۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
سهم ۸۴ درصدی کشورهای آسیایی از خرید نیکل وارداتی در ۲۰۲۲
بازار بررسی می کند؛

سهم ۸۴ درصدی کشورهای آسیایی از خرید نیکل وارداتی در ۲۰۲۲

در شرایطی کشورهای آسیایی ۸۴.۴ درصد از کل خرید نیکل وارداتی را انجام داده اند که خرید بین المللی این محصول در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶.۱۷ میلیارد دلار بوده است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: در حالی که نیکل عمدتاً برای ایجاد فولاد ضد زنگ و همچنین آلیاژهای غیر آهنی، آبکاری و فولاد آلیاژی استفاده می شود و جزو فلزاتی است که قیمت آن به شدت تحت تاثیر نوسانات بازار است؛ به این معنا که از آنجا که نیکل در تولید فولاد و فولاد ضد زنگ استفاده می شود هرگونه تغییر در تقاضا یا عرضه فولاد نیز می تواند بر قیمت نیکل اثر گذار باشد. با این وجود بازار جهانی نیکل با توجه به نقش مهمی که در صنایع مختلف به ویژه صنایع فلزات، باتری و خودروسازی دارد پویایی خاص خود را دارد. به طوری که در عرصه تولید نیکل کشورهایی همچون اندونزی، روسیه، کانادا، استرالیا و کوبا جزو مهمترین تولید کنندگان در جهان محسوب می شوند و بخش قابل توجهی از بازار جهانی را تامین می کنند.

ارزش ۶.۱۷ میلیارد دلاری خرید نیکل وارداتی در ۲۰۲۲

همچنین بر اساس این گزارش، داده های آماری منتشر شده نشان می دهد خریدهای بین المللی نیکل وارداتی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶.۱۷ میلیارد دلار بود. نکته جالب توجه اینکه در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که ارزش خرید نیکل به ۴.۰۷ میلیارد دلار رسید، ارزش کلی واردات نیکل برای همه کشورهای وارد کننده ها در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۵۱.۵ درصد افزایش یافت.

در حالی که تنها ۴۲ کشور وارد کننده نیکل هستند کشورهای چین، کانادا، کره جنوبی، فنلاند و ژاپن اصلی ترین وارد کنندگان این محصول و مسئول بیش از ۹۸ درصد از کل خریدهای نیکل وارداتی در جهان در طول سال ۲۰۲۲ هستند

از سوی دیگر در حوزه مصرف نیکل، کشور چین بزرگترین مصرف کننده نیکل در جهان است و اصلی ترین وارد کننده نیز محسوب می شود. این در شرایطی است که به طور کلی تنها ۴۲ کشور وارد کننده نیکل هستند. همچنین کانادا، کره جنوبی، فنلاند و ژاپن نیز بعد از چین اصلی ترین وارد کنندگان این محصول هستند. به طوری که این پنج وارد کننده مسئول بیش از ۹۸ درصد از کل خریدهای نیکل وارداتی در جهان در طول سال ۲۰۲۲ هستند.

در واقع در سال ۲۰۲۲ چین وارداتی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار به ثبت رسانده و بیش از ۷۳ درصد از کل واردات نیکل را رقم زده است. بعد از آن نیز کانادا به به عنوان دومین وارد کننده نیکل در جهان، وارداتی به ارزش حدود ۵۰۴ میلیون دلار انجام داده و کره جنوبی نیز با ۳۸۲ میلیون دلار و داشتن سهمی ۶ درصد از بازار واردات نیکل در جایگاه سوم وارد کنندگان قرار گرفته است.

گفتنی است کشورهایی همچون «فنلاند، ژاپن، مقدونیه شمالی، اوکراین، قبرس، استرالیا، بلژیک، آلمان، جمهوری دومینیکن، برزیل، اندونزی و آفریقای جنوبی» هم در جایگاه چهارم تا پانزدهم واردات نیکل در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته اند.

کاهش قابل توجه واردات نیکل توسط اوکراین

نکته قابل تامل اینکه در بین ۱۵ کشور نامبرده که در مجموع بیش از ۹۹ درصد از کل نیکل وارداتی را در سال ۲۰۲۲ خریداری کرده اند، سریعترین رشد خرید را اندونزی رقم زده است. در حالی که اوکراین نیز بیشترین کاهش خرید را داشته و در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ بیش از ۷۳ درصد نیکل کمتری وارد کرده است.

گفتنی است در بحث واردات نیکل از منظر قاره ای نیز، کشورهای آسیایی بالاترین ارزش دلاری نیکل وارداتی از بازارهای خارجی را با خریدهایی که مجموعاً ۵.۲ میلیارد دلار یا ۸۴.۴ درصد از کل جهان را خریداری کردند. در رتبه دوم وارد کنندگان نیکل در آمریکای شمالی با ۸.۲ درصد و ۷.۲ درصد دیگر متعلق به وارد کنندگان در اروپا هستند.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۴۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha