۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
سوئیف منسوخ و بی‌اعتبار شده| با رئیسی درباره کریدور شمال-جنوب صحبت می‌کنم
رئیس‌جمهور روسیه:

سوئیف منسوخ و بی‌اعتبار شده| با رئیسی درباره کریدور شمال-جنوب صحبت می‌کنم

رئیس‌جمهور روسیه گفت در دیدار امروز (پنجشنبه) با همتای ایرانی خود در کرملین، درباره کریدور شمال-جنوب نیز رایزنی می‌کند.

به گزارش بازار، ساعاتی پیش از دیدار «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، این مقام عالی‌رتبه روس اعلام کرد در نظر دارد درباره پیشرفت در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کند.

پوتین که در یک نشست اقتصادی و سرمایه‌گذاری به میزبانی بانک VTP روسیه در مسکو حضور داشت، درباره رایزنی امروز خود با رئیسی گفت: «کریدور شمال-جنوب یکی از پروژه‌هایی است که با مهمان خود، رئیس‌جمهور ایران که هم‌اکنون به روسیه رسیده است، آن را بررسی می‌کنیم».

رئیسی نیز امروز و پیش از عزیمت به روسیه گفت: «اراده دو کشور برای تکمیل کریدور شمال-جنوب یکی از محورهای مذاکره برای انجام این کار مشترک در این سفر خواهد بود».

این کریدور، ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌کند.

پوتین پیش از میزبانی از رئیسی، روز چهارشنبه و در ۲ سفر کوتاه به منطقه، به امارات و عربستان سعودی رفت و با سران این ۲ کشور درباره مسائل دوجانبه، اقتصادی و منطقه‌ای رایزنی کرد.

پوتین: سوئیف منسوخ و بی‌اعتبار شده است/ با رئیسی درباره کریدور شمال-جنوب صحبت می‌کنم

پوتین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع روابط با چین اشاره کرد و گفت: «روسیه آماده است تا در تمام زمینه‌ها با چین همکاری کند؛ از جمله فناوری نظامی».

رئیس‌جمهور روسیه که کشورش از آغاز عملیات نظامی در اوکراین، تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است، همچنین گفت قراردادها با سرمایه‌گذاران آمریکایی و دیگر کشورهای غربی ادامه دارد.

او ابراز امیدواری کرد «عقل سلیم» در این زمینه حکم‌فرما و همکاری‌های بیشتری انجام شود.

پوتین همچنین با انتقاد از رفتار غربی‌ها، گفت: «غرب و آمریکا می‌خواهند سلطه خود را به هر قیمتی حفظ کنند، مخصوصا در زمینه فناوری اما این غیرممکن است».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین خبر داد به‌رغم تحریم‌های غرب از مارس ۲۰۲۲، شمار شرکت‌های خارجی که در روسیه حضور دارند نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش داشته است.

پوتین در ادامه این نشست درباره سیستم پرداخت بین بانکی سوئیفت نیز گفت: «سیستم سوئیف بی‌اعتبار و منسوخ شده و پرداخت با ارزهای ملی به صورت موفقیت‌آمیزی جایگزین آن شده است».

کشورهای غربی در ادامه تحریم‌های خود علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، چندین بانک روسی را از سیستم سوئیفت خارج کرده‌اند.

او همچنین با اشاره به اینکه «نرخ رشد اقتصادی روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا نیز پیشی گرفته است»، اضافه کرد: تولید ناخالص ملی روسیه در سال جاری ۳.۵ درصد افزایش یافته که این نشانه خوبی برای اقتصاد کشور است».

روز دوشنبه نیز «آندری بلوسف» معاون اول نخست‌وزیر روسیه گفته بود «انعطاف پذیری مسکو در مواجهه با تحریم‌های غرب باعث شده تا آمریکا و متحدانش شوکه شوند».

کد خبر: ۲۶۰٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha