۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
نیروگاه برق حرارتی بعثت سیکل ترکیبی می‌شود| مازوت سوزی نداریم
مدیر عامل نیروگاه حرارتی برق بعثت:

نیروگاه برق حرارتی بعثت سیکل ترکیبی می‌شود| مازوت سوزی نداریم

مدیر عامل نیروگاه حرارتی برق بعثت با تاکید بر اینکه ١٢ سال است که حتی یک لیتر مازوت در این نیروگاه مصرف نشده است، گفت: تا دو سال آینده این نیروگاه به طور کامل سیکل ترکیبی و تک سوز می شود.

به گزارش بازار، خیرالله شجاعی روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت به رسانه‌ها اعلام کرد: این نیروگاه شامل سه واحد ٨٢ مگاواتی است که بیش از نیم قرن از فعالیت آن می گذرد.

وی اظهار داشت: در ابتدای تأسیس این نیروگاه، شهر تهران سیستم گازرسانی نداشت بر همین اساس سوخت آن دوگانه انتخاب شد اما بعد از توسعه شهر و سیستم گازرسانی، سوخت این نیروگاه هم به گاز تبدیل شد.

شجاعی اضافه کرد: با افزایش جمعیت و بروز آلایندگی از ١٢ سال پیش با حکم قضایی تمام سیستم مازوت بعثت پلمپ شد و در تمام این سالها حتی یک لیتر هم مازوت مصرف نشده است.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق بعثت ادامه‌داد: این نیروگاه در سال ١٣۴۶ با هدف تامین برق استان تهران ساخته شد که با گذشت زمان و افزایش نیروگاه ها در این استان، این هدف به جلوگیری از افت ولتاژ در تهران تغییر کرد.

وی توضیح داد: با افزایش وسعت تهران و رشد مصرف برق، احتمال افت ولتاژ زیاد است و اگر این اتفاق بیفتد، موتور دستگاه‌های برقی همچون بخچال آسیب می بیند؛ از این رو نیروگاه بعثت وظیفه جلوگیری از افت ولتاژ را برعهده دارد.

سجاعی درباره اینکه چرا نیروگاه بعثت از تهران خارج نمی شود، گفت: بودن نیروگاه در شهر تهران یک الزام است؛ البته از نظر فنی هم امکان انتقال به بیرون شهر وجود ندارد چون در این صورت با افت ولتاژ مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق بعثت ادامه داد: کارهای تغییر این نیروگاه از لحاظ سوخت آغاز شده و تا دو سال آینده به سیکل ترکیبی تبدیل می شود که در این صورت تمام سیستم های بخش مربوط به مازوت آن که اکنون پلمپ است، جمع آوری خواهد شد و جایگزین‌های آن دارای بالاترین استاندارد و بدون هیچ آلایندگی خواهد بود.

همچنین مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بهره برداری تولید نیروی برق گفت: مازوت که معمولا در فصل سرما به مطالبه عمومی تبدیل می شود سوخت دوم نیروگاه است.

ساناز جعفرزاده افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته منابع متحرک سهم ۵٩ درصدی در آلودگی تهران را به خود اختصاص داده‌اند که این سهم در اهواز ٧٠ درصد، اصفهان ۵٧ و اراک ۵٠ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه بعثت چند سالیست که هیچ مازوتی نمی سوزاند درباره نیروگاه قایم گفت: این نیروگاه هم مازوت مصرف نمی کند در کمیته ملی سوخت هم تصمیم براین شده که فعلا سهمیه کار ابن نیروگاه برقرار باشد.

وی اظهارداشت: پیش بینی شده بود که در فصل سرما امسال روزانه ۴٢٠ میلیون متر مکعب گاز مصرف شود اما اکنون با وجود اینکه هوا چندان سرد هم نشده ۴٨٠ میلیون مترمکعب مصرف می شود که بهتر است در بخش خانگی برای استمرار گاز نیروگاه تا حدودی صرفه‌جویی شود.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha