۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
دخالت دولت تب قیمت مسکن را بالا می برد | قیمت نجومی مسکن در کرج
بازار گزارش می‌دهد؛

دخالت دولت تب قیمت مسکن را بالا می برد | قیمت نجومی مسکن در کرج

کرج- برخی کارشناسان عقیده دارند دخالت دولت تب قیمت مسکن را بالا می برد و باید فکری برای این ساز و کار کرد.

معصومه آموده، بازار؛ بازار مسکن با قیمت های سربه فلک کشیده‌ خود، مهم ترین دغدغه بیشتر خانواده ها به شمار می رود. براساس مشاهده میدانی خبرنگار بازار در حصارک بالای کرج، قیمت هر متر خانه نوساز قولنامه ای ۲۰میلیون تومان، قیمت هر متر خانه سند دار ۲۵ میلیون تومان و قیمت هر متر خانه چند سال ساخت متری ۱۲ الی ۲۰ میلیون تومان بر اساس کوچه، پس کوچه، خیابان و دسترسی به امکانات قیمت گذاری می شود.

تب قیمت مسکن به قدری بالا رفته است که در منطقه ارزان کرج یعنی حصارک رهن خانه ۹۰ متری ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره آن چهار میلیون تومان نرخ گذاری می شود و اجاره ماهانه خانه با موقعیت خوب و دسترسی به امکانات نزدیک به شش میلیون تومان است. خبرنگار بازار با علی کوشکی بنگاه دار، علی احمدی فعال بازار ملک و حسینی بنگاه دار کرجی در میز گردی گفتگو کرده است.

حکمرانی تقاضا و عرضه و تورم در بازار مسکن

احمدی: قیمت در بازار به تقاضا ارتباط دارد. هرچه قدر مراجعه افزایش یابد، قیمت ملک بالا می رود و هرچه مراجعه به بازار کاهش یابد بازار راکد می شود. قیمت مسکن به خرید و فروش ارتباط دارد لذا دست دلال از بازار مسکن کوتاه شده و قیمت ملک نیز شکسته شده است اما ملک هم چنان با گرانی دست و پنجه نرم می کند.

نهضت ملی مسکن هیچ تاثیری را بر کاهش قیمت نگذاشته و دولت با این کار بی دلیل خود را مشغول کرده است چرا که خانه زیاد وجود دارد اما دلال های زیادی به چشم می خورند لذا کناره گیری دولت در حوزه خرید و فروش مسکن کناره گیری باید صورت گیرد. یک سوم خانه های خالی در دستان دولت قرار دارد و دولت با جلوگیری از رانت ها می‌تواند خانه های خالی را به مردم دهد.

دخالت دولت تب قیمت مسکن را بالا می برد | قیمت نجومی مسکن در کرج

پیش فروش کننده ها هم مقصر هستند

کوشکی: قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته دوبرابر و تورم در مصالح ساختمانی و سایر عوامل ساخت و ساز سبب افزایش قیمت مسکن شده است تعداد زیادی از سازنده های مسکن در زندان به سر می برند.

این افراد به دلیل اینکه خانه را به نسبت روز پیش فروش کرده است و مقرر کرده ملک را سال بعد تحویل دهد اما وقتی که سازنده بخواهد طبقه ها را بسازد مصالح ۷۰ الی ۸۰ درصد گران می شوند. ملکی که دولت می سازد با ملک های شخصی ساز تفاوت می کند. این ملک ها نمای زیبایی دارند اما مردم برای سکونت این را انتخاب نمی کنند. دولت زمین های زیادی را در داخل شهر دارد چرا این ها را نمی سازد و اطراف شهر می سازد که دسترسی به امکانات با سختی همراه است.

یک بنگاه دار کرجی: دولت می تواند۵۰ نفر از متخصص های متهد که مردم نیز به آنان اعتماد می کنند را انتخاب کند و ساختمان سازی را به آنان بسپارد

مردم برای همین می خواهند در کوچه یک متری حصارک اسکان یابند اما در خانه های هشتگرد زندگی نکنند و در نتیجه با هجوم مردم به این محل قیمت این منطقه نیز افزایش می یابد. نرخ سود وام های ۳۰درصدی در زمان تسویه به ۶۰ درصد می‌رسد و این انتقاد برانگیز است. دولت می تواند با واگذاری ساختمان سازی به بخش خصوصی‌، اعطای وام‌های کم بهره در درازمدت به سازندگان و خریداران و هم چنین با اعطای زمین به سازندگان قیمت ملک را کاهش دهد.

دولت می تواند۵۰ نفر از متخصص های متهد که مردم نیز به آنان اعتماد می کنند را انتخاب کند و ساختمان سازی را به آنان بسپارد تا هم مردم از این مسکن‌ها برای سکونت انتخاب کنند و هم قیمت ملک کاهش یابد

دخالت دولت تب قیمت مسکن را بالا می برد | قیمت نجومی مسکن در کرج

بازار، مسکن را گران می کند

حسینی: بازار روز قیمت مسکن را گران می کند چگونه وقتی لوازم را بامن گران حساب می کنند ملک را ارزان به فروش می رسانم. وعده دولت در خصوص اینکه می خواهد سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد و این وعده بدون سازنده های مسکن عملی نمی شود.

فعالان بازار بر این باورند که دولت با حمایت های خود می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد

نهضت ملی مسکن و مسکن دولتی می تواند قیمت ملک را کاهش دهد اما مردم به دلیل عدم دسترسی به امکاناتی مانند مدرسه، نانوایی، مغازه از مسکن دولتی استقبال نمی کنند.

دولت می تواند با ثبات قیمت در این بازار قیمت را کاهش دهد. برای مثال قیمت معینی را برای سیمان، میله گرد، یونولیت مشخص و اعلام کند که هرجایی بالاتر از این نرخ فروخت به من گزارش دهند. دولت با اقدامات خود می تواند از افزایش قیمت جلوگیری کند دولت می تواند ملک را ارزان کند اما ما شاهد گرانی روز افزون مسکن هستیم و کسی به مردم یاری نمی دهد.

به گزارش بازار، فعالان بازار بر این باورند که دولت با حمایت های خود می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد اما با دخالت های دولت سبب شده تا قیمت سقف بالای سر مردم افزایش یابد. علاوه بر آن دولت برای نهضت ملی مسکن باید آن را در جایی بسازد که دسترسی افراد به امکانات امکان‌پذیر شود و با مشورت گرفتن از متخصص ها خانه های باکیفت درخور ایرانی ها بسازد

کد خبر: ۲۶۰٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ب غ IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      1 0
      آنان که مخالف دخالت دولت درمسکن هستند اخلال گران هستند دردیوار چنین هست دولت دخالتی ندارد واخلال گران وسوداگران ودلالان وبنگاههان وفروشندگان به حال خودرها شدند واینان دردیوار قیمت دلبخواهی تعیین کرده ورقابتی کردند و۳۰تا۵۰برابر قیمت منتشرمیکنند ودرچت می‌فرستند مال خودم هست دوست دارم هرقدردلم خواست قیمت بگم تونخر وبه مردم استرس وفشارروحی ميدند انگار دیوار برای اینان چاقو وتفنگ هست ومردم رازخمی وکشتند دیوار باید حذف شود واگه زورتان نمی‌رسد لاقل قیمت منطقه ای تعیین شود تاکسی نتواند قیمت خودسرانه ودلبخواهی بزند وگرنه آگهیش منتشرنشود وبنویسد بیش ازحدمجاز وسقف تعیین شده.درتبریز واطراف وشهرکها دیگه شورش درآمده ودولت باید اخلال وناامنی دردیواررا اصلاح کند وگرنه احتکارگران که چندین خانه و۱۰۰تا۱۰۰واحد احتکار کردند یک عدد دلبخواهی قیمت می‌زنند منتظر افزایش قیمت اند وبقیه راتحریک به قیمت دلبخواهی می‌کنند