۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
حرکت استان سمنان به سمت کشاورزی حفاظتی | رعایت کاربری‌های خاک ضرورت دارد
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با بازار:

حرکت استان سمنان به سمت کشاورزی حفاظتی | رعایت کاربری‌های خاک ضرورت دارد

سمنان- شاهینی مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی سمنان از ضرورت حرکت استان به سمت کشاورزی حفاظتی با محوریت مراقبت از خاک و جلوگیری از فرسایش های خاکی خبر داد.

حسین شاهینی در گفت و گو با خبرنگار بازار، درباره فرسایش خاک بیان کرد: با توجه به وضعیت خاک‌های کشاورزی استان و تأکید بر اینکه روش‌های فعلی مدیریت منابع پاسخگوی اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و نیازهای امنیت غذایی نسل‌های آینده نیست، باید رویکرد بهتری در این زمینه انجام شود.

وی افزود: این رویکرد باید به‌منظور جلوگیری از تخلیه عناصر غذایی، حفظ توان زیستی خاک، جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، توسعه کاربرد مواد آلی، توسعه و ترویج مصرف بهینه کود از طریق آزمون خاک و محدود نکردن مباحث خاک به حوزه کشاورزی مدنظر قرار گیرد.

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، رعایت کاربری‌های خاک و توانمندی تولید آن، توجه به مباحث جدید مرتبط مانند اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در کنار تحقیقات خاک و اتخاذ راهکارهای اطمینان‌ بخشی نسبت به تولید غذای سالم را از دیگر موارد مدنظر سازمان جهاد کشاورزی در راستای این رویکرد برشمرد.

شاهینی اضافه کرد: تبدیل علم به فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان خاک، اولویت بخشیدن به تحقیقات درخصوص چالش‌های زیست‌محیطی خاک، شوری خاک و تغییرات آن، آلودگی خاک و کاربری های نامناسب با تخصیص اعتبارات استانی، ایجاد پایگاه اطلاعات جامع و به هنگام خاک به منظور تبیین وضع موجود و پایش مداوم کیفیت آن برای در اختیار قراردادن اطلاعات لازم به همه دستگاه‌های مرتبط باید مدنظر باشد.

وی عنوان کرد: مدیران اجرایی مرتبط با خاک در تمامی دستگاه‌ها باید به موضوع کاهش فرسایش خاک در استان خصوصاً حاشیه جنوبی آن اهتمام جدی داشته و در راستای اجرای قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی برنامه عملیاتی منسجم را ارائه کنند.

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره راهکارهای برون رفت از مشکل فرسایش خاک، تاکید کرد: حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی از جمله مواردی است که باید سرلوحه کار مدیریت اجرایی استان قرار گیرد.

شاهینی در خاتمه ابراز کرد: در سطح کشور و با پیگیری معاونت آب و خاک آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک پس از تأیید دستگاه‌های ذی ربط، در معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری درحال بررسی است که امیدواریم در ابلاغ آن تسریع شود

کد خبر: ۲۶۰٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha