۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی.

به گزارش بازار، پمپ دیافراگم یکی از تجهیزات کاربردی در حوزه های صنعتی، نیمه‌ صنعتی و غیر صنعتی است که می تواند در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار بگیرد. این پمپ ها، سیالات را دریافت و با فشار چند برابری منتقل می کنند. پمپ دیافراگمی بادی از جمله پمپ های جا به جایی مثبت و دارای ویژگی ها و قابلیت های خاص است.

در صنعت، پمپ دیافراگم معمولا برای انتقال فشار های پایین و متوسط استفاده می شود. به دلیل قابلیت جا به جایی عمودی و افقی سیال، پمپ دیافراگم در انتقال و پمپاژ مایعات، انتقال پیستون های همراه با مایع، جمع آوری مایعاتی که دارای مواد جامد است و سایر فرایند های صنعتی استفاده می شود.

علاوه بر صنعت، پمپ دیافراگم معمولا در زمینه های دیگری نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، در حوزه پزشکی، این پمپ ها در دستگاه های تهویه مصنوعی و تست ویروس ها استفاده می شوند. همچنین در زمینه محیط زیست، پمپ های دیافراگم به کار گرفته می شوند تا فاضلاب کم عمق را انتقال دهند.

بنابراین، پمپ دیافراگم به عنوان یک پمپ چند کاره قابل استفاده در بسیاری از حوزه هاست و از مزایای متعددی نظیر قابلیت جا به جایی سیال در فاصله های طولانی، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر و قابلیت استفاده از سیالات با خواص خاص برخوردار است.

پمپ دیافراگمی چیست؟

پمپ دیافراگم یک نوع پمپ جا به جایی مثبت است که قادر است با استفاده از نیروی هوای فشرده و حرکت رفت و برگشتی دیافراگم، سیالات را متراکم کند. این پمپ ها دارای دو دیافراگم اولیه و ثانویه هستند و می توانند جریان خروجی را به صورت نوسانی یا پالسی ایجاد کنند. در صورت نیاز به یک جریان یکنواخت، می توان از یک منبع انبساط یا پالس دمپر در خروجی پمپ استفاده کرد.

این پمپ ها دارای کاربرد گسترده ای برای پمپاژ انواع سیالات مانند اسید ها، باز ها، گاز های مایع، روغن های صنعتی، روغن خوراکی، حلال ها و غیره هستند. در صورتی که قصد خرید این پمپ را برای کسب و کار خود دارید، صنعت پلاس بهترین فروشگاه است. در صنعت پلاس می توانید خرید تجهیزات صنعتی را با بهترین کیفیت انجام دهید.

انواع پمپ های دیافراگمی

پمپ دیافراگمی (همچنین با نام AODD پمپ شناخته می شود) در انواع مختلفی ساخته می شود، از جمله:

  • پمپ دیافراگمی الکتریکی (Electrical)

  • پمپ دیافراگمی دستی (Manual)

  • پمپ دیافراگمی بادی (Pneumatic)

در صنعت، پمپ های دیافراگمی بادی با استفاده از راه‌ انداز های هوای فشرده، پر کاربرد تر هستند و به عنوان پمپ های بادی شناخته می شوند.

برخی شرکت های سازنده پمپ دیافراگمی از محرک بادی برای ساخت پمپ استفاده می کنند. در صورتی که امکان دسترسی به هوای فشرده نباشد، می توان از پمپ دیافراگمی با محرک برقی استفاده کرد. این نوع پمپ دیافراگمی عموماً راندمان پایین تری نسبت به پمپ های بادی دیافراگمی دارند.

بعضی از شرکت های سازنده پمپ های دیافراگمی تلاش کرده اند تا پمپ های دیافراگمی با فشار بالا را تولید کنند. با استفاده از این نوع پمپ ها، می توان به فشار دهی بالاتری دست پیدا کرد. پمپ های دیافراگمی عموماً نسبت یک به یک دارند، به این معنی که یک بار فشار ورودی هوا یک بار فشار خروجی تولید می کنند. اما پمپ های دیافراگمی با فشار بالا به ازای یک بار فشار ورودی، دو بار فشار خروجی تولید می کنند. این نوع پمپ ها عموماً در سیستم های فیلتر پرس استفاده می شوند و به طور عمده در متریال فلزی در بازار موجود هستند.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

روش کار پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی یکی از انواع رایج پمپ ها هستند. این نوع پمپ ها دارای دو دیافراگم و محفظه اند که دیافراگم ها به وسیله یک میله به هم متصل شده‌ اند و در جهت خطی حرکت می کنند.

پمپ های دیافراگمی از یک شیر توزیع هوا برخوردارند که می تواند هوای فشرده را به پشت دیافراگم وارد کند. تغییر هوا در پشت هر دیافراگم و تخلیه هوای دیافراگم دیگر باعث حرکت آن ها می شود. این عمل رفت و برگشت، به شکل پیوسته انجام شده و باعث ایجاد کاهش فشار و ورود سیال به مخزن پمپ می شود. در مرحله بعد، با افزایش فشار سیال، آن به بیرون پمپاژ می شود. برای این نوع پمپ ها از شیر های یک طرفه زبانه ای، توپی و سوپاپی استفاده می شود.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی با شیر زبانه ای ذرات ریز موجود در سیال را از خود عبور می دهند و به دلیل وجود این ذرات و تمایل آن ها به ته‌ نشینی، خروجی پمپ در قسمت پایین محفظه پمپ قرار می گیرد. با این طراحی، خروج راحت‌ تر ذرات از پمپ فراهم می شود. در پمپ های دیافراگمی با شیر های توپی، ورودی پمپ در پایین محفظه دیافراگم و خروجی آن در بالای محفظه قرار می گیرد.

این طراحی باعث تخلیه راحت تر گاز ها در محفظه پمپ می شود. اگر خروجی در بخش بالایی پمپ باشد، هوا یا بخار های داخل پمپ به علت اینکه بسیار سبک هستند باعث می شود که سیال از محفظه خارج ‌شود. دیافراگم در این نوع پمپ به عنوان آب بند یا مکانیکال سیل استفاده می شود و بدون نیاز به روان کاری می تواند در بازه دما و فشار گسترده ای مورد استفاده قرار بگیرد.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

بررسی مزایا و معایب پمپ دیافراگمی

مزایای استفاده از پمپ های دیافراگمی:

  • عدم نشتی: پمپ های دیافراگمی بدون سیل مکانیکی عمل می کنند، بنابراین نشتی صفر است. اما در صورت خراب شدن یک یا هر دو دیافراگم، ممکن است نشتی رخ دهد. برای پیشگیری از این موضوع، توصیه می شود دیافراگم ها را به طور دوره ای تعویض کنید.

  • قابلیت پمپاژ انواع مایعات: پمپ های دیافراگمی قادر به پمپاژ مایعات با ویژگی های مختلف هستند، از جمله اسلاری ها (ساینده ها)، مایعات غلیظ (چسب)، مایعات خورنده (اسید و باز)، حلال ها (الکل و بنزین)، فاضلاب و مایعات سمی و قابل اشتعال.

  • عملکرد خشک: بدون وجود سیل مکانیکی یا قطعات متحرک، پمپ های دیافراگمی بدون نیاز به روان کاری و خنک کاری قادرند به طور نا محدود در حالت خشک یا بدون مایع کار کنند، بدون اینکه قطعات مکانیکی آسیب ببینند.

  • قدرت مکش قوی: پمپ ها به بخشی مجهز هستند و با توجه به غلظت مایع و اندازه ورودی و خروجی پمپ، قادر به مکش از عمق ۸ متری هستند.

  • ایمنی در محیط های قابل انفجار: با توجه به استفاده غیر مستقیم از برق به عنوان محرک در پمپ های دیافراگمی، می توان از آن ها در مناطق قابل اشتعال و انفجار استفاده کرد.

  • مقاومت در برابر آب: در صورت قرار گرفتن دریچه هوای خروجی بالا تر از سطح آب، می توان از پمپ های دیافراگمی در حالت غوطه‌ ور استفاده کرد.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

معایب پمپ های دیافراگمی عبارتند از:

  • نوسان: پمپ های دیافراگمی ممکن است نوسان در جریان خروجی داشته باشند و برای کاربرد هایی که نیاز به جریان یکنواختی دارند، استفاده از آن ها کافی نیست.

  • نیاز به فیلتراسیون: استفاده از پمپ های دیافراگمی نیازمند سیستم توزیع هوا است که هوای مورد نیاز پمپ ها را فیلتر و کنترل می کند. این سیستم ها نیازمند تعمیر و نگهداری آسان هستند، اما برای جلوگیری از آلودگی هوا با روغن، نیاز به فیلتراسیون است.

  • مشکل یخ زدگی: در صورت وجود رطوبت در هوای ورودی پمپ، ممکن است یخ زدگی در سیستم توزیع یا دریچه هوا ایجاد شود. این مشکل می تواند با کاهش فشار درون مخزن باد یا استفاده از درایر و هیتر حل شود.

  • لرزش: نوسان در جریان خروجی پمپ ها باعث ایجاد لرزش های مخرب می شود. استفاده از لرزه گیر یا پالسیشن دمپر در خروجی پمپ ها می تواند جلوی نشتی و آسیب به سیستم لوله کشی را بگیرد.

  • سطح صدا: پمپ های دیافراگمی به علت نوسان در خروجی و جریان مداوم هوا از دریچه اگزاست، سطح صدای بالایی را تولید می کنند. استفاده از مافلر (صدا خفه کن) می تواند سطح صدای پمپ ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

قبل از خرید پمپ، به قیمت آن ها توجه کنید. برای اطلاع از قیمت پمپ بشکه کش و دیافراگمی می توانید با کارشناسان صنعت پلاس تماس بگیرید.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

کاربرد پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی یک نوع پمپ جا به جایی مثبت است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها قابلیت پمپاژ و انتقال سیالاتی را دارند که قابل اشتعال، قابل انفجار، گاز های مایع، الکل ها، روغن های خوراکی و صنعتی، اسید ها و باز ها، حلال های فرار و مواد منفجره هستند.

پمپ دیافراگمی به دلیل این ویژگی های منحصر به فرد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در صنایع پتروشیمی، این پمپ ها برای تخلیه و انتقال سیالات قابل اشتعال و قابل انفجار مورد استفاده قرار می گیرند. صنایع غذا و دارو نیز از پمپ دیافراگمی برای تخلیه روغن های خوراکی، صنعتی و سیالات خوراکی استفاده می کنند.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

در صنایع معدن، این پمپ ها برای تخلیه اسید ها و باز ها، مواد شیمیایی و سایر مواد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در صنایع آب و فاضلاب، این پمپ ها برای انتقال سیالات مختلف و تخلیه فاضلاب استفاده می شوند.

صنایع راه‌ سازی نیز از این پمپ ها برای تخلیه چسب و رزین استفاده می کنند. این پمپ ها در صنایع دیگری مانند صنایع نفت و گاز، نیروگاه ها، صنایع کاغذ و مقوا و غیره نیز کاربرد دارند. به طور کلی، پمپ دیافراگمی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود در صنایع مختلفی کاربرد دارد و می تواند کمک زیادی در پمپاژ و انتقال سیالات خاص انجام دهد.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

آموزش نصب و راه اندازی پمپ دیافراگمی

هنگام نصب پمپ دیافراگمی، باید به نوع کانکشن ورودی و خروجی پمپ توجه داشت. انواع مختلفی از این کانکشن ها مثل فلنجی و رزوه ای (NPT) وجود دارند و می توانید بسته به نیاز خود، هر کدام را انتخاب کنید.

بسیاری از پمپ های دیافراگمی دارای فشار قوی و مقاومت در برابر آب هستند، بنابراین می توانند به راحتی در داخل مخزن مستغرق نصب شوند. همچنین، پمپ دیافراگمی بادی هم راستا یا بالا تر از سطح سیال نصب می شود.

در ضمن، پمپ وکیوم دیافراگمی به هوا گیری نیاز ندارد و می تواند مکش مناسبی از عمق چند متری داشته باشد. همچنین، این نوع پمپ ها بدون الکترو موتور هستند و به همین دلیل می توان آن ها را به راحتی در باکس و مکان های بدون تهویه نصب کرد.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

روش های تعمیر و نگهداری پمپ های دیافراگمی

روش های تعمیر و نگهداری پمپ های دیافراگمی عبارت اند از:

  • بررسی و محکم کردن اتصالات: برای جلوگیری از نشتی، باید به صورت متناوب تمامی اتصالات پمپ را بررسی و محکم کرد.

  • بازدید دوره ای از دیافراگم: دیافراگم این پمپ ها به دلیل ارتباط مستقیم با سیال و انعطاف پذیری خود، در معرض آسیب قرار می گیرد. بنابراین، باید به صورت دوره ای بررسی و بازدید از وضعیت دیافراگم انجام شود.

  • کارکرد خشک: پمپ های دیافراگمی بر اساس کارکرد خشک عمل می کنند. اما، استفاده طولانی مدت از کارکرد خشک می تواند به پمپ آسیب برساند و قطعات آن را فرسوده کند. بنابراین، نیاز است که به نحو مناسبی تعمیر و نگهداری شوند.

  • شست و شوی محفظه پمپ: بعد از هر بار استفاده، محفظه داخلی پمپ باید به دقت شست و شو شود تا اثرات آسیب زا سیال باقی مانده در آن را کاهش دهید. در شرایط خاص، می توانید از استریل کردن محفظه نیز استفاده کنید.

پمپ دیافراگمی چیست و کاربرد پمپ های دیافراگمی

سخن پایانی

در این مقاله در مورد پمپ دیافراگمی، کاربرد ها و انواع آن و همچنین اینکه چگونه می توان آن را نصب کرد توضیح دادیم. همانطور که متوجه شدید، پمپ دیافراگمی یک نوع پمپ جا به جایی مثبت بوده که دارای انواع مختلفی مانند پمپ دیافراگمی بادی، پمپ دیافراگمی الکتریکی و پمپ دیافراگمی دستی است. این پمپ ها در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، رنگ و رزین، غذا و دارو و... مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که قصد خرید پمپ دیافراگمی را دارید، صنعت پلاس به عنوان برترین عرضه کننده انواع پمپ در خدمت شماست.

سوالات متداول

آیا پمپ های دیافراگمی می توانند به صورت خشک، کار کنند؟

بله، پمپ های دیافراگمی قادرند بدون آسیب رسیدن به قسمت های مختلف پمپ یا سیستم، به صورت خشک کار کنند. همچنین، این پمپ ها بدون نیاز به هوا کیری قادر به مکش مایع از عمق ۵ متری نیز هستند.

انواع پمپ های دیافراگمی کدامند؟

پمپ های دیافراگمی در مدل های بادی و برقی عرضه می شوند. محرک در مدل های بادی، هوای فشرده مانند کمپرسور است و در مدل های برقی، الکترو موتور استفاده می شود.

کاربرد پمپ های دیافراگمی چیست؟

پمپ های دیافراگمی در انتقال انواع موادی مانند مایعات غلیظ، ساینده ها، اسید ها، حلال ها (مانند الکل)، مواد سمی، نفت، بنزین، گازوئیل، فاضلاب، رنگ، مواد غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می شوند.

کد خبر: ۲۶۰٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha