۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
تب طلایی بالا گرفت؛ «ارز» بازی‌گردان بازار
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تب طلایی بالا گرفت؛ «ارز» بازی‌گردان بازار

مشهد- رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد بابیان اینکه افزایش قیمت طلا در بازار نشات گرفته از افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی طلا است، گفت: به نظر می‌رسد روند افزایشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

محمدباقر معبودی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه دو عامل اصلی را باید مسبب افزایش قیمت طلا در بازار دانست عنوان کرد: واقعیت این است که صادرات نفت و سایر محصولات کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه و از طرفی شیوع کرونا  و انسداد بسیاری از مرزها به حداقل خود رسیده است و لذا این موضوع اجازه نمی‌دهد که ارزی وارد کشور شود.

وی ادامه داد: طبیعی است وقتی ارز و دلاری به بانک مرکزی و خزانه دولت واریز نشود دولت نیز به‌تبع این موضوع قادر به تزریق دلار برای عرضه در بازار نخواهد بود و لذا باید شاهد افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها و هرج‌ومرج در بازار ارز و طلا و جواهر بود.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی
رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد یکی دیگر از دلایل افزایش و سیر صعودی قیمت طلا را افزایش قیمت انس در بازارهای جهانی عنوان کرد و افزود: از هفته گذشته تاکنون در همین راستا شاهد افزایشی ۳۰ دلاری هستیم که این فاکتور نیز برافزایش قیمت طلا در بازارهای خارجی و داخلی تأثیرگذار بوده است.

معبودی نژاد البته مهم‌ترین تأثیر بر روی قیمت‌ها را متوجه بانک مرکزی دانست و ادامه داد: کاهش عرضه و شاید بهتر گفت توقف عرضه دلار در بازار توسط بانک مرکزی یکی از تأثیرگذارترین اقدامات در افزایش صعودی قیمت طلا است.

قیمت ارز رهاشده است
رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد با اشاره سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه در بازار آزاد دخالتی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی دخالت خود را تنها بر روی سامانه ارز نیمایی معطوف کرده است و لذا شاهد رهاشدگی قیمت ارز در بازار داخلی هستیم.

عرضه دلار در بازار بسیار اندک بوده و از طرفی تقاضا برای خرید از عرضه سبقت‌گرفته است لذا طبیعی است که قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشد

معبودی نژاد با اشاره به این موضوع که در سامانه نیمایی دلار باقیمت ۱۶۰ هزار ریال در حال عرضه است و در بازار آزاد نیز قیمت ارز به ۲۰۰ هزار ریال رسیده است افزود: این تفاوت قیمت بازار قاچاق ارز را هم داغ می‌کند.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت ارز و هم‌چنین طلا تب خرید را بالابرده و لذا در حال حاضر تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان شده است بیان کرد: همین موضوع نیز به التهاب بازار ارز دامن می‌زند.

نبض بازار از دست بانک مرکزی خارج‌شده است
رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد بابیان اینکه متأسفانه عرضه دلار در بازار بسیار اندک بوده و از طرفی تقاضا برای خرید از عرضه سبقت‌گرفته است لذا طبیعی است که قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشد.

معبودی نژاد بابیان اینکه پیش‌ازاین بانک مرکزی در بازار دخالت داشت و با تزریق دلار به بازار نبض آن را در دست داشت اما با برداشته شدن این حمایت شاهد هرج‌ومرج و رهاشدگی قیمت‌ها در بازار هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی ارز را به نرخ روزبه صرافی‌ها می‌دهد و لذا نباید انتظار در تعادل قیمت‌ها داشت.

تبدیل سرمایه
رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد همچنین تاکید کرد: متأسفانه اگر وضعیت بر طبق همین منوال پیش برود افزایش قیمت ارز و صعود قیمت از نرخ ۲۰ هزار تومان نیز دور از ذهن نیست.

معبودی نژاد بابیان اینکه کاهش ارزش ریال موجب شده تا بسیاری از مردم برای حفظ سرمایه خود به خرید طلا و ارز روی بیاورند، ابراز کرد: این موضوع طبیعتاً عطش بازار را برای خرید و از طرفی افزایش نرخ افزایش داده است.

وی تنها راهکار ایجاد ثبات و تعادل در بازار ارز و طلا را تزریق ارز توسط دولت در بازار عنوان کرد و افزود: تا زمانی که بانک مرکزی دخالت نکرده  و دلاری به بازار تزریق نشود بازار روی آرامش نخواهد دید.

کد خبر: ۲۶٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha