۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
صنعت ورق های گالوانیزه آینده دار است| چالش صنعتگران در تامین مواد اولیه با گریدهای ویژه
فعال صنعت فولاد در گفتگو با بازار:

صنعت ورق های گالوانیزه آینده دار است| چالش صنعتگران در تامین مواد اولیه با گریدهای ویژه

معصومی فعال صنعت فولاد با اشاره به چالش تامین مواد اولیه با گریدهای ویژه گفت: با این وجود صنعت ورق های گالوانیزه آینده دار است و در حال حاضر به کشورهایی همچون ارمنستان، آذربایجان و ترکیه صادرات داریم.

بازار؛ گروه صنعت: بزرگترین تولید کنندگان ورق خودرو در جهان شامل چند کشور اصلی همچون چین، ژاپن، آلمان، ایالات متحده و غیره است که این کشورها به دلیل توانایی فنی، سرمایه‌ گذاری و تقاضای بالا برای خودروها، از بزرگترین تولیدکنندگان ورق خودرو در جهان هستند. با این وجود به گفته کارشناسان، بازار ورق خودرو در برخی کشورها از جمله ایران تحت تاثیر تحولات مختلفی همچون تغییرات نرخ ارز، تحریم ها، تغییرات قیمت نفت و غیره است، این تحولات می تواند موجب شود که قیمت ورق خودرو در بازار متغیر باشد و از آن طرف به دلیل عدم پیش بینی قیمت ها، ممکن است بازار نسبت به تغییرات مختلف ورق خودرو حساس باشد.

تولید ۲۰ نوع محصول ویژه خودروسازان

با این وجود تولید ورق خودرو در داخل کشور در جریان است و تولید کنندگان این حوزه نیز مانند دیگر بخش های تولیدی با انواع چالش ها و موانع مواجه هستند. «روح الله معصومی» رئیس تعیمرات نگهداری جنبی شرکت ورق خوردو در خصوص اصلی ترین فعالیت های این مجموعه به بازار می گوید: این مجموعه از سال ۱۳۸۹ در راستای تامین ورق های ویژه کارخانه های خودرو سازی شروع به کار کرد و از سال ۱۳۹۴ هم به هلدینگ فولاد مبارکه پیوست و جزو یکی از خطوط خاص و به نوعی تک در ایران است.

معصومی افزود: به این ترتیب در حال حاضر ما ورق اینرپارت یا ورق های داخلی که در قسمت های شاسی و بدنه داخلی خودرو استفاده می شود را صد درصد تامین می کنیم. از سوی دیگر ورق های باکیفیت بالای بدنه بیرونی هم در برنامه تولید ما است و در حال حاضر ۲۰ نوع محصول ویژه ما برای خودروسازان می سازیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی تولیدات شما با نمونه های وارداتی چیست گفت: به جرات می توان گفت از لحاظ مزیت قیمتی و در دسترس بودن محصولات ما که با کشورهای خارجی که وارد می شده قابل قیاس نیست. ضمن اینکه در مورد هزینه های حمل با این اوضاع تامین ارز که شرکت های خودروزساز و خود ما هم درگیر آن هستیم با کشورهای اطراف، خلیج فارس، کشورهای اروپایی و حتی چینی ها اصلا قابل قیاس نیستیم.

فعال صنعت: چون ورق خودرویی گرید های خاص و ویژه ای دارد بیشترین چالشی که ما با آن درگیر هستیم تامین مواد اولیه مصرفی است

این فعال صنعت همچنین افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، از نظر کیفیت نیز باید بدانید که خط ما خط به روز دنیا است و با هیچ کدام از خطوط گالوانیزه کار داخل کشور چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ تکنولوژی که خریداری شده قابل قیاس نیست. با خط های اروپایی و چین کاملا از نظر کیفی یکسان هستیم و در برخی موارد حتی برتری هایی نیز نسبت به آنها داریم.

ارمنستان، آذربایجان و ترکیه؛ اصلی ترین بازارهای صادراتی

معصومی همچنین در خصوص اصلی ترین چالش هایی که در فرایند تولید و بازار با آن مواجه می شوند نیز می گوید: چون ورق خودرویی گرید های خاص و ویژه ای دارد بیشترین چالشی که ما با آن درگیر هستیم تامین مواد اولیه مصرفی است با گریدها و کیفیت های خاص اش که از فولاد سازی شروع می شود تا نورد گرم و سرد و برای گالوانیزه خطوط خودرویی می آید. در واقع تا حدودی در تامین و واردات مشکل است البته با توجه به تمهیداتی که فولاد مبارکه دیده و خط جدیدی که قرار است راه اندازی کنند این مشکل هم تا چند سال آینده رفع خواهد شد.

این فعال صنعت همچنین در خصوص اصلی ترین بازارهای صادراتی و مزیت رقابتی که در این کشورها دارند نیز گفت: در کشورهایی مثل ارمنستان، آذربایجان، ترکیه صادرات داریم و تا حدودی نیز به اروپا، اسپانیا و قزاقستان نیز ارسال کالا داریم. ضمن اینکه اصلی ترین مزیتی که ما برای حضور در این کشورها داریم کیفیت است در واقع پاس کردن استانداردهای کشورهای اروپایی موجب شده بتوانیم برای این کشورها بتوانیم ورق تامین کنیم.

معصومی در پایان در خصوص آنچه می توان برای آینده این صنعت پیش بینی کرد نیز گفت: با توجه به اینکه صنعت ورق خودرو جزو ملزومات کشور و خودروسازان است صنعت آینده داری است و هر چقدر هم پیش برویم با توجه به اینکه استانداردهای خودرویی و استانداردهای ایمنی ارتقا پیدا می کند در سطح کشور و خودروسازها نیاز به همچین صنعتی بیشتر دیده می شود

کد خبر: ۲۶۱٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha