۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

بهای ‌نفت برای تحویل در ماه اوت با پنج و هشت دهم درصد معادل دو و ۳۶ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۳۸ دلار و یک سنت رسید.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، در پایان معاملات نیویورک، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه اوت با پنج و هشت دهم درصد معادل دو و ۳۶ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۳۸ دلار و یک سنت رسید.

انتشار گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا که بر اساس آن میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در این هفته به شدت افزایش یافته است نقش اصلی را در کاهش بهای نفت در بازار آمریکا داشته است.

در پایان بازار نیویورک نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود ‏برای تحویل ‏در ماه اوت با پنج و چهار دهم درصد معادل دو دلار و ۳۶ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۴۰ دلار و ۳۱ سنت رسید.

این در حالی است که بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال ‏، در پایان معاملات روز سه شنبه این هفته به بالاترین حد خود از بیش از سه ماه پیش تا این زمان رسیده بود.

دیوید مدن کارشناس شرکت کارگزاری و مشاور سرمایه ‏‏گذاری «سی ام سی مارکتس» (CMC ‎‎Markets) ‏ ‏که در زمینه ‏‏سهام، اوراق ‏قرضه، ارز و مواد ‏‏اولیه به ویژه نفت و گاز ‏‏خدمات ارائه می‌دهد، در این ‏‏باره می‌گوید: بهای نفت در معاملات روز چهارشنبه در همین حالت عادی نیز روند کاهشی را در پیش گرفت که انتشار گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا مبنی بر اینکه میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در این هفته به شدت افزایش یافته است روند کاهش را شدت بخشید.

بر اساس گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در هفته‌ای که گذشت با یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به هفته ماقبل خود به ۵۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. این سومین هفته متوالی است که میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا افزایش می‌یابد.

ادامه پیامدها و تاثیرات منفی ناشی از ادامه شیوع بیماری کرونا در کاهش مصرف سوخت در آمریکا و به تبع آن، افزایش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا تاثیر داشته است.

جاسپر لاولر کارشناس بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت ال سی جی در این باره می‌گوید این میزان افزایش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا با ارزیابی‌ها و آمار و ارقامی که تحلیگران و کارشناسان مسائل انرژی در این خصوص پیش بینی کرده بودند هماهنگ بود.

از این گذشته نگرانی‌ها درباره موج دوم شیوع بیماری کرونا بر بازار نفت سایه افکنده است. چون آغاز موج دوم شیوع بیماری کرونا رشد اقتصادی و کسب و کارها را متوقف می‌کند و در نتیجه، تقاضا برای نفت در سطح جهان کاهش خواهد یافت. صندوق بین المللی پول، با انتشار گزارشی اعلام کرد چشم انداز و سمت و سوی بدی در انتظار اقتصاد جهان قرار داد. هشدار این نهاد پولی بین المللی که از جمله ‏معتبرترین منابع ارزیابی، ‏پیش‌بینی وضع اقتصادی کشورهای ‏جهان و تلاش برای پیشبرد سیاست ‏های پولی در سطح ‏بین ‏المللی است در حالی داده می‌شود که نگرانی‌ها درباره افزایش شیوع بیماری کرونا در آمریکا جدی شده است.

استفن برناک [Stephen Brennock]کارشناس شرکت کارگزاری "پی ‏وی ام " (‏‎‎PVM‏) ‏ ‏که ‏ ‏‏داده ‏های پایه آماری ‏مربوط به ‏‏بازار ‏نفت و ‏انرژی را ‏‏ارائه می‌کند، در این باره می‌گوید اگرچه داده‌ها حاکی از از سرگیری کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی- مالی است، اما فعالیت‌های اقتصادی همچنان متاثر از شیوع بیماری کرونا است.

کشورهای تولید کننده نفت از این نگرانی مستثنی نیستند. به عنوان مثال تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی که بعد از آمریکا و روسیه بزرگترین تولید کننده نفت و اولین صادر کننده نفت درجهان است، بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول امسال شش و هشت دهم درصد کاهش خواهد یافت. از سال ۱۹۸۰ تاکنون سابقه نداشته است که رشد اقتصادی این کشور نفت خیز تا این انداز افت کرده باشد.

روند به وخامت گراییدن اوضاع اقتصادی و مالی خیلی سریع بوده است زیرا همین صندوق بین المللی پول در ماه آوریل پیش بینی کرده بود که از میزان تولید ناخالص داخلی در امسال دو و سه دهم درصد کاسته شود.

کد خبر: ۲۶٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha