۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
رئیسی حکم آزادی تجهیزات معدنی از زندان گمرک را صادر کند
نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران مطرح کرد؛

رئیسی حکم آزادی تجهیزات معدنی از زندان گمرک را صادر کند

برای این که رشد ۱۳ درصدی معادن در برنامه هفتم توسعه ای را شاهد باشیم، باید دولت شرایطی را فراهم کند که تجهیزات معدنی گرفتار شده در گمرک به دست صاحبان اصلی اش برسد.

بهناز صفری؛ بازار: از جمله اهدافی که در برنامه توسعه هفتم برای بخش معادن ایران نوشته شده، این است که طی پنج سال آینده این بخش اقتصادی کشور باید به رشد ۱۳ درصدی برسد. اما رسیدن به این اهداف، نیازمند پیش نیازهای اساسی و کاربردی است. یعنی باید اول زمینه های رشد و پیشرفت محقق شود، خودتحریمی ها از بین برود و مسئولان تصمیمات جدی برای محقق شدن اهداف توسعه ای بردارند.

اما یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود بخش معدن ایران شاهد پیشرفت های چشمگیری باشد، این است که معادن ایران از تجهیزات معدنی به روز و پیشرفته ای برخوردار باشد. طی سال های اخیر بیش از دوهزار دستگاه معدنی خریداری شده و هزینه های هنگفتی برای آنها پرداخت شده است، اما متاسفانه این دستگاه ها در گمرکات ایران زندانی هستند و به دست تولیدکنندگان بخش معدن نرسیده اند.

برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و رسیدن به رشد مورد نظر در وهله ی اول باید تجهیزات زندانی شده از گمرک ها آزاد و به دست صاحبانش برسد. زیرا استفاده از تجهیزات مدرن و به روز دنیاست که باعث می شود در بخش معدن شاهد پیشرفت باشیم.

در دوره پنجم و ششم توسعه ای کشور کمتر از ۳۰ درصد از اهداف معدنی محقق شد که این مساله به خاطر کاستی ها و تحریم های داخلی و خارجی بود که به معادن ایران تحمیل شده بود، اما باید شرایط تغییر کند، کاستی ها جبران شود و از صدور بخشنامه های خلق الساعه جلوگیری به عمل آید. به خصوص این که تجهیزات مورد نیاز معادن اجازه ورود به کشور را پیدا کنند، تا معادن ایران شاهد پیشرفت و شکوفایی باشد.

دوهزار ماشین معدنی گرفتار در گمرک ایران

سیف الله آراسته، نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در گفت و گو با بازار بیان کرد: طی دو سال گذشته با دستورالعمل هایی که صادر شده، بیش از دوهزار ماشین معدنی وارد کشور شده است، اما همین مقدار ماشین هم در گمرک های کشور باقی مانده است. در واقع سرمایه های فراوانی در گمرک ایران درحال خاک خوردن است، درحالی که با این تجهیزات می توان کارهای تولیدی و معدنی فراوانی انجام داد و به سوددهی رسید.

وی در خصوص این که ماشین آلاتی که مخصوص استفاده در معادن است دیگر کجا مصرف می شود که جلوی واردات آن را می گیرند؟ گفت: ماشین آلات معدنی فقط در حوزه معدن مورد استفاده قرار می گیرد و به این طریق حوزه معدن فعال می شود، بنابراین، این تجهیزات در جاهای دیگر کارایی ندارد و تنها برای تولید در بخش معادن ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران تصریح کرد: پس بهتر است برای افزایش تولیدات بیشتر در بخش معادن، سنگ اندازی صورت نگیرد، اجازه دهند سرمایه هایی که صرف خرید این تجهیزات شده از گمرک خارج شده و در بخش تولید کشور مشغول فعالیت باشند.

مسوولان مربوطه دستور موقت دهند تا ماشین های معدنی از گمرک ها خارج شوند. زیرا در این صورت هم ناوگان معدنی کشور به روز می شود، هم این که دولت به اهدافی که در برنامه ی هفتم توسعه تعیین کرده است می رسد. مخصوصا در برنامه هفتم توسعه که رشد ۱۳ درصدی برای معادن پیش بینی شده است

وی تاکید کرد: ما از آقای رئیسی می خواهیم که دستور اقدام سریع به مسوولان مربوط بدهد تا ماشین های معدنی از گمرک ها خارج شوند. زیرا در این صورت هم ناوگان معدنی کشور به روز می شود، هم این که دولت به اهدافی که در برنامه ی هفتم توسعه تعیین کرده است می رسد. مخصوصا در برنامه هفتم توسعه که رشد ۱۳ درصدی برای معادن پیش بینی شده است.

به گفته وی؛ در واقع اگر اجازه ورود تجهیزات معدنی زندانی شده در گمرکات ایران صادر شود، قطعا شاهد رشد و پیشرفت بیشتری در بخش معدن ایران بوده و به اهداف پیش بینی شده برنامه هفتم نزدیک می شویم. چرا که با به روز رسانی تجهیزات معدنی راندمان فعالیت و کیفیت کار افزایش یافته و شاهد شرایط خوبی در معادن ایران خواهیم بود.

آراسته اظهار داشت: در معادن ماشین آلات یکی از ابزارهای تولید است که باید دولت در این راستا حمایت های لازم را داشته باشد. سنگ اندازی و بخشنامه و قوانینی که با هم تعارض دارند باید توسط دولت از بین برود. در واقع دولت باید همتی داشته باشد که هر چیزی که باعث می شود شرایط کار برای معدن داران سخت شود از جلوی پایشان برداشته شود. زیرا هرچه مشکلات در حوزه معادن کمتر باشد و سنگ اندازی های کمتری در این راستا صورت بگیرد به همان اندازه رغبت بیشتری در بخش معدنی ایران برای فعالیت و سرمایه گذاری ایجاد می شود.

موضوع مهم دیگری که برای معدن داران وجود دارد این است که زمینه ثبت معدن و محدوده های معدنی را بتوانند فراهم کنند. در کشور دیگر جای خالی برای ثبت محدوده ی معدنی وجود ندارد. بعضی از محدوده ها فعال هستند، یا مثل اکثر محدوده هایی که وجود دارند در اختیار وزارتخانه قرار دارد

آراسته افزود: موضوع مهم دیگری که برای معدن داران وجود دارد این است که زمینه ثبت معدن و محدوده های معدنی را بتوانند فراهم کنند. در کشور دیگر جای خالی برای ثبت محدوده ی معدنی وجود ندارد. بعضی از محدوده ها فعال هستند، یا مثل اکثر محدوده هایی که وجود دارند در اختیار وزارتخانه قرار دارد.

وی تاکید کرد: برخی از محدوده های معدنی یا بلوکه شده اند و یا این که در اختیار وزارتخانه قرار دارند. ولی باید اجازه دهند یک تصمیم جدی در وزارتخانه و ارکان دولت گرفته شود تا این محدوده ها را تعیین تکلیف کنند. درواقع باید اهلیت سنجی کنند و به معدنکارانی که می توانند این محدوده ها را فعال کنند اجازه فعالیت بدهند و این محدوده ها را آزاد کنند.

این فعال بخش معدنی تاکید کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های دقیق و از بین بردن موانعی که بخش معدن را آزار می دهد، اهداف برنامه هفتم توسعه محقق شود. زیرا تا شرایط فعالیت های معدنی فراهم نشود، امکان پیشرفت در این حوزه به حداقل می رسد.

معادن ایران باید ۱۳ درصد رشد مفید داشته باشند

آراسته در پاسخ به این سوال که در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن چه مواردی ذکر شده است بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه در بخش معدن، پیش بینی رشد ۱۳ درصدی مطرح شده است. یعنی باید شرایطی ایجاد شود که معادن ایران تا ۱۳ درصد رشد داشته باشند. برای این که به این رشد برسیم نیازمند همت بسیار زیادی در بخش دولت و مسئولان وزارتخانه هستیم.

در برنامه های قبلی توسعه ای در مجموع زیر ۳۰ درصد از برنامه ها محقق شده اند. یعنی ۷۰ درصد از برنامه های پیش بینی و هدف گذاری شده در بخش معادن محقق نشده است. به خاطر این که هم خودتحریمی های فراوانی به بخش معدن تحمیل شد و هم تحریم های خارجی را شاهد بوده ایم

وی افزود: در برنامه های قبلی توسعه ای در مجموع زیر ۳۰ درصد از برنامه ها محقق شده اند. یعنی ۷۰ درصد از برنامه های پیش بینی و هدف گذاری شده در بخش معادن محقق نشده است. به خاطر این که هم خودتحریمی های فراوانی به بخش معدن تحمیل شد و هم تحریم های خارجی را شاهد بوده ایم. دولت باید کاری کند که حداقل خود تحریمی های داخلی از بین برود و دست معدن کاران باز باشد تا در شرایط سخت اقتصادی بتوانند این بخش این بخش را فعال کنند.

او تاکید کرد: ولی الان که نظام تاکید کرده نیازمند توسعه ی فراوانی در بخش های مختلف به خصوص در بخش معدن هستیم، باید حمایت های لازم و کافی از بخش معادن ایران صورت بگیرد تا شاهد تحقق برنامه های توسعه و پیشرفت در این بخش باشیم.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران خاطر نشان کرد: باید شرایط به گونه ای تغییر کند که حداقل طی پنج سال آینده به رشد ۱۳ درصدی در بخش معادن برسیم و در برنامه توسعه هفتم بتوانیم اهداف پیش بینی شده را محقق کنیم. زیرا اگر در برنامه پنج ساله آینده هم اهداف معدنی محقق نشود، با عقب ماندگی زیادی در این بخش مواجه شده و دیگر نمی توانیم این میزان عقب افتادگی و فاصله ای که با سایر کشورهای معدنی دنیا ایجاد شده است را جبران کنیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha