۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
همکاری ۱۵ ساله ایران و سوریه در دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد
وزیر راه و شهرسازی:

همکاری ۱۵ ساله ایران و سوریه در دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد سوریه گفت: در ۱۵ سال گذشته فقط در مذاکرات رسمی به همکاری دو کشور اشاره می‌شد، در حالی که در چند ماه گذشته توافقات دو کشور رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش امروز (چهارشنبه) در حاشیه دیدار با «محمد سامرالخلیلی» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه افزود: جلسه با مقام‌های هیات سوری بعد از چهار ماه امروز در تهران تکرار شده و این دیدار در پی توافقاتی است که در سفر رییس‌جمهور به سوریه انجام شد.

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه ادامه‌داد: در این چند ماه با تلاشی که در دو کشور وجود داشت بسیاری از توافقات اجرایی شد. اکنون بخشی از توافقات نهایی شده، بخشی از توافقات در شرف نهایی شدن و بخشی از توافقات نیز در مرحله نهایی و آغاز فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

بذرپاش توضیح‌داد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روزهای آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و اکنون هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه، کار مشترک را آغاز می‌کنند و به‌زودی فعالیت‌های بیمه‌ای و صدور بیمه‌نامه‌ها فعال خواهد شد.

وی، تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالاهای دو کشور برای ۸۸ قلم کالا از دیگر توافقات عنوان کرد و گفت: این توافق بین ایران و سوریه نهایی و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شد و از روزهای آینده عملیات گمرکی آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری دو کشور مراحل پایانی خود را طی می‌کند. مکان‌هایی که ایران باید برای ساخت منطقه آزاد پیشنهاد می‌کرد اعلام شده و در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم. در این زمینه، موافقت‌های اصولی انجام شده و در چند ماه آینده مراسم افتتاح منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه برگزار خواهد شد.

بذرپاش خاطرنشان‌کرد: تسهیل فعالیت‌های گمرکی دو کشور نیز مراحل نهایی را طی می‌کند و مشکلات ایران و سوریه در رابطه با گمرک اعلام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق دو کشور را موضوع زوار و گردشگران عنوان کرد و افزود: درباره سفر زوار و گردشگران ایرانی به سوریه توافق شده و مقرر شد تا پروازهای اختصاصی به این کار اختصاص یابد. عملیات اعزام زوار و چندین مرحله تردد زوار نیز انجام شده که این کار با هدف توسعه گردشگری دو کشور است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد امنیت را بگیرد و اجازه ندهد تا این کار انجام شود اما همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار می‌بندیم.

بذرپاش تصریح کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در یک سال آینده به عدد ۵۰ هزار زائر برسیم. هم‌اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی مسوول این کار شده و چندین اعزام نیز انجام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق را فعالیت‌های مرتبط با انرژی و برق برشمرد و گفت: شرکت‌های ایرانی توافق کردند تا هم در موضوع تعمیرات و هم احداث نیروگاه در سوریه فعال شوند و این موضوع در مراحل نهایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به‌زودی جمهوری اسلامی ایران میزبان نخست‌وزیر سوریه است، گفت: کمیته عالی همکاری‌های مشترک برگزار خواهد شد تا بتوانیم جمع‌بندی بهتر و مناسب تری از فعالیت دو کشور داشته باشیم.

بذرپاش با بیان اینکه به اذعان وی و همتایش توافقاتی که در این چند ماه به مرحله اجرایی رسیده بی‌سابقه بوده است، ابراز امیدواری کرد تا اجلاس بتواند گام بلندتری در توسعه روابط دو کشور بردارد.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha