۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
خودروسازان به دنبال سود حداکثری به جای محصولات بهتر| امنیت و رفاه مشتریان هدف اصلی شورای رقابت
سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با بازار:

خودروسازان به دنبال سود حداکثری به جای محصولات بهتر| امنیت و رفاه مشتریان هدف اصلی شورای رقابت

دادجویی توکلی سخنگوی شورای رقابت درخصوص نقدهای مربوط به قیمت گذاری دستوری به بازار گفت: بنگاه های اقتصادی سود حداکثری می خواهند بدون اینکه خدمات حداکثری ارائه دهند، تصمیمات این شورا نیز جهت کنترل است.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو اعلام کرد که به دلیل عدم صرفه اقتصادی مونتاژ تیگو ۸ پرو متوقف می شود. صنایع خودروسازی نیز همواره دادسخن سر می دهند که قیمت گذاری دستوری عامل اصلی زیان انباشت است و انگشت اتهام نیز به سمت شورای رقابت نشانه رفته است. باتوجه به واردات خودرو نیز کارشناسان منتقد هستند که چرا این شورا هنوز در امر قیمت گذاری خودرو دخالت دارد، برای بررسی این موضوعات با سپهر دادجویی توکلی سخنگو شورای رقابت به گفت و گو پرداختیم:

* همواره این نقد وجود دارد که شورای رقابت عامل زیان خودروسازان است، نظر شما در این خصوص چیست؟

شورای رقابت به عنوان یکی از زنجیره های بازار خودرو فعالیت می کند و تمام این بازار نیست. جهت اطلاع کارشناسان و متخصصان رسانه باید اعلام کرد که تاثیرگذاری تصمیمات شورای رقابت به بنگاه های اقتصادی صرفا جهت کنترل است؛ پر واضح هست که بنگاه های اقتصادی سود حداکثری می خواهند بدون اینکه خدمات حداکثری ارائه دهند، این موضوع فقط منوط به صنعت خودرو نیست بلکه میل تمام بنگاه های اقتصادی به این سمت است.

شورای رقابت قیمت گذاری نمی کند بلکه دستورالعمل را به نهاد تصمیم گیر ارائه می دهد. پیشنهاد یا دستورالعمل این شورا منجربه قیمت گذاری می شود، با کلمات نباید بازی و مشتریان را گول زد

* بارها گفته شده که شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری نظام عرضه و تقاضا را به چالش کشیده، آیا این مورد مانع اصلاح بازار نیست؟

این موضوع تصور اشتباهی است که در خصوص قیمت گذاری وجود دارد، شورای رقابت قیمت گذاری نمی کند بلکه دستورالعمل را به نهاد تصمیم گیر ارائه می دهد. پیشنهاد یا دستورالعمل این شورا سبب قیمت گذاری می شود، با کلمات نباید بازی و مشتریان را گول زد. از روز نخست که شورای رقابت به بازار خودرو ورود کرد اگر تا کنون را بررسی کنید متوجه خواهید شد که شاخص های اقتصادی مسیر مثبتی را در پیش گرفتند، به بیانی بهتر نظام عرضه و تقاضا میل به سمت اصلاح دارد. هرچند باید ذکر کنم که تا کنون به نقطه مطلوب نرسیدیم و رویکرد این شورا نیز همگام با توسعه بازار است.

در تمام دنیا برای تعادل و تضمین منافع عمومی جای که شکست در بازار رخ دهد، حاکمیت ورود می کند. جهت ایجاد تعادل در بازار نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی ناخوشایندترین آن «قیمت گذاری» است

* کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد بی نظمی در بازار خودرو می شود، پاسخ شما به این انتقاد چیست؟

در تمام دنیا برای تعادل و تضمین منافع عمومی جای که شکست در بازار رخ دهد، حاکمیت ورود می کند. جهت ایجاد تعادل در بازار نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی ناخوشایندترین آن «قیمت گذاری» است. هنگامی که شورای رقابت به موضوع خودرو ورود کرد، چرخه تولید بهبود، عرضه افزایش و رضایت مشتریان نیز رشد کرد. هرچند که در شرایط فعلی با نقطه ایده آل که قیمت معقول و عرضه مطلوب باشد فاصله داریم. در هیچ جای دنیا حاکمیت ها نسبت به بازارها بی تفاوت نیستند.

* باتوجه به اینکه واردات خودرو حتی به صورت محدود در حال انجام است، چرا شورای رقابت از بازار خودرو خارج نمی شود؟

سال گذشته وضعیت بازار خودرو به چه شکل بود و اکنون چه تغییراتی داشته است؟ سال گذشته بازار در انتظار ورود خودروهای خارجی بود، اکنون که این موضوع درحال انجام است ما منتقد به واردات با حجم بالا و عرضه محصولات اقتصادی هستیم. بنابراین یک گام پیشرفت داشتیم، هر چند این موضوع بیانگر مطلوبیت بازار نیست ولی باید اعتماد و هماهنگی میان نهادهای سیاستگذار، خودروسازان و خریداران با شورای رقابت ایجاد شود تا امنیت رفاه مشتریان افزایش یابد.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالله CA ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 0
      خداوند فرجی عنایت کند برای مردم ایران از این انحصارگرایی و این اقتصاد شبهه مارکسیستی و از این همه رشوه و اختلاس و... مردم جزخدا به هیچ نهاد و سازمانی امیدی ندارد،و حقوق مردم توسط اصحاب قدرت و ثروت پایمال می‌شود