۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
مشکل کیفیت آب شهر آبیک تا پایان امسال رفع می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

مشکل کیفیت آب شهر آبیک تا پایان امسال رفع می‌شود

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در صورت تامین اعتبارات با انتقال آب زلال سد طالقان مشکل کیفیت آب شهر آبیک تا پایان امسال رفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، یدالله ملکی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مشترک مدیران صنعت آب و برق استان قزوین که با حضور اصحاب رسانه قزوین در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: شاید بتوان سد طالقان را یکی از پرخبرترین اتفاقات در حوزه منابع آبی در استان دانست چرا که اما و اگرهای فراوانی از این سد و  سهم آبه آن در بین مردم و رسانه‌ها منتشر شد و گاهی نارضایتی‌هایی را هم به همراه داشت.

وی بیان کرد: این که گاهی گفته می‌شود سهم آب قزوین از این سد برای تامین آب شرب تهران اختصاص داده شده است نادرست است چرا که  در مطالعات اولیه این سد که در دهه ۴۰ انجام شده بود تامین آب بخش کشاورزی قزوین و شرب تهران با حق آبه ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای این شهر در نظر گرفته شده بود و با وجود این که اجرای این سد بیش از ۳۰ سال به تعویق افتاد اما پس از بهره‌برداری نیز همواره تهران حق آبه خود را از این سد برداشته کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با این حساب شایعات فراوانی که در خصوص تضییع حق مردم قزوین و انتقال حق آبه قزوین به تهران صورت گرفته است پاسخ داده شد اما مسئله ای که امروز مورد نظر ماست تامین آب شهر آبیک از این سد است.

ملکی گفت: کیفیت آب شرب در شهرک آبیک بسیار نامناسب است و نارضایتی‌های زیادی را نیز به همراه دارد که یکی از دلایل آن تامین ۱۰۰ درصدی آب شرب قزوین از منابع زیرزمینی است از این رو اقداماتی صورت گرفت تا آب شرب شهر آبیک از آب زلال و با کیفیت سد طالقان انجام شود.

وی افزود: با اجرای این طرح بیش از ۱۰۸ شهر و روستا می‌توانند از آب این سد که از با کیفیت‌ترین آبهای موجود است بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین افزود:  با وجود سخت گیری های موجود طی چند سال گذشته مبنی بر عدم آغاز پروژه جدید و تاکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه کاره  در سال ۹۶ بعد از سالها تلاش و رایزنی توانستیم ردیف جدید بودجه ای  جدیدی را از مجلس برای این طرح دریافت کنیم.

ملکی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه به شرطی پذیرفته شد که تنها۱۰ درصد از اعتبارات آن از سوی دولت پرداخت شود و مابقی آن از سایر منابع تامین شود که با محاسبات وقت از میزان ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کل پروژه دولت متعهد به پرداخت ۶۰ میلیارد تومان آن شد و مقرر شد تا مابقی از بخش خصوصی تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: سال بعد از موافقت نامه این پروژه با همراهی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با افزایش سهم دولت موافقت و ۷۰ درصد از سهم اعتبارات به دولت سپرده شد.

بیرنوندی افزود: با این حال در موافقت نامه اولیه ما هنوز این توافق جدید ثبت نشده است که امیدواریم امسال موفق به اصلاح این مسئله شویم.

وی افزود: این در حالی است که به گفته کارشناسان این امر هزینه اجرای این پروژه امسال تا یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز  افزایش پیدا کرده است  و اکنون تنها ۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با این شرایط اما امسال تلاشی جدی برای اجرای این طرح در استان و کشور ایجاد شده است و با قول‌هایی که داده شده امیدواریم  امسال ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود تا بتوانیم تا انتهای سال آب شرب مناسب و با کیفیت را به مردم شهر آبیک برسانیم.

ملکی بیان کرد: در حال حاضر فازهای متفاوت این طرح متوقف شده است و در مرحله نخست تلاش ما تامین آب شرب مورد نیاز مردم آبیک است.

وی افزود: همچنین به منظور ایجاد مشوق های سرمایه گذاری با ارتباطی که با وزارت خانه انجام شد تلاش کردیم تا پنج میلیون متر مکعب از این آب برای صنایع مجوز دریافت شود که یکی از ارزشمند ترین کارهایی است که انجام شده است و یک مدل درآمدی و پنل مالی برای این پروژه شد که انگیزه خوبی برای حضور سرمایه گذاران خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: مشکل آب بی کیفیت شهر آبیک با تزریق این اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال رفع می شود.

کد خبر: ۲۶٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha