صادرات بی‌رویه پیاز به کشورهای همسایه
رییس اتحادیه بارفروشان مطرح کرد

صادرات بی‌رویه پیاز به کشورهای همسایه

رییس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: متاسفانه در حال صادرات بی‌رویه پیاز به کشورهای همسایه هستیم و اگر این صادرات ادامه‌دار شود قطعا امسال با مشکلاتی در بحث پیاز مواجه خواهیم شد.

به گزارش بازار، مصطفی دارایی‌نژاد، با بیان اینکه شب گذشته قیمت عمده گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کیلویی ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان بود، گفت: این گوجه فرنگی باید با احتساب ۳۵ درصد سود به دست مصرف کننده برسد و اگر با قیمت‌های بالاتر عرضه شود، باید نظارت در بخش‌های دیگر صورت بگیرد.

وی افزود: یک نوع گوجه فرنگی گلخانه‌ای داریم که قیمت آن بالا و کیلویی ۳۵ هزار تومان سر زمین خرید و فروش می شود. این گوجه فرنگی اغلب صادراتی بوده و به کشورهای قطر، امارات، روسیه و ترکمنستان صادر می شود.

رییس اتحادیه بارفروشان کشور اضافه کرد: با ورود بار جدید به بازار قیمت گوجه فرنگی مجددا در این هفته کاهشی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید الگوی کشت در کشور اجرایی شود، گفت: اگر برای کشت و صادرات برنامه‌ریزی نداشته باشیم، هر سال در یک محصولی دچار بیش‌بود یا کمبود خواهیم شد. باید مشخص کنیم مصرف داخلی کشور چقدر است، چقدر باید تولید و به چه میزان باید صادر شود. نباید اینگونه باشد که یکسال قیمت گوجه فرنگی بالا برود، همه بکارند ولی بعد از آن با مازاد مواجه شویم، قیمت‌ها کاهشی شود و سال بعد کسی تمایل به کاشت نداشته باشد.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه برنامه‌ای برای کاشت نداریم و حتی برای صادرات هم برنامه‌ریزی‌های درستی صورت نمی‌گیرد، افزود: هندوستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه‌اش پیاز صادر می‌کرد اما امسال با کمبود پیاز مواجه شده است و دیگر صادراتی انجام نمی دهد، در عوض ما صادرات بی‌رویه پیاز به پاکستان، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و... داریم و اگر صادرات ادامه پیدا کند، امسال به مشکل خواهیم خورد.

وی در پایان گفت: اگر برای تولید برنامه داشته باشیم، در توزیع هم مشکلی ایجاد نخواهد شد. وزارت جهاد هم باید به این موضوع ورود کند و تا زمانی که الگوی کشت اجرایی نشود، همین آش و همین کاسه است.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha