۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم آذر ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم آذر ۱۴۰۲

رسیدن رشد صادرات چین به بالاترین حد خود طی ۶ ماه گذشته، کاهش سفارش‌های کارخانه‌ای و افزایش کسری تجاری آمریکا، دو برابر شدن درآمد نفتی روسیه از جمله مهم‌ترین رویدادهای تجاری هفته گذشته بوده‌اند.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۳٫۶ درصد
بلومبرگ: سفارش‌های جدید برای کالاهای ساخت آمریکا در ماه اکتبر بیش‌ازحد انتظار کاهش یافت و بزرگ‌ترین افت ماهانه در تقریباً ۳ سال و نیم اخیر را رقم زد، کاهشی که ناشی از تضعیف تقاضا برای کالاهای بادوام و تجهیزات حمل‌ونقل و تقویت این دیدگاه که نرخ‌های بهره بالا در حال کاهش بوده است. سفارش‌های کارخانه پس از بازنگری نزولی ۲٫۳ درصدی، ۳٫۶ درصد کاهش یافت. بخش تولید که با جهش در هزینه‌های کالاها در ۳ ماهه سوم تقویت‌شده بود، به‌طور فزاینده‌ای تحت‌فشار نرخ‌های بهره بالاتر قرارگرفته و احتمال کند شدن اقتصاد در ۳ ماهه چهارم سال را به‌طور معنی‌داری افزایش داده است. این بخش ۱۱٫۱ درصد از اقتصاد آمریکا را به خود اختصاص داده است. سفارش کالاهای بادوام ۵٫۴ درصد و سفارش‌های برای تجهیزات حمل‌ونقل ۱۴٫۷ درصد کاهش‌یافته است. سفارش‌های ماشین‌آلات ۰٫۳ درصد، سفارش‌های تجهیزات الکتریکی، لوازم‌خانگی و قطعات ۱٫۱ درصد و محصولات غیر بادوام تولیدی ۱٫۹ درصد کاهش داشته‌اند.

۲٫۷ درصد
یورونیوز: داده‌های اداره آمار فدرال نشان داد که صادرات آلمان در ماه اکتبر به‌طور غیرمنتظره‌ای به دلیل کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا، ۰٫۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش‌یافته است. این کاهش در پی سقوط قوی ۲٫۵ درصدی در سپتامبر و در شرایطی رخ‌داده است که گروه بورس اوراق بهادار لندن برای اکتبر رشد ۱٫۱ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. اداره آمار فدرال اعلام کرد که صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا در ماه اکتبر ۲٫۷ درصد کاهش‌یافته است. داده‌های تجاری جدید نتیجه نظرسنجی ماه نوامبر موسسه اقتصادی Ifo را که از ثبات در صادرات بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا خبر می‌داد را نقض می‌کند، اگرچه بخش‌های کمی در اقتصاد آلمان انتظار داشتند صادرات افزایش یابد. واردات از بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نیز در پنجمین کاهش ماهانه متوالی به‌طور غیرمنتظره‌ای ۱٫۲ درصد کاهش یافت.

۰٫۵ درصد
رویترز: صادرات ماه نوامبر چین برای اولین بار طی ۶ ماه گذشته رشد کرد، رویدادی که نشان از موفقیت تلاش کارخانه‌ها برای جذب خریدار به‌واسطه قیمت‌گذاری تخفیفی برای شکستن سد رکود طولانی‌مدت تقاضا دارد. آمارهای رسمی گمرک چین نشان داد که صادرات ماه نوامبر در این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰٫۵ درصد رشد داشته است، درحالی‌که براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رفت صادرات چین در این ماه افت ۱٫۱ درصدی داشته باشد. رشد صادرات ماه نوامبر چین نسبت به کاهش ۶٫۴ درصدی ماه اکتبر قابل‌توجه به شمار می‌رود. واردات چین اما در این ماه کاهشی ۰.۶ درصدی را تجربه کرد و پیش‌بینی‌ها برای افزایش ۳.۳ درصدی را خنثی ساخت و نسبت به افزایش ۳.۰ درصدی ماه گذشته کاهشی قابل‌توجه از خود نشان داد. گفته می‌شود نرخ صادرات چین به‌واسطه صادرکنندگانی تقویت‌شده است که باهدف جذب مشتری قیمت‌ها را کاهش داده‌اند. ازاین‌رو اقتصاددانان نسبت به تداوم این روند برای طولانی‌مدت تردید دارند.

۸۸۹ میلیارد دلار
فایننشال تایمز: براساس پیش‌بینی جدید غول رسانه تبلیغاتی GroupM، مخارج تبلیغاتی جهانی در سال ۲۰۲۳، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تبلیغات سیاسی با افزایش ۵٫۸ درصدی به ۸۸۹ میلیارد دلار خواهد رسید، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۴ کندتر شده و تنها با ۵٫۳ درصد افزایش به ۹۵۱٫۸ میلیارد دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود هزینه تبلیغات سیاسی در سال ۲۰۲۴ به ۱۵٫۹ میلیارد دلار برسد که در نوع خود رکوردی جدید به شمار می‌رود. همچنین انتظار می‌رود برای بازار رشد درآمد تبلیغات در بازار آمریکا در سال ۲۰۲۳ افزایشی ۵٫۷ درصدی داشته باشد، پیش از آنکه در سال آینده، بدون احتساب هزینه‌های تبلیغات سیاسی، رشد آن به ۴٫۱ درصد کاهش پیدا کند. براساس گزارش جدید GroupM چین در سال جاری شاهد رشد ۶٫۱ درصدی درآمد تبلیغاتی خواهد بود و در سال آینده این درآمد رشدی ۴٫۷ درصدی خواهد داشت، زیرا اقتصاد این کشور به کوچک شدن ادامه خواهد داد و نگرانی‌های بازار دارایی و بیکاری جوانان بر ذهن مصرف‌کنندگان تأثیر خواهد گذاشت.

۴۱۶۰۰ دلار
رویترز: قیمت بیت کوین هم‌زمان باقدرت گرفتن احتمال کاهش نرخ بهره و احتمال تصویب تأییدیه‌های نظارتی که می‌توانند رمز ارز را به جریان اصلی سرمایه‌ای تبدیل کنند، به بیش از ۴۰ هزار دلار، یعنی بالاترین سطح خود طی ۱۸ ماه گذشته رسید. بیت کوین، محبوب‌ترین ارز رمزنگاری‌شده جهان، در هفته گذشته بیش از ۵ درصد افزایش قیمت یافت و باقیمت ۴۱ هزار و ۶۰۰ دلار معامله شد. بیت کوین در سال جاری ۱۵۰ درصد افزایش ارزش داشته است، اگرچه از بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ فاصله دارد. بخشی دیگر از اشتیاق سرمایه‌گذاران متکی بر انتظار از کمیسیون بورس و اوراق بهادار است تا صندوقی قابل معامله در بورس متمرکز بر بیت کوین را تائید کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای تصویب تأییدیه ایجاد چنین صندوق‌هایی تا ۱۰ ژانویه سال ۲۰۲۴ فرصت دارد.

۱۱٫۳ میلیارد دلار
بلومبرگ: درآمد خالص نفتی روسیه در ماه اکتبر برابر مبلغ ۱۱٫۳ میلیارد دلار، یعنی ۳۱ درصد از کل درآمد خالص بودجه این ماه روسیه بوده است. این بالاترین نرخ درآمد از ماه مه ۲۰۲۲ تاکنون به شمار می‌رود. سود نفتی ماه اکتبر روسیه هم از همه ماه‌های سال پیش از آغاز جنگ فراتر رفته است. به بیانی دیگر، باوجود تحریم‌های غرب علیه روسیه، درآمد خالص ماهانه نفت این کشور بین ماه‌های آوریل تا اکتبر تقریباً ۲ برابر شده و به سطوحی مشابه و حتی بیشتر از درآمدهای نفتی این کشور پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین رسیده است. اتحادیه اروپا اکثر واردات نفت روسیه را در قالب بخشی از تحریم‌های موردتوافق در دسامبر سال گذشته ممنوع کرده است. بلومبرگ در تحقیقات اخیر خود دریافته است که اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای تجارت هر بشکه نفت روسیه در دریا در کنار محدودیت‌های واردات، منجر به ایجاد ناوگان سایه‌ای متشکل از نفت‌کش‌ها و بازرگانان شده است تا صادرات نفت روسیه ادامه داشته باشد.

۶۴٫۳ میلیارد دلار
بلومبرگ: کسری تجاری آمریکا با افزایش ۵ درصدی به ۶۴٫۳ میلیارد دلار، یعنی به بالاترین حد در ۳ ماه گذشته رسید. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش صادرات خودروهای ساخت آمریکا و داروهای مرتبط با کووید است. واردات در ماه اکتبر ۰٫۲ درصد افزایش یافت و به ۳۲۳ میلیارد دلار رسید که این افزایش هم به دلیل تقاضای بیشتر برای رایانه و تجهیزات حفاری نفت بوده است. بااین‌حال، به دلیل تغییر درروند خرج کردن مصرف‌کنندگان آمریکایی، به‌ویژه در بخش کالا و خدماتی مانند اوقات فراغت و تفریح، واردات به اوج خود رسیده است. در همین حال، صادرات در ماه اکتبر ۱ درصد کاهش یافت و به ۲۵۸٫۸ میلیارد دلار رسید، اگرچه این میزان هم در نوع خود رکورد قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

۱۹ درصد
گاردین: استفاده از پول نقد فیزیکی برای اولین بار طی حداقل یک دهه اخیر در انگلیس افزایش‌یافته است، زیرا خانوارها برای مدیریت امور مالی خود در بحران هزینه زندگی، به استفاده از سکه و اسکناس بازگشته‌اند. براساس گزارش کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا (BRC) در سراسر انگلیس، پول نقد ۱۹ درصد از معاملات را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است که نسبت به ۱۵ درصد سال ۲۰۲۱ افزایش قابل‌توجهی به شمار می‌رود. این اولین بار از زمان شروع گزارش‌های سالانه پرداخت‌های BRC در سال ۲۰۱۳ است که میزان استفاده از پول نقد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است. در این گزارش آمده است که در مواجهه با افزایش هزینه‌های زندگی، پول نقد ابزار مفیدی برای برخی افراد برای مدیریت امور مالی و پیگیری هزینه‌های روزانه‌شان بود.

کد خبر: ۲۶۱٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha