۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
محبوبیت «پین دوئو دوئو» و موج کاهش مصرف در چین؛ «علی بابا» چگونه عقب افتاد؟
در مقاله ای مطرح شد

محبوبیت «پین دوئو دوئو» و موج کاهش مصرف در چین؛ «علی بابا» چگونه عقب افتاد؟

کاهش و ارتقاء مصرف در کنار هم نشان دهنده درجه خاصی از قطبیت مصرف کننده در بازار چین است.

بازار؛ گروه بین الملل: «وونگ سیو فونگ» در مقاله ای نوشت: افزایش محبوبیت اپلیکیشن «پین دئو دئو» ممکن است نشانه‌ای از این باشد که مصرف‌کنندگان در چین عادت‌های خرج کردن خود را تغییر می‌دهند و به دنبال مقرون به صرفه بودن و ارزش پول هستند. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

برنامه خرید آنلاین محبوب چینی پین دئو دئو از نظر سود عملکرد خوبی داشته و از رقبایانی مانند علی بابا پیشی گرفته است. در حالی که یکی از عوامل اصلی این محبوبیت به دلیل درآمد پلتفرم تجارت الکترونیک چند ملیتی تمو در پین دوئو دئو است، افزایش محبوبیت این اپلیکیشن ممکن است نشانه‌ای از این باشد که مصرف‌کنندگان در چین عادت‌های خرج کردن خود را تغییر می‌دهند و به دنبال مقرون به صرفه بودن و ارزش پول هستند. در ۲۸ نوامبر، پین دئو دئو گزارش مالی خود را منتشر کرد که نشان داد در سه ماهه سوم ۲۰۲۳، درآمد کل آنها به رکورد ۶۸.۸ میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته ۹۳.۹ درصد افزایش داشت.

عملکرد درخشان پین دئو دئو در تضاد کامل با رشد ضعیف دیگر برنامه های خرید آنلاین معروف در ارقام فروش قرار دارد. قیمت سهام پین دئو دئو نیز افزایش یافت - زمانی که بازار سهام ایالات متحده در ۳۰ نوامبر بسته شد، سهام پین دئو دئو ۴.۰۳٪ افزایش یافت و به $۱۴۷.۴۴ رسید. ارزش بازار پین دئو دئو با ۱۹۵.۹ میلیارد دلار آمریکا، آن را بالاتر از علی بابا به عنوان سهام مفهومی پیشرو چین در بازار ایالات متحده آمریکا قرار می دهد. پین دئو دئو که به سرعت در حال رشد است در حال حاضر برنامه علی بابا به عنوان برنامه ای پیشرو در بخش تجارت الکترونیک چین را تهدید می کند.

بسیاری از مردم احساس می کنند که افزایش ناگهانی ارزش پین دئو دئو منعکس کننده کاهش مصرف گرایی پس از همه گیری در بازار چین است

از نظر اندازه پین دئو دئو تنها حدود ۱۳۰۰۰ کارمند دارد در حالی که تعداد کارمند برنامه علی بابا ۱۸ برابر این تعداد هستند. از نظر تاریخچه شرکت، پین دئو دئو تنها هشت سال پیش راه اندازی شد در حالی که علی بابا در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد. نه تنها موفقیت تجاری شگفت‌انگیز پین دئو دئو بلکه دلایل ظهور آن، بحث‌های زیادی را در چین به راه انداخته است. یکی از عوامل مهم در جهش سود پین دئو دئو به دلیل پلتفرم تجارت الکترونیک چندملیتی آن یعنی Temu تمو است. با این حال بسیاری از مردم احساس می کنند که افزایش ناگهانی رشد پین دئو دئو منعکس کننده کاهش مصرف گرایی پس از همه گیری در بازار چین است.

تغییر در عادات مصرف کننده در چین

در ماه نوامبر اداره ملی آمار چین داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد اگرچه خرده‌فروشی کالاهای مصرفی در ماه اکتبر بیشتر از پیش‌بینی‌شده سال به سال رشد کرد، اما این امرعمدتا به دلیل پایین بودن پایه مقایسه نسبت به سال گذشته بود. تحت تأثیر احساسات ضعیف در بازار املاک، بهبود در مصرف محصولات خانگی مانند مبلمان و دکوراسیون خانه کند باقی می ماند. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چین در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۲ درصد کاهش یافت و پس از دو ماه به رشد منفی بازگشت که نشان دهنده چالش هایی است که مقامات چینی در تلاش برای تحریک تقاضای داخلی با آن مواجه هستند.

نظرسنجی‌های مصرف‌کننده توسط سازمان‌های فرانسوی، آمریکایی و چینی نیز بهبود آهسته بازار مصرف چین را نشان می‌دهد. یک نظرسنجی توسط شرکت هوش تجاری آمریکایی Morning Consult نشان داد که شاخص احساسات مصرف کننده چین در اکتبر برای اولین بار از فوریه به زیر ۱۵۰ رسید. موج کاهش مصرف چین تنها در پلتفرم های تجارت الکترونیک منعکس نمی شود و برخی از روندهای مصرف آفلاین نیز به طور غیرمستقیم منعکس کننده هزینه های محتاطانه تر در بین مردم است.

کاهش و ارتقاء مصرف در کنار هم نشان دهنده درجه خاصی از قطبیت مصرف کننده در بازار چین است

در گزارش کنگره بیستم حزب کمونیست چین به صراحت آمده است که تلاش هایی برای گسترش تقاضای داخلی انجام خواهد شد: «ما برای گسترش تقاضای داخلی و استفاده بهتر از نقش اساسی مصرف در تحریک رشد اقتصادی و نقش کلیدی سرمایه گذاری در بهبود عرضه تلاش خواهیم کرد.

در این زمینه نشانه‌های کاهش رتبه مصرف‌کننده توجه خارج از چین را به خود جلب کرده است و در داخل چین نیز به موضوعی حساس‌تر تبدیل شده است. قابل توجه است که موج کاهش رتبه مصرف در چین به این معنا نیست که این کشور در حال تبدیل شدن به یک جامعه کم میل یا جامعه ای با خواسته های کم نیست. باید گفت تغییر پیچیده تری در عادات مصرف چینی ها در حال وقوع است.

حتی با وجود کاهش مصرف در برخی از مناطق چین، برندهای لوکس چین نیز شاهد بازگشت قوی پس از همه گیری هستند، به ویژه در نیمه اول سال زمانی که هزینه های لوکس حتی سریعتر از کل اقتصاد کشور به روند قبل بازگشت. چین همچنین در دو سال گذشته شاهد افزایش خرید طلا بوده است، به طوری که مصرف طلا در سه ماهه اول سال جاری به ۲۹۱ تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۲.۰۳ درصدی و بیش از نیمی از کل مصرف در سال قبل را نشان می دهد و این فقط مصرف کنندگان پردرآمد نیستند که طلا می خرند، بلکه جوانان طبقه متوسط نیز خریدار آن هستند.

کاهش و ارتقاء مصرف در کنار هم نشان دهنده درجه خاصی از قطبیت مصرف کننده در بازار چین است. اینطور نیست که مصرف کنندگان چینی خرج نمی کنند، آنها فقط محتاط تر شده اند و بر ارزش پول تمرکز کرده اند. افراد بیشتری تصمیم می گیرند مبالغ کوچکی را در هزینه های روزانه پس انداز کنند و در هنگام خریدهای بزرگ بیشتر نگران حفظ ارزش هستند. این روند جدید سازگاری شرکت های بزرگ و کوچک را به طور یکسان آزمایش می کند، زیرا غول های تجارت الکترونیک و همچنین مراکز خرید و رستوران ها باید نبض مصرف کنندگان را برای ماندن در بازی به دقت درک کنند.

کد خبر: ۲۶۰٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha