۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
«بازاریابی روستایی» حلقه مفقوده برند سازی تولیدات
یادداشت؛

«بازاریابی روستایی» حلقه مفقوده برند سازی تولیدات

شاهرود- « ازاریابی روستایی حلقه مفقوده برند سازی تولیدات روستایی است» این بخشی از یادداشت محمد حسین عابدی خبرنگار اقتصادی برای بازار است.

محمد حسین عابدی، بازار: یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده اقتصاد روستایی در استان سمنان بازاریابی محصولات تولیدی در بخش‌های مختلف شامل کشاورزی دامپروری صنایع دستی و خدمات است مقوله ای که می تواند توسعه خوبی به روستاهای استان ببخشد.

روستاهای استان سمنان دارای مزیت‌های اقتصادی فراوانی هستند که بسیاری از آنها برای مردم داخل استان هم ناشناخته است از طرف دیگر به واسطه فقدان بازاریابی و برندسازی تولید کنندگان روستایی هم نتوانستند به درستی محصولات خود را بشناسانند در نتیجه یک نوع فراموشی نسبت به مزیت‌های قابل سرمایه‌گذاری روستاهای استان سمنان اتفاق افتاده است.

در واقع روستاییان به تنهایی نتوانستند محصولات و ظرفیت‌های خود را چه در عرصه تولید و خدمات و چه در عرصه جذب سرمایه‌گذار معرفی کنند و از سوی دیگر دولت هم برنامه شاخص و مدانی برای این موضوع نداشته است نهایتاً می‌توان این ادعا را کرد که اقتصاد تولید محور روستایی استان سمنان گرفتار معضل بازار فروش است.

بازاریابی از روستا برای روستا و در روستا

یکی از مواردی که در روستاهای استان سمنان وجود ندارد بازاریابی روستایی است ما همواره در جستجوی محصولات مورد نیاز شهرها در شهرها بوده‌ایم در صورتی که بسیاری از این محصولات در روستاها با قیمت ارزان‌تر تولید می‌شود.

در سال‌های اخیر بر روی بازاریابی شهر به شهر اقدامات خوبی صورت گرفته اما بازاریابی روستا به شهر مورد غفلت است

از سوی دیگر ما بازاریابی شهر به شهر را در کنار بازاریابی شهر به روستا داشته‌ایم اما هیچ وقت سراغ بازاریابی روستا به شهر و روستا به روستا نرفته‌ایم به عبارت دیگر بازاریابی از روستا و در روستا و برای روستا را فراموش کرده‌ایم.

حال آنکه ظرفیت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های فراوانی در روستاهای استان سمنان وجود دارد روستاها نه تنها می‌توانند نیازهای شهر بلکه نیازهای روستاهای دیگر را هم تامین کنند در نتیجه بازاریابی از درون روستا می تواند حلقه مفقوده اقتصاد روستایی به شمار بیاید.

در سال‌های اخیر بر روی بازاریابی شهر به شهر اقدامات خوبی صورت گرفته اما بازاریابی روستا به شهر مورد غفلت است همین موضوع سبب شده تا محصولات روستایی بدون بازار فروش باقی بمانند. برای رفع این معضل ابتدا باید مزیت‌های اقتصادی هر روستا احصا و شناسایی شود تا ما اول بدانیم که هر روستا در چه زمینه‌ای می‌تواند نیازهای شهرها و روستاهای دیگر را تامین کنند.

«بازاریابی روستایی» حلقه مفقوده برند سازی تولیدات

فقدان مزیت سنجی درست

یکی از مهم‌ترین مشکلات و کمبودهای امروز در عرصه اقتصاد روستایی استان سمنان فقدان آمار شناسایی مزیت‌های اقتصادی است به عبارت دیگر ما خودمان هم هنوز ‌دانیم که هر روستایمان در چه زمینه‌ای شاخص است تا بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم گام دوم بعد از شناسایی موقعیت کنونی ترسیم برنامه و موقعیت مطلوب است یعنی ما ابتدا بدانیم که چه مزیت تولیدی در روستاها وجود دارد و سپس بدانیم که قرار است با این مزیت چه کاری را صورت بدهیم.

به زبان ساده‌تر بتوانیم به این سوال پاسخ بدهیم که روستاهای استان سمنان چه نیازی را از شهرهای استان سمنان و حتی دیگر استان‌های کشور تامین می‌کند و این نقشه راه ما در عرصه توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

حلقه مفقوده اقتصاد تولید محور روستایی استان سمنان بازار فروش است

مرحله سوم پرداختِ یک استراتژی برای برندسازی و بازاریابی تولیدات روستایی است یعنی ما با دانستن وضعیت موجود و ترسیم نقشه راه حالا به دنبال بازار فروش برای محصولات تولیدی روستاها می‌گردیم در زمینه می‌توان چند اقدام مهم را صورت داد برای مثال می‌توان از تعاونی‌های روستایی بهره‌گیری کرد.

حتی می‌توان بازاریابی الکترونیک و بازار آنلاین خدمات و تولیدات روستایی را نیز به کار انداخت لذا اولویت دیگر ما باید در این زمینه برندسازی محصولات روستایی باشد به این معنی که روستاهای ما به نام یک محصول یا خدمات در کشور و استان سمنان معروف شود مثلاً یک روستا می‌تواند تا تامین کننده دست بافت‌ها یا فرش باشد و روستای دیگر می تواند تولید کننده گوجه فرنگی به شمار بیاید این موضوع به برندسازی محصولات تولیدی روستاها کمک می‌کند.

ترویج با چه کسی است؟

حلقه مفقوده اقتصاد تولید محور روستایی استان سمنان بازار فروش است و ابتدا باید مزیت‌های اقتصادی را شناسایی و سپس برای آن برنامه‌ریزی کرد اما سوال اصلی اینجا است که چه کسی باید این اقدام را انجام بدهد؟

از یک طرف دولت ها در دو دهه اخیر به وضوح نشان داده که نه برنامه مشخصی برای بازاریابی روستایی دارند و نه اصلاً توان این کار را از خود نشان داده است در نتیجه باید از ظرفیت‌های دیگر استان استفاده کنیم.

نهایت و غایت خدمت رسانی که دولت توانسته در این دو دهه اخیر برای بازاریابی محصولات روستایی انجام دهد تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش ویژه تولید کنندگان روستایی است موضوعی که تنها یک بخش از مشکلات اقتصاد تولید محور روستایی استان سمنان را پوشش می‌دهد. لذا باید دست به کار شد و بازارهای الکترونیک روستایی را توسعه بخشید موضوعی که با وجود ظرفیت ها و استعداد های بسیار خوب جوان استان سمنان چندان دور از دسترس هم نیست.

کد خبر: ۲۶۰٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha