۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
سیاستگذاری اشتباه در قوانین و مقررات فعالیت بنگاه های خرده فروشی
عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی خبر داد؛

سیاستگذاری اشتباه در قوانین و مقررات فعالیت بنگاه های خرده فروشی

چراغی گفت:عدم توجه به پیش فرض ورود و خروج بنگاه به بازار خرده فروشی و سیاستگذاری اشتباه در قوانین و مقررات در شکل گیری و فعالیت بنگاه های خرده فروشی، آنها را به سمت اجحاف به مصرف کنندگان سوق داده است.

بازار؛ گروه اصناف: در سال های اخیر فروشگاه های زنجیره ای توسعه زیادی پیدا کرده اند بدون اینکه مطالعات کارشناسی و امکان سنجی انجام داده باشند و حالا برخی از شرکت ها به دنبال جمع کردن شعبه های خود هستند.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه سیاستگذاری اشتباه در قوانین و مقررات شکل گیری و فعالیت بنگاه‌های خرده فروشی، فضای کسب و کار آنها را به سمت اجحاف به مصرف کنندگان سوق داده است، گفت: متاسفانه دولت در دهه ۱۳۹۰ به اشتباه وظایف حاکمیتی بیشتری همچون نظارت و بازرسی بر بازار و بخشی از تنظیم بازار را به تشکل های صنفی زیرمجموعه اتاق اصناف واگذار کرده که این کار آنها را از وظایف اصلی شان دور کرده است.

در کشورهای دیگر در کنار تشکل های صنفی کارفرمایی همچون اتاق اصناف یا اتاق بازرگانی، تشکل مربوط به مصرف کنندگان نیز فعالیت دارند و همه آنها وظیفه حمایت از زیرمجموعه را دارند. آنها همچون در زمینه آموزش تخصصی متقاضیان فعالیت در این کسب و کارها و گرفتن آزمون از آنها را انجام می دهند، اما در زمینه مجوز شروع و تداوم فعالیت کسب و کارها کاری انجام نمی دهند

داود چراغی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده بخش بازرگانی داخلی شامل عمده فروشی و خرده فروشی کالاها در ایران، عدم توجه به پیش فرض ورود و خروج بنگاه‌های مختلف به این بازار است، افزود: این مسأله موجب دوری از فضای رقابتی انها شده است. درحالی که کشورهای توسعه یافته امکان فعالیت همه بنگاه‌های کوچک و بزرگ، ثابت و سیار، مجازی و حقیقی در صورت رعایت استانداردهای مربوطه وجود دارد. ضمن اینکه شهرداری ها نقش اصلی در برنامه ریزی و طراحی و ایجاد بازارهای مختلف خرده فروشی را انجام می دهند.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی تصریح کرد: همچنین در کشورهای دیگر در کنار تشکل های صنفی کارفرمایی همچون اتاق اصناف یا اتاق بازرگانی، تشکل مربوط به مصرف کنندگان نیز فعالیت دارند و همه آنها وظیفه حمایت از زیرمجموعه را دارند. آنها همچون در زمینه آموزش تخصصی متقاضیان فعالیت در این کسب و کارها و گرفتن آزمون از آنها را انجام می دهند، اما در زمینه مجوز شروع و تداوم فعالیت کسب و کارها کاری انجام نمی دهند.
چراغی عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی افزود: عموما خرده فروشان باتوجه به تعداد اقلام کالایی و متراژ فروشگاه و خدمات جانبی، درجه بندی می شوند. خرده فروشی کوچک محصولات مورد نیاز روزانه مردم را بصورت محلی، خرده فروشی چند گروه کالایی در عرضه مایحتاج هفتگی خانوار، خرده فروشی بزرگ، بخش عمده محصولات مورد نیاز خانوار و همچنین خرید کلی و ماهانه خانوار عرضه می کنند.
او با تاکید بر اینکه در در اواخر دهه ۱۳۸۰ بعداز تصویب و اجرای طرح تحول نظام توزیع، فروشگاه‌های زنجیره ای رشد گسترده یافتند و عموم مردم استقبال زیادی از این فروشگاهها کردند، گفت: اما متاسفانه خرده فروشان سنتی از طرق مختلف بدنبال پیگیری برای جلوگیری از رشد فروشگاه‌های زنجیره ای کرده اند و در نهایت در اواخر دهه ۱۳۹۰، با رایزنی با مدیران دولتی اقداماتی به جلوگیری از تخفیف های فروشگاه‌های زنجیره ای را تصویب و ابلاغ کردند. درحالی که نقطه قوت فروشگاه‌های زنجیره ای تخفیف مناسب و پویا در عرضه محصولات است. این کار ضربه زیادی به رشد فروشگاه زنجیره ای وارد کرده است.

کد خبر: ۲۶۰٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha