۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۲
مالکان اتوبوس به دلیل استهلاک و هزینه‌ سنگین در پی تغییر شغل هستند
فعال حوزه حمل و نقل:

مالکان اتوبوس به دلیل استهلاک و هزینه‌ سنگین در پی تغییر شغل هستند

گرگان- حسینی، فعال حوزه حمل و نقل عمومی گفت: تعداد زیادی از مالکان اتوبوس برون شهری به دلیل استهلاک و هزینه‌ سنگین درپی تغییر شغل و خرید انواع کامیون و فعالیت در بخش جابجایی بار و کالا هستند.

آقا محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: استهلاک بالای اتوبوس‌های بین شهری و هزینه‌های سنگین مرتبط با سرویس ماهانه و همچنین رشد فزاینده اجرت راننده‌ها سبب شده است که تعداد زیادی از مالکان اتوبوس به دنبال فروش وسیله نقلیه خود باشند.

فعال حوزه حمل و نقل عمومی افزود: در حالی که ابتدای سال جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت بلیط در مسیرهای مختلف افزایش یافت اما شاهد رشد حدوداً ۵۰ درصدی اجرت راننده‌ها بوده‌ایم که این مسئله بار مالی سنگینی را به مالکان اتوبوس‌ها تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه قطعات یدکی هزینه سرویس‌های روزانه و یا ماهانه اتوبوس‌ها حدود دو برابر افزایش یافته اما چالش بزرگ در این بخش وجود اجناس بی‌کیفیت و تقلبی در بازار است که هزینه‌های وارده را دوچندان می کند.

حسینی گفت: در سنوات قبل هرچند برای تکمیل مسافر یک اتوبوس باید چند ساعت جلوی پایان توقف و به دنبال مسافر بودیم اما هزینه‌ها به مراتب کمتر بود و فعالیت در این حوزه همراه با صرفه و صلاح اقتصادی بود.

این فعال حوزه حمل و نقل عمومی بیان کرد: در ماه‌های اخیر به علت کاهش تعداد اتوبوس‌ها، دقایقی پس از باز شدن سایت همه بلیط‌ها به فروش می‌رسد و اتوبوس با ظرفیت حداکثری به سوی مقصد می‌رود اما با این وجود درآمد حاصله کفاف هزینه‌ها و استهلاک را نمی‌دهد.

حسینی افزود: به عنوان مثال در مسیر تهران کرایه هر نفر مسافر ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده که مبلغ ۳۰ تا ۳۵ درصد آن را دفاتر شرکت‌های اتوبوسرانی به عنوان حق السهم خود دریافت و از میزان باقی مانده برای هر سرویس رفت و برگشت حدود سه میلیون هزینه برجای می ماند.

وی گفت: اگر کارکرد ماهیانه هر دستگاه اتوبوس ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان هم باشد با اولین نقص فنی به عنوان مثال شکست «گاردُن» باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کنند که این مسائل اتوبوسرانی را غیر اقتصادی کرده و همکاران به دنبال تغییر شغل و حضور در حوزه حمل بار هستند.

کد خبر: ۲۶۰٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha