۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
صندوق های سرمایه گذاری؛ کم ریسک و پربازده
یادداشت؛

صندوق های سرمایه گذاری؛ کم ریسک و پربازده

ساری- «صندوق های سرمایه گذاری، هم ریسک کمتری دارند و هم بازار بورس را جذاب تر و فرصت های بیشتری را با بازدهی بالاتر فراروی بورس بازان فراهم می کنند»، این قسمتی از یاداشت موسی قاسم پیشه مدیرکل امور اقتصاد و دارایی مازندران است.

موسی قاسم پیشه؛ بازار: صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند که شرایط سرمایه‌گذاری در بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند.

این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.

در مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر کرده و فرصت‌ها و انتخاب‌های بیشتری را با ریسک کمتر و بازدهی بالاتر برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران فعال است اما دریک تقسیم‌بندی کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب هشت گروه اصلی دسته بندی می‌شوند که صندوق‌های سرمایه گذاری صندوق قابل معامله (ETF) یک دسته از این هشت دسته صندوق است.

صندوق‌های سرمایه گذاری (ETF) به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه در سراسر دنیا شناخته شده هستند که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، برای خریداران یونیتهای این صندوقها کسب سود کنند و سهامداران اینگونه صندوق ها عمدتا سهام داران خرد و سهامدارانی هستند که از تخصص زیادی در زمینه معامله سهام در بازار سرمایه برخوردار نیستند.

امروزه دولت‌ها در راستای تحقق اهداف اقتصادی خود  به دنبال این هستند که با جمع آوری پس اندازهای بلااستفاده موجود در جامعه و هدایت آنها در بازار خاصی نظیر بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند که این رویکرد، با اهداف مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، جمع آوری نقدینگی‌های خرد و ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم به بازار سرمایه انجام می‌گیرد. تفاوت روش عرضه سهام به صورت ETF با عرضه به صورت بلوکی یا سهام خرد، این است که همه مردم ایران بتوانند سهام این شرکت‌های دولتی را خریداری کنند

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های بورسی (ETF)
سرمایه گذاری در صندوق های بورسی (ETF) علاوه بر ریسک پایین تر سرمایه گذاری دارای مزایای دیگری می باشد که از جمله مزایای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها می توان به معافیت این صندوق‌ها از مالیات، تخصیص بهینه دارایی‌ها (متنوع سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک، سادگی و سهولت و سرعت در معاملات بورس، کاهش زمان تصفیه نسبت به سایر صندوق‌های فعلی، خرید و فروش آنلاین واحدهای صندوق، نداشتن دامنه نوسانات برای معاملات روزانه نام برد.

نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری ETF دارایی های مالی دولت ( دارایکم )
دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و انتفاع عامه مردم در این مرحله مبادرت به فروش سهام خود در سه بانک ملت ، صادرات و تجارت و همچنین دو بیمه البرز و اتکایی امین کرده است. سهام این شرکتها در قالب صندوق سرمایه گذاری  (ETF) با نماد « دارا یکم» و با ترکیب ۱۶.۹۶ درصدسهام بانک ملت، ۱۶.۹۶ درصد سهام بانک تجارت، ۱۶.۹۸ درصد سهام بانک صادرات، ۱۱.۴۴ درصد سهام بیمه اتکایی امین و ۱۷ درصد سهام بیمه البرز در این ETF عرضه می‌شود. آن دسته از هموطنان دارنده کد بورسی می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون ریال ( معادل ۲ میلیون تومان ) این سهام را با نماد دارایکم که در بازار سرمایه قابلی پذیره نویسی دارد بخرند.

سایر هموطنانی که فاقد کد بورسی می باشند با کد ملی خود می‌توانند این سهام را از طریق شعب بانک های عامل ملی، سپه، کشاورزی، مسکن، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات، قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان، آینده، پاسارگاد، اقتصاد نوین پذیره نویسی خرید کنند.

با توجه به شرایط اخیر جامعه و بیماری کووید ۱۹ توصیه می شود هم استانی های عزیز با مراجعه به درگاه اینترنتی بانکهای یادشده اقدام به پذیره نویسی و خرید یونیتهای این صندوق کنند، ولی بعد از دو ماه برای معامله یونیتهای این صندوق نیاز به کد بورسی دارند که می توانند از طریق ورود به سامانه سجام اقدام به دریافت کد بورسی کنند.

دولت به منظور جلب مشارکت بیشتر هموطنان عزیز در اینخصوص قیمت صندوق سرمایه گذاری  (ETF) با نماد « دارا یکم»  را بر اساس  قیمت متوسط ۳۰ روز قبل از فراخوان که ۱۳ اردیبهشت بوده در نظر گرفت، علاوه بر آن این صندوق با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می شود که در مجموع نماد « دارا یکم» با قیمتی حدود ۳۰ درصد زیر ارزش روز بازار واگذار خواهد کرد.

لازم به ذکر است دولت به منظور حفظ حقوق خریداران یونیتهای صندوق در صورت افت شاخص مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان را برای بازار گردانی نزد صندوق واسطه گری مالی یکم نگهداری خواهد نمود تا در شرایط لازم از افت قیمت صندوق جلوگیری کند.

کد خبر: ۲۶٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha