۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی شامل چیست؟

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی شامل چیست؟

امروزه در هر ساختمان یا هر مکانی ممکن است که آتش سوزی رخ دهد و یکی از واجب ترین وسایل در هر مکان جعبه آتش نشانی است.

جعبه آتش نشانی

امروزه  در هر ساختمان یا هر مکانی ممکن است که آتش سوزی رخ دهد و یکی از واجب ترین وسایل در هر مکان جعبه آتش نشانی است. در لحظات اولیه آتش سوزی ابتدا کپسول های آتش نشانی بسیار مهم و کاربردی هستند و بعد از کپسول ها، جعبه های آتش نشانی است که بسیار مهم و کاربردی هستند. در  در درون این جعبه ها قرقره های آتش نشانی و همچنین کپسول های اطفاء حریق قرار می گیرند. در این مطلب می خواهیم به معرفی و بررسی جعبه آتش نشانی بپردازیم با ما همراه باشید.

معرفی جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی معمولا به رنگ قرمز، خاکستری یا استیل ساخته و تولید می شوند. روی این جعبه ها حرف لاتین F نوشته می شود. F مخفف کلمه Fire که به معنی آتش است؛ می باشد. این جعبه ها دارای مشخصات فنی بخصوص می باشند و همچنین دارای قواعد و استاندارد هایی است که باید در آنها رعایت شود. زیرا این جعبه ها باید در زمان های اضطراری استفاده شوند؛ پس در نتیجه حتما باید مشخصات فنی آن رعایت شده باشد تا به مشکل بر نخورند.

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشان با توجه به مدل و طراحی ساخت درسه دسته بندی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. جعبه آتش نشانی دو طبقه
  2. جعبه آتش نشانی دو قلو
  3. جعبه آتش نشانی تک کابین

جعبه های آتش نشانی با توجه به محل کاربری به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. روکار
  2. توکار
  3. دیواری
  4. محیطی

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی

ابتدا باید بدانید که با توجه به نوع جعبه آتش نشانی تجهیزات آن نیز فرق می کند. در ادامه به معرفی کلیه تجهیزاتی که داخل یک جعبه آتش نشانی ممکن است قرار داشته باشند می پردازیم.

  • قرقره هوزریل تمام بلبرینگی که دارای چفت های آبکاری می باشد.( چفت های آبکاری دو صفحه ضخیم را به یکدیگر وصل می کنند.)
  • شیلنگ آتش نشانی فشار قوی
  • شیلنگ رابط یا فن کوئلی(طول آن بین ۵۰ و ۱۰ سانتی متری می باشد و همچنین این شیلنگ ها دارای روکش استنلس استیل هستند.)
  • نازل (نازل در جعبه آتش نشانی دو نوع فلزی و نیمه فلزی قرار می گیرد و همچنین نازل ها سه حالته هستند.)
  • شیر غیر گازی ( شیر تک ضرب)
  • شیر فلکه تمام برنجی
  • هیدرانت سر شیر
  • قرقره فایرباکس تمام بلبرینگی که همراه با صفحه ضخیم داخل جعبه قرار داده می شود.
  • کوپلینگ تمام آلومینیومی
  • بسا کوپلینگ یا سیم پیچی
  • شیلنگ برزنتی یا ضد اسید
  • کپسول آتش نشانی ( کپسول آتش نشانی در تمام جعبه های آتش نشانی قرار ندارد و فقط در جعبه هایی که دو قلو یا دو طبقه هستند قرار دارد.)

کاربرد جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی برای اطفاء حریق در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و.... مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا جعبه های آتش نشانی که در ساختمان ها قرار می گیرند دارای دو نوع سیستم خشک و تر می باشند که در ادامه به توضیح هر دو سیستم می پردازیم.

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی شامل چیست؟

سیستم خشک

سیستم های خشک به آب شهری متصل نیستند و ورودی آنها در درب ورودی ساختمان یا کف ساختمان نصب می شود. معمولا در زمان آتش سوزی آب توسط تانکر ها و یا پمپ های حریق وارد لوله ها می شوند و در قسمتی که مورد نیاز است از خروجی آن استفاده می کنند. ورودی این سیستم معمولا در یک محفظه در بیرون ساختمان قرار دارد. در این سیستم در زمان آتش سوزی می توان آب را به نزدیکترین نقطه ای که می خواهید بدون هدر دادن زمان برسانید.

سیستم تر

سیستم های تر در انتهای پایین ساختمان نصب می شوند و تا طبقه بالای ساختمان یعنی سقف کشیده می شوند. این نوع سیستم به آب شهری متصل است و همیشه در لوله ها آب جریان دارد و هر زمان که باز شود آب بیرون می آید. در این سیستم در هر کجای ساختمان آتش سوزی رخ داد به راحتی می توانید  با باز کردن سر شیلنگ از آب خروجی برای اطفاء حریق استفاده نمایید.

محل نصب

ابتدا باید بدانید که فاصله بین جعبه های آتش نشانی در یک ساختمان حداکثر سی متر باشد؛ زیرا در صورت خرابی یک قرقره بتوان در زمان آتش سوزی از قرقره های دیگر استفاده کرد و مشکل ساز نشود. معمولا جعبه های آتش نشانی را در راهرو ها، دالان ها، راه پله های فرار و.... نصب می کنند.

فاصله جعبه آتش نشانی تا کف ساختمان بر اساس نوع آن متفاوت می باشد. اگر در یک ساختمان از جعبه های توکار استفاده می شود باید فاصله این نوع جعبه ها بالاتر از ۷۰ سانتی متر از کف باشد. اگر در یک ساختمان از جعبه های روکار استفاده می شود باید فاصله آن جعبه تا کف بالاتر از ۱۳۰ سانتی متر باشد.

مشخصات فنی

همانطور که گفته شد جعبه های آتش نشانی باید دارای مشخصات فنی به خصوصی باشند که در ادامه با مهمترین این مشخصات آشنا می شویم.

اصلی ترین مشخصه فنی که یک جعبه آتش نشانی باید داشته باشد ضخامت ورقی که در ساخت آن استفاده می شود؛ است. ضخامت این ورق باید حداقل یک میلی متر باشد تا استحکام کافی داشته باشد. رنگ استفاده شد در این جعبه ها باید ۸۰ تا ۹۰ میکرون باشد.

قفل این جعبه ها باید سریع باز شود تا بتوان درب انها را سریع باز و بسته کنند و همچنین درب آن قابلیت ۹۰ درجه چرخش داشته باشد تا در زمان آتش سوزی بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. بهتر است که جعبه های آتش نشانی دارای لولا از نوع پروانه ای باشند و قابلیت باز شدن تا ۱۸۰ درجه داشته باشد. یکی از مهمترین استاندارد های جعبه آتش نشانی ابعاد جعبه آتش نشانی است که نباید کمتر از ۲۰*۷۵*۶۵ باشد.

بیشتر بدانید: جعبه آتش نشانی استیل

نتیجه گیری

همانطور که میدانید جعبه آتش نشانی یکی از الزامات هر ساختمان است که باید در قسمت های مختلف آن نصب شود. در هر ساختمان باید از جعبه های آتش نشانی بسیار با کیفیت و استاندارد و همچنین دارای تاییدیه استفاده شود تا در زمان آتش سوزی به مشکل برنخورند. در این مطلب به طور کلی با جعبه آتش نشانی آشنا شدید امید واردیم مفید بوده باشد.

کد خبر: ۲۶۰٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha