پزشکی شرکت ویتا
  • تأمین ۷ میلیارد تومان سرمایه ثابت و درگردش برای شرکت پویش صنعت آریا جهت تولید پودر مس
  • تأمین ۷ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای شرکت نیروگاه برق آبی باران جهت فرآوری زیتون
  • و....

اینها تنها چند نمونه از صدها طرحی است که توسط پلتفرم کرادفاندینگ دونگی، موفق به تأمین سرمایه شده‌اند.

جمع‌بندی

قدمت تامین مالی جمعی در ایران به بیشتر از ۱۰۰ سال می‌رسد.

روزگاری در زورخانه‌ها برای اهداف عموما انسان دوستانه، از روش تامین مالی جمعی استفاده می‌شد. بعدتر این نقش به صندوق‌های خانوادگی واگذار شد و آشنایان در یک فامیل، کرادفاندینگ خانوادگی را تجربه کردند.

در چند سال گذشته هم همزمان با گسترش کسب و کارهای آنلاین، پلتفرم‌های اینترنتی برای کرادفاندینگ معرفی شدند که در ابتدا با اهداف بشر دوستانه و سپس برای تامین مالی کسب و کارها مورد استفاده قرار گرفتند.

در آینده‌ای نه چندان دور هم انتظار می‌رود سرمایه گذاران و سرمایه پذیران در ایران ضمن آشنایی بیشتر با ابزار تامین مالی جمعی از امکانات این ابزار برای اجرای تامین مالی استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در کسب و کار یک امر با ارزش و مفید برای جامعه ایران است. بخصوص در دورانی که مشکل بیکاری، بسیاری از جوانان و حتی متخصصان را به خود درگیر کرده است. اینکه ما بتوانیم با مبالغ پایین، روی پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنیم تا یک کسب و کار راه اندازی شود، اتفاق بزرگی است. امروزه به همت متخصصین سایت دونگی این کار در حال انجام است.

بهترین سایت های سرمایه گذاری جمعی (کرادفاندینگ) + تاریخچه تامین مالی جمعی در ایران

پلتفرم دونگی در سال‌های گذشته تمام تلاشش را برای متصل کردن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به یکدیگر انجام داده است. این پلتفرم کرادفاندینگ سعی داشته با استفاده از جدیدترین متد روز جهان، بهترین نمونه از تأمین مالی جمعی را در ایران راه اندازی کند. اگر شما به عنوان سرمایه‌گذار یا صاحبان کسب و کار، نیاز دارید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنید و بیشتر با شرایط استفاده از پلتفرم دونگی به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت دونگی مراجعه کنید. در صورت نیاز از طریق وبسایت با کارشناسان شرکت تماس بگیرید تا آنها پاسخگوی سؤالات شما باشند.

کد خبر: ۲۶۱٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha