۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
ارتقای شانس فروش با «برند سازی» | رسانه ها در نقش تبیین گر ظاهر شوند
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

ارتقای شانس فروش با «برند سازی» | رسانه ها در نقش تبیین گر ظاهر شوند

شاهرود- برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که برند سازی کمک می کند که تولیدات صنایع دستی و مشاغل خانگی و روستایی استان سمنان بهتر فروش برود و رسانه ها هم در تبیین آن نقش مهمی دارند.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان به لحاظ تولید صنایع دستی و مشاغل خانگی و همچنین روستایی ظرفیت های پرشماری دارد اما مشکل بزرگ در این عرصه اقتصادی، عدم توان فروش به نسبت توان تولید است. به عبارت دیگر ما دارای توان مضاعفی در زمینه تولید داریم اما در فروش عاجز هستیم.

کارشناسان عقیده دارند که ما باید روش های درست مارکتینگ را دریافته و به آنها عمل کنیم و این امر به ما کمک خواهد کرد که کم کم مشکلات و موانع فروش و بازار فروش محصولات و تولیدات مشاغل خانگی و روستایی و صنایع دستی را نیز کاهش دهیم.

تبیین برند سازی

در این بین برند سازی یکی از موضوعات مهمی است که کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند که می تواند نقش مهمی در بازار یابی محصولات تولیدی استان سمنان داشته باشد موضوعی که اتفاقاً از همه مفاهیم دیگر اقتصادی نیز کمتر به آن پرداخته شده است.

برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که برند سازی کمک می کند که تولیدات صنایع دستی و مشاغل خانگی و روستایی استان سمنان بهتر فروش برود و رسانه ها هم در تبیین آن نقش مهمی دارند و باید در تبیین و شناساندن آن، اهتمام بیشتری داشته باشند.

برند سازی شانس فروش محصولات صنایع دستی و مشاغل خانگی را افزایش می دهد

با حسین اکبریان فعال بازار روستایی و همچنین صاحب نظر مسائل اقتصاد خرد به گفتگو نشستیم تا درباره الزامات و مزیت های برند سازی نکاتی را مورد بررسی قرار دهیم وی از آن دست کارشناسانی است که عقیده دارند مردم ما با مفهوم برند سازی آشنا نیستند.

خیلی کوتاه در ابتدا درباره برند بگویید

در معنای ساده برند همان نشان تجاری و شناسنامه است برای مثال کاله، پگاه، چی تور و ... برند هستند یعنی شما به سرعت با شنیدن نام آنها متوجه می شوید که درباره چه محصولی صحبت می شود حتی برخی برند ها از محصول هم معروف تر شدند تا جایی که ما هنوز هم به پدر لباس شویی دستی، تاید می گوییم در صورتی که تاید یک مارک تولیدی این محصول بود.

اهمیت برند سازی در چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات تولیدات صنایع دستی و حتی مشاغل خانگی و روستایی استان سمنان بازار فروش است، ما باید تلاش کنیم که بتوانیم شانس فروش محصولات تولیدی استان را ارتقا بخشیده و در این راه از روش های مختلف بهره گیری کنیم.

در کنار بازارهای حقیقی و مجازی و الکترونیک، پدیده هایی مانند دیجیتال مارکتینگ و برند سازی نیز هستند که بسیار ما را در این زمینه یاری می کنند، برند سازی شانس فروش محصولات صنایع دستی و مشاغل خانگی را افزایش می دهد.

ما در زمینه تولیدات روستایی در استان سمنان نتوانسته ایم شاهد برند سازی باشیم، برای مثال امروز فراوان تولید کننده گیاهان دارویی و عدس و کشمش و ... در استان سمنان وجود دارد اما چند برند در این زمینه در استان ثبت شده است؟ متاسفانه در این زمینه نتوانسته ایم موفقیت چشم گیری پیدا کنیم.

ارتقای شانس فروش با «برند سازی» | رسانه ها در نقش تبیین گر ظاهر شوند

شاید برخی فکر کنند برند سازی کار بسیار خاصی است که از عهده همه بر نمی آید

برند سازی در واقع مهارت خاصی هم نمی خواهد بلکه یک روستایی کافی است گل گاوزبان تولیدی خود را به جای فروش کیلویی و فله ای به یک دلال، به صورت بسته بندی عرضه و با برند خودش بفروش برساند این موضوع سبب می شود تا برند ها در تجارت حقیقی و الکترونیک تولیدات صنایع دستی و مشاغل خانگی و روستایی استان سمنان مطرح شود و این شانس فروش را بالا خواهد برد.

برند به مثابه یک نوع استاندارد سازی در ذهن مخاطب می گنجد، اعتماد شما همواره به اقلامی که بسته بندی زیباتر و شکیل تر و استاندارد تری دارند بیشتر از کالاهای فله ای و کیسه ای است در نتیجه شما شانس بهتری برای فروش خواهید داشت.

برند سازی مزیت دیگری دارد و آن هم تضمین کیفیت است، یک برند برای بقا محتاج است که کیفیت خود را حفظ کند چرا که بر خلاف فروش فله ای و بی نام و نشان، مسئولیت کیفیت تولید در عرضه برندینگ، بر عهده تولید گر است. برای مثال اگر زعفران مثلا با برند زیباگل بی کفیت باشد این برند باید جوابگوی این بی کیفیتی بوده و در بدترین حالت مشتری خود را از دست می دهد.

نتیجتاً باید گفت برند سازی یک نوع مسئولیت پذیری را هم در کنار کیفیت بخشی، با خود همراه دارد، این موضوعات در مجموعه می توانند شانس فروش محصولات تولیدی روستایی و همچنین صنایع دستی و مشاغل خانگی را افزایش دهد.

یعنی به فروش هم کمک می شود

بله؛ برند سازی به تبلیغ و شناساندن محصول هم کمک می کند، شما اگر برای مثال پنج نوع محصول کیک و شیرینی در منزل تهیه کرده و می فروشید با یک برند سازی کوچک و تبلیغ برند می توانید تمام محصولات خود را به سادگی بشناسانید در نتیجه این اهمیت برند سازی است.

بعد از برند سازی نوبت به دیجیتال مارکتینگ و ورود بازارهای حقیقی و الکترونیک روستایی خواهد رسید

سوال اصلی اینجا این است که چه کسی باید برند سازی را به تولیدگر ما در روستاها و مشاغل خانگی و صنایع دستی و ... بشناساند در این زمینه بهترین ظرفیت رسانه ها هستند چرا که یک رسانه می تواند با اقناع و همچنین تبیین، بر ذهن مخاطب خود تاثیر بسزایی بگذارد در نتیجه ما باید امروز به سمت تبیین و اقناع سازی برند سازی پیش برویم چرا که به نفع دارندگان کسب و کارهای روستایی و مشاغل خانگی ما نیز است.

پس شما نقش رسانه ها را پر رنگ می بینید

بله، اصلا رسانه امروز همه چیز است. اگر رسانه های ما به درستی بتوانند برند سازی را به مردم روستاها و تولیدگران مشاغل خانگی و ... بشناسانند می توانیم یک مرحله جلوتر حرکت کرده و شانس فروش محصولات و تولیدات این حوزه را در استان سمنان ارتقا بدهیم.

بعد از برند سازی نوبت به دیجیتال مارکتینگ و ورود بازارهای حقیقی و الکترونیک روستایی خواهد رسید و این پلتفرم ها شرایط فروش محصولات روستایی و مشاغل خانگی را تسهیل و مهیا می سازند اما قبل از هر چیز برای فعالیت در حوزه بازارهای الکترونیک نیاز به برند سازی داریم چرا که در این بازارها ما نیستیم که باید شناخته شویم بلکه محصولات ما هستند که باید شناسانده شوند.

برخلاف شهرهای استان سمنان که در آنها مشاغل به نام افراد شناسانده می شود برای مثال شیرینی فروشی به نام چند فرد، صاف کاری خودرو به نام چند فرد و ... است در دیجیتال مارکتینگ، کالاها و برند ها هستند که شناسانده می شوند و نه افراد و آدم ها لذا این تفاوت ها باید توسط رسانه ها به زبان ساده تبیین شود.

کد خبر: ۲۶۰٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha