۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
مصرف مازوت نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تولید شرکت برق حرارتی:

مصرف مازوت نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های حرارتی ۲۹ درصد کاهش یافته است، گفت: این میزان مصرف نیز در نیروگاه‌های خارج از کلانشهرها اتفاق افتاده است.

به گزارش بازار، ساناز جعفرزاده با تاکید بر اینکه امسال مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های داخل هشت کلانشهر کشور صورت نگرفته است، افزود: سوالی اصلی اینجاست که عده‌ای براساس چه مطالعه و کدام مستنداتی مازوت‌سوزی را عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عنوان می‌کنند. از ابتدای سال تاکنون در شهرهایی همچون تهران، اصفهان و اراک یک لیتر هم مازوت مصرف نشده است پس چرا وضعیت هوای این مناطق مطلوب نیست.

وی ادامه داد: ترازنامه انرژی کشور سهم هر بخش در تولید ذرات معلق را براساس حوزه مصرف انرژی و نوع سوخت مشخص کرده است که براساس اطلاعات این ترازنامه سهم سوخت مازوت در تولید ذرات معلق ۱.۹ درصد است. این رقم در حالی است که سهم گازوئیل در تولید ذرات معلق که عمدتا نیز در بخش حمل‌ونقل استفاده می‌شود حدود ۷۶ درصد است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی اضافه کرد: براساس تقسیم‌بندی حوزه مصرف‌کنندگان انرژی نیز سهم حوزه حمل و نقل در تولید ذرات معلق ۸۰ درصد و سهم بخش نیروگاهی فارغ از هر نوع سوخت مصرفی تنها هفت درصد است.

جعفرزاده تاکید کرد: امسال با تعامل و حمایت خوب شرکت‌های ملی گاز ایران و پخش فرآورده‌های نفتی میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته است. این میزان مصرف نیز در نیروگاه‌های خارج از کلانشهرها و بافت شهری و بدون تاثیر بر روی سکونتگاه‌های پذیرنده آلودگی اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: این پیش فرض که حتما سهم اصلی آلایندگی متوجه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها است مطمئنا ما را به خطا برده و از اعمال تصمیم‌سازی اثربخش در حوزه مدیریت آلودگی هوا غافل خواهد کرد.

کد خبر: ۲۶۱٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha