۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
پیش بینی سود ۳۰۰ میلیاردی برای ۱۴۰۲ | پیش راه اندازی پروژه پلی آلومینیوم کلراید تا پایان امسال
خبر خوش مدیرعامل پتروشیمی ارومیه برای سهامداران

پیش بینی سود ۳۰۰ میلیاردی برای ۱۴۰۲ | پیش راه اندازی پروژه پلی آلومینیوم کلراید تا پایان امسال

اسمعیلی مدیرعامل پتروشیمی ارومیه با بیان اینکه فروش این واحد ۲.۵ برابر و سود دهی آن ۳ برابر سال گذشته خواهد بود، گفت: با وجود اینکه دو نوبت اورهالی که امسال داشتیم، تولیداتمان ۲ هزار تن افزایش یافت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درست در روزهایی که بازار سهام خیلی اوضاع خوبی ندارد، مدیرعامل پتروشیمی ارومیه اخبار خوشی را برای بیش از یک میلیون سهامدار خرد خود دارد. آنگونه که اکبر اسمعیلی به بازار می گوید: فروش این واحد پتروشیمی در امسال حداقل ۲.۵ برابر و سود دهی آن ۳ برابر سال گذشته خواهد بود. اما این افزایش سود و فروش در شرایطی اتفاق می افتد که این واحد چیزی حدود ۶۰ روز به دلیل اورهال از مدار خارج بوده است. او همچنین سود ۳۰۰ میلیاردی را برای امسال پیش بینی کرده است.

نائب رئیس هیات مدیره پتروشیمی ارومیه معتقد است این واحد پتروشیمی در مسیر بهبود در حال حرکت است، از پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه پک (پلی آلومینیوم کلراید) خبر داده و گفته که تا پایان سال شاهد پیش راه اندازی این پروژه خواهیم بود. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به مساله افزایش سرمایه این واحد پتروشیمی زد و گفت: سرمایه پتروشیمی ارومیه از ۷۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. خوشبختانه این افزایش سرمایه تنها از طریق سود اندوخته اتفاق افتاد و هیچ پولی وارد این چرخه نشده است؛ بنابراین این مهم باعث شد که قیمت سهام پتروشیمی ارومیه برای سهامداران علیرغم اینکه افزایش سرمایه داده بودیم ۱.۵ برابر افزایش سرمایه را به همراه داشته باشد.

متن کامل گفتگوی بازار با اکبر اسمعیلی مدیرعامل پتروشیمی ارومیه و نائب رئیس هیات مدیره پتروشیمی ارومیه را در ادامه می خوانید:

تولیدات پتروشیمی ارومیه در ۸ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار تن افزایش یافته است

*پتروشیمی ارومیه امسال زمان زیادی را به دلیل اورهال از مدار خارج بوده است. با توجه به این مساله وضعیت تولید شما چقدر است؟

امسال پتروشیمی ارومیه دو اورهال را پشت سر گذاشته است. یکی از اورهال ها مربوط به تعمیرات اساسی واحد در ابتدای سال بوده و دیگری به دلیل تعمیرات ناخواسته ای بود که در واحد کریستال ملامین رخ داد. با این وجود اما تولیدات ما در مقایسه با سال گذشته که هیچ تعمیراتی را نداشتیم نه تنها کاهش نیافته بلکه روند افزایشی هم داشته است. جالب است که تولیدات ما در ۸ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار تن افزایش یافته است.

در نیمه اول امسال فروش ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر افزایش پیدا کرده و از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۱.۲ هزار میلیارد تومان رسیده؛ جدای از این سود دهی ما در این مدت ۳ برابر سال گذشته بوده است

اما خبر خوش دیگر من برای بیش از یک میلیون سهامدار خرد پتروشیمی ارومیه این است که در نیمه اول امسال فروش ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر افزایش پیدا کرده و از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۱.۲ هزار میلیارد تومان رسیده؛ جدای از این سود دهی ما در این مدت ۳ برابر سال گذشته بوده است. امیدواریم که این روند در ماه های آینده هم ادامه پیدا کرده و فروش ما در سال ۱۴۰۲ حداقل ۲.۵ برابر و سود ما ۳ برابر سال ۱۴۰۱ باشد.

لازم به یادآوری است که یکی از سود ده ترین محصولات پتروشیمی ارومیه سولفات پتاسیم است، واحد مربوط به تولید این محصول در نیمه دوم سال با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید بوده که در تاریخ عملکردی ما بی سابقه است. هم اکنون تمامی محصولات این واحد پیش فروش شده وسود خوبی را هم ایجاد خواهد کرد.

*پیش بینی شما برای سودآوری این واحد پتروشیمی در سال جاری چیست؟

پیش بینی ما این است که برای اولین بار در تاریخ، پتروشیمی ارومیه بالای ۳۰۰ میلیارد تومان سود را برای سهامداران ایجاد خواهیم کرد. لازم به یادآوری است که سرمایه پتروشیمی ارومیه از ۷۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. خوشبختانه این افزایش سرمایه تنها از طریق سود اندوخته اتفاق افتاد و هیچ پولی وارد این چرخه نشده است؛ بنابراین این مهم باعث شد که قیمت سهام پتروشیمی ارومیه برای سهامداران علیرغم اینکه افزایش سرمایه داده بودیم ۱.۵ برابر افزایش سرمایه را به همراه داشته باشد.

*پیش بینی می کنید که تولیدات پتروشیمی ارومیه تا پایان سال به چه اندازه برسد؟

باید بگویم که با وجود اینکه واحدهای ما حدود ۶۰ روز به دلیل تعمیرات اساسی از سرویس خارج بوده اما حداقل معادل سال گذشته تولید خواهیم داشت. حتی پیش بینی ما این است که رکورد سال گذشته هم شکسته شود.

پتروشیمی ارومیه امسال دو نوبت اورهال را پشت سر گذاشته است. همین مساله باعث شد که برای مدتی عرشه کریستال ملامین در بورس کاهش یابد اما حالا این مساله حل شده و در عرضه این محصول مشکلی وجود ندارد

*با وجود اینکه آمارهای اعلامی از طرف شما از افزایش تولیدات حکایت می کند، اما برخی مشتریان شما در بورس نسبت به کاهش عرضه محصولاتی همچون کریستال ملامین گله مند هستند. دلیل این کاهش عرضه چیست؟

همانطور که اشاره کردم پتروشیمی ارومیه امسال دو نوبت اورهال را پشت سر گذاشته است. همین مساله باعث شد که برای مدتی عرشه کریستال ملامین در بورس کاهش یابد اما حالا این مساله حل شده و در عرضه این محصول مشکلی وجود ندارد.

در راستای توسعه محصولات پتروشیمی ارومیه، پروژه ای به اسم پلی آلومینیوم کلراید (PAC) را برای تکمیل زنجیره ارزش خود تعریف کرده است. این پروژه که به پروژه پک معروف است، پیشرفت ۷۵ درصدی را داشته است

*در ماه های گذشته مسئولین نفتی کشور بارها و بارها توسعه زنجیره ارزش در واحدهای پتروشیمی را مورد تاکید قرار داده اند. پتروشیمی ارومیه در راستای رسیدن به این هدف چه اقداماتی را انجام داده است؟

در راستای توسعه محصولات پتروشیمی ارومیه، پروژه ای به اسم پلی آلومینیوم کلراید (PAC) را برای تکمیل زنجیره ارزش خود تعریف کرده است. این پروژه که به پروژه پک معروف است، پیشرفت ۷۵ درصدی را داشته است. بخش زیادی از تجهیزات داخلی و خارجی آن تامین و نصب و بخش دیگری از تجهیزات خارجی هم به زودی وارد بندرعباس می شود. با توجه به سرعت پیشرفت کار امیدواریم که تا پایان سال شاهد پیش راه اندازی این پروژه باشیم.

*آیا مطابق برنامه و اهداف تعیین شده، پروژه پلی آلومینیوم کلراید (PAC) در زمان خود افتتاح می شود؟

پروژه پک یکی از پروژه هایی که است که روند پیشرفت آن تقریبا مطابق با برنامه بوده و از این جهت می توان آن را یکی از پروژه های موفق دانست. بر همین اساس امیدواریم که حداکثر با یک ماه تاخیر شاهد بهره برداری از این پروژه در پتروشیمی ارومیه باشیم.

*با بهره برداری از پروژه پک ظرفیت تولید تا چه اندازه افزایش می یابد؟

یکی از خوبی های پروژه های پک این است که برای اولین بار پلی آلومینیوم کلراید (PAC) جامعه در کشور تولید خواهد شد. باید اشاره کنم که در حال حاضر این محصول جزو محصولات وارداتی به کشور است؛ اما با بهره برداری از طرح جدید پتروشیمی ارومیه بخشی از نیاز داخل مرتفع خواهد شد.

استفاده از اسید کلریدریک برای تولید پلی آلومینیوم کلراید از دیگر مشخصه های پروژه پک است. باید اشاره کنم که اسیدکلریدریک به عنوان محصول جانبی در مجتمع پتروشیمی ارومیه تولید می شود که دفع آن باید توسط تانکرهای حمل مواد اسیدی با صرف هزینه از این مجتمع انجام شود. حال آنکه در صورت احداث واحد PAC این ماده جزء یکی از مواد اولیه تولید پلی آلومینیوم کلراید خواهد بود و از محصول ضایعات تولید پتروشیمی ارومیه تبدیل به خوراک ترکیب ارزشمند پلی آلومینیوم کلراید (PAC)خواهد شد.

*ظرفیت تولید این واحد چقدر خواهد بود؟

در طرح اولیه ظرفیت تولید برای این پروژه ۲۰ هزار تن در نظر گرفته شده بود. اما در طراحی بعدی این رقم تغییر کرده و تولید ۲۳ هزار تن در سال هدف گذاری شده است.

*مهم ترین چالش این روزهای بسیاری از واحدهای پتروشیمی تامین خوراک است. آیا پتروشیمی ارومیه هم در این زمینه چالشی دارد؟

متاسفانه پتروشیمی دور از مراکز تولید و تامین خوراک بوده و همین مساله هزینه زیادی را به ما تحمیل می کند. البته باید تاکید کنم که امسال هیچ مشکلی در تامین هیچ خوراکی نداشتیم طوری که امروز همه واحدهای ما تقریبا با ۱۰۰ درصد ظرفیت مشغول کار هستند.

موانع دریافت طلب‌های ما از وزارت جهاد برطرف شده است برخی از مطالبات ما وصول شده و مابقی آن را هم به زودی وصول خواهد شدو هم اکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از وزارت جهاد طلب داریم

*دریافت طلبتان از وزارت جهاد به کجا رسید؟

موانع دریافت طلب‌های ما از وزارت جهاد برطرف شده است برخی از مطالبات ما وصول شده و مابقی آن را هم به زودی وصول خواهد شد.

*چقدر از طلب شما هم اکنون باقی مانده است؟

حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از وزارت جهاد طلب داریم. البته مسئولین این وزارتخانه قول داده اند که این بدهی را هم به زودی پرداخت کند.

کد خبر: ۲۶۰٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha