۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
افزایش تب بازار مسکن در کاشان؛ قصه پر غصه اجاره نشینان
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش تب بازار مسکن در کاشان؛ قصه پر غصه اجاره نشینان

اصفهان- همزمان با آغاز فصل تابستان و جابجایی ها در بازار مسکن و بالا گرفتن تب افزایش قیمت مسکن و املاک در چند ماه اخیر، اجاره نشینان قصه پر غصه مستاجری را با جهش سرسام‌آور قیمت‌ها روایت کردند.

هادی نجف زاده؛ بازار: تب بحران کرونا و گرمای تابستان در کنار همه افزایش ناگهانی قیمتها در همه حوزه ها به خصوص مسکن که یکی از نیازهای ضروری و اولیه زندگی هر انسانی است باعث شده که سهم مشتریان دائمی این بازار که همان مستاجران هستند قصه پر از غصه ای باشد که شنیدن روایت آن سینه ای گشاده می خواهد.

بعد از یک دوره رکود در بازار مسکن و شیوع کرونا به ناگاه شاهد افزایش قیمت در همه کالاهای اساسی و غیراساسی مردم بودیم. افزایش قیمتی که بیش از اینکه در سایر حوزه ها محسوس باشد در بازار مسکن و املاک خود را نشان داد.

با گشت و گذاری میدانی در سطح شهر و حضور در برخی از آژانس های املاک و جستجو در انواع و اقسام فایل های خرید و فروش با قیمتهایی مواجه می شویم که هیچ تناسبی با افزایش قیمت مختصر قشر حقوق بگیر جامعه که اکثر از دسته کارگران و کارمندان هستند، ندارد.

چند دقیقه ای از غروب یک روز گرم تابستانی نگذشته است که در یکی از خیابانهای مرکزی شهر با یکی از شهروندان کاشانی که در حال خروج از یک آژانس املاک است به گفت و گو می پردازیم.

کاهش سود بانکی باعث افزایش تمایل مالکین به گرفتن اجاره شده است
یکی از شهروندان کاشانی که کارمند یکی از ادارات دولتی است در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من به همراه همسرم که تازه ازدواج کرده ایم بیش از ۲۰ روز است که به دنبال یک خانه مناسب برای رهن می گردیم ولی متاسفانه هنوز نتوانسته ایم این منزل را که متناسب با پول ودیعه و موقعیت ما باشد پیدا کنیم.

متاسفانه منزل برای رهن کم پیدا می شود و صاحب خانه ها بیشتر به دنبال اجاره گرفتن هستند و اگر هم مالکی بخواهد رهن بدهد با حدود دو برابر قیمت کارشناسی شده منزل را رهن می دهد

وی با بیان اینکه به دنبال یک منزل برای بردن جهیزیه همسرش و آغاز زندگی است، ابراز داشت: متاسفانه منزل برای رهن کم پیدا می شود و صاحب خانه ها بیشتر به دنبال اجاره گرفتن هستند و اگر هم مالکی بخواهد رهن بدهد با حدود دو برابر قیمت کارشناسی شده منزل را رهن می دهد.

حسین احمدیان در ادامه از افزایش سرسام آور قیمت رهن و اجاره سخن گفت و تصریح کرد: با کاهش سود بانکی مالکان دیگر تمایلی برای گرفتن پول رهن ندارند و اگر هم پول پیش بگیرند مقدار مختصری است که به عنوان ودیعه باشد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت اجاره با این شرایط برای زوج های جوان سخت است، اظهار کرد: متاسفانه هیچ نظارتی هم برای ارائه قیمتها توسط مالکان نیست و برخی از آژانس های املاک هم به دلیل اینکه می خواهند مجددا سال آینده املاک مالکان را اجاره بدهند نسبت به قیمتهای ارائه شده توسط مالکان اعتراضی نمی کنند.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه افزایش حقوق مختصر او توان رقابت با افزایش سرسام آور قیمتها در بازار را نمی دهد، بیان داشت: بسیاری از مالکان با استدلال اینکه قیمت ها نسبت به سال قبل دو برابر شده یا قیمت دلار و طلا افزایش زیادی پیدا کرده است، قیمتهای خود را نسبت به سال گذشته دو برابر کرده اند به نحوی که منزلی که یکی از همکاران من در سال گذشته ساکن بوده و امسال تخلیه کرده میزان اجاره بهای آن از طرف مالک دقیقا دو برابر شده است.

وجود قیمتهای کاذب در بازار اجاره
مدیر یکی از آژانس‌های املاک کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه در بازار اجاره شاهد یک نوع قیمتهای کاذب هستیم، گفت: قیمتهای ارائه شده توسط برخی از مالکان به بهانه های مختلف مانند تورم، افزایش ناگهانی داشته است به نحوی که در برخی از املاک این قیمتها با فایل مورد اجاره هیچ تناسبی ندارد.

بیشترین آسیب از این افزایش ناگهانی قیمتها را مستاجران دیده اند چون در بازار خرید و فروش این افزایش قیمت برای دو طرف معامله قابل درک و هضم است ولی برای مستاجرانی که اکثرا حقوق بگیر ادارات و به خصوص کارخانجات صنعتی هستند این حجم از افزایش قیمت دردآور است

علی محمدپور با اشاره به اینکه او و دیگر همکارانش به هیچ عنوان این فایل ها را به مستاجران معرفی نمی کنند، افزود: بیشترین آسیب از این افزایش ناگهانی قیمتها را مستاجران دیده اند چون در بازار خرید و فروش این افزایش قیمت برای دو طرف معامله قابل درک و هضم است ولی برای مستاجرانی که اکثرا حقوق بگیر ادارات و به خصوص کارخانجات صنعتی هستند این حجم از افزایش قیمت دردآور است.

کاهش شدید فایل های رهنی
وی با بیان اینکه فایل های رهنی از سال پیش تاکنون به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، ادامه داد: بسیاری از مالکین با گرفتن وام و رفع مشکل مالی خود سعی می کنند املاک خود را اجاره بدهند تا به قول خودشان کمک خرجی برای زندگی آنها باشد ولی پرداخت اجاره برای بسیاری از مستاجرین سخت و مشکل است.

محمدپور در پاسخ به خبرنگار بازار درباره قیمتهای ارائه شده توسط مالکان برای فروش یا اجاره تاکید کرد: املاک و مسکن جزو دارایی های شخصی افراد است و ما گاها نسبت به قیمت های خارج از عرف برخی از مشتریان اعتراض می کنیم ولی وقتی مالک ملک خود را در یک گستره قیمت کمتر به فروش نمی رساند یا اجاره نمی دهد واقعا کاری از دست مشاور املاک ساخته نیست.

این مدیر آژانس املاک کاشان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمتها را سیر صعودی نرخ دلار و سکه دانست و بیان داشت: بسیاری از مالکان با استناد به همین مقوله قیمت های خود را به طور ناگهانی افزایش می دهند به طوری که مثلا یک مالک قیمت منزل خود را نسبت به دو هفته پیش بیش از ۳۰ درصد افزایش داد.

افزایش عرضه می تواند بازار مسکن را کنترل کند
به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین دلائل افزایش قیمتها کمبود عرضه در مقابل تقاضای زیاد مردم در بازار مسکن است. متاسفانه سیاست و تصمیمات خاصی هم برای کنترل این اوضاع اتخاذ نشده و هر از چند گاهی نیز اگر تصمیمی گرفته می شود بیشتر موقتی و زودگذر و برای فروکش کردن تب افزایش قیمتها هر چند ناچیز است.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه حجم معاملات مسکن در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با کاهش حدود ۵۰ درصدی همراه بوده است، اظهار داشت: از ابتدای خردادماه حجم  معاملات همراه و همگام با افزایش قیمتها روبه فزونی یافت.

وی با بیان اینکه مافیای ملکی در کاشان وجود دارد، ابراز داشت: املاک و مسکن متاسفانه بیش از اینکه برای مردم به عنوان یک کالای مصرفی شناخته شده باشد به عنوان یک کالای لوکس و تجاری است و می توان گفت شاید یکی از دلائل افزایش قیمتها همین امر است.

اتحادیه املاک به دلیل ماهیت صنفی قدرت تعیین قیمت را ندارد
محمدمهدی دواتگران افزود: اتحادیه املاک یک اتحادیه صنفی است و از نظر قانونی قدرت برخی از تصمیمات مانند تعیین قیمت را ندارد و به همین دلیل قیمتهای ارائه شده توسط مالکان به خریداران یا مستاجران ارائه می شود.

مسکن مهر به معنای واقعی منازلی بود که برای اقشار کمتر برخوردار ساخته شد ولی متاسفانه با حضور افرادی سودجو در خرید و فروش این واحدها هم اکنون شاهد افزایش قیمت واحدهای آن هستیم

وی با اشاره به اینکه حضور سودجویان در مسکن مهر نیز باعث افزایش قیمت واحدهای آن شده است، تصریح کرد: مسکن مهر به معنای واقعی منازلی بود که برای اقشار کمتر برخوردار ساخته شد ولی متاسفانه با حضور افرادی سودجو در خرید و فروش این واحدها هم اکنون شاهد افزایش قیمت واحدهای آن هستیم.

رئیس اتحادیه املاک کاشان با بیان اینکه دستگاه های نظارتی باید بر فعالیت برخی از افراد سودجو نظارت داشته باشند، بیان داشت: بیشترین آسیب از آشفته بازار مسکن متوجه مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه است و این باعث ناراحتی آنها شده است.

وی کاشان را از نظر قیمت مسکن نسبت به جمعیت و موقعیت خود در مقایسه با برخی از کلانشهرها شهری گران دانست و یادآور شد: یکی از راه های کنترل بازار مسکن اعطای وام به انبوه سازان برای ساخت مسکن و یا به مصرف کنندگان واقعی است، همان سیاستی که چند سال پیش هم اعمال شد و تا حد زیادی بازار مسکن کنترل شد.

افزایش حجم نقدینگی در جامعه و روانه آن به سمت بازار مسکن
تعداد زیادی از مشاغل و کالاها ارتباط مستقیم و غیر مستقیمی با مسکن و ساختمان سازی دارد و هر گونه افزایش قیمت در این حوزه ها در نهایت باعث افزایش قیمت در بازار مسکن می شود. به گفته برخی از کارشناسان با توجه به اینکه سود بانکی کاهش یافته است و حجم نقدینگی نیز در جامعه افزایش پیدا کرده است و این حجم از نقدینگی حال به بازار مسکن و در حوزه های مختلف آن روانه شده است این اتفاق منتج به افزایش قیمتهای املاک و مسکن نیز شده است.

حقیقت این است که افزایش سالیانه حقوق اقشار حقوق بگیر هیچ تناسب و سنخیتی با افزایش قیمت کالا و خدمات در کف جامعه ندارد ولی باید در نظر داشت که برخی رفتارهای هیجانی برای خرید املاک که هیچ نیازی به آن ندارد نیز به این افزایش قیمت ها دامن زده است.

امیدواریم با اتخاذ راهکارها و تصمیماتی کارآمد سیستم و مکانیزم خاص و مشخصی برای کنترل دائمی بازار مسکن به خصوص بازار اجاره از طرف مسئولان اتخاذ شود تا در سال های آتی شاهد ثبات و پایداری در بازار مسکن باشیم.

کد خبر: ۲۶٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha