۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در برنامه هفتم
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در برنامه هفتم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم توسعه سالانه اجرای ۴۲۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی هدفگذاری شده است.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک در گفت و گو با خبرنگار ما، اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری (۱۵۰ هزار هکتار به صورت زیرسطحی) و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در سطح حدود ۷۰ هزار هکتار در سال را از اهداف برنامه هفتم توسعه برشمرد.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه همچنین در بحث خاک به مطالعات خاک‌شناسی و حفاظت خاک، ارتقای ماده آلی خاک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تاکید شده است.

نیازی شهرکی اظهار داشت: این برنامه به موارد متعددی در حوزه حفاظت از خاک و آب اشاره کرده و مبنا و نگاه را به سمت الگوی کشت برده است.

وی تصریح کرد: الگوی کشت یعنی افزایش بهره‌وری، کشت متناسب با پتانسیل منطقه و تولید با بهره‌وری بالا و در این زمینه دو منبع تولید آب و خاک دخالت دارند.

نیازی شهرکی درباره اهمیت حفظ خاک کشاورزی گفت: اگر آب کافی داشته باشیم، اما خاک مناسبی وجود نداشته باشد، نمی‌توان تولید خوبی انجام داد.

وی در همین حال پیش‌بینی کرد: نقشه خاک‌شناسی کشور نیز تا چهار سال آینده آماده می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ابراز داشت: تهیه نقشه و مطالعات خاک‌شناسی کشور در مقیاس یک بیست و پنج هزارم کار بزرگی است و نیاز به همکاری و مشارکت سایر دستگاه‌ها دارد.

وی اظهار داشت: ماده (۶) قانون حفاظت خاک، وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ظرف پنج سال، مطالعه خاک‌شناسی را انجام و نقشه آن را آماده کند.

نیازی شهرکی ادامه داد: برای تهیه نقشه خاک‌شناسی کشور فقط در اراضی آبی باید ۳۲۰ هزار گمانه به عمق یک و نیم دو متر حفر شود و همچنین بیش از یک میلیون نمونه خاک به آزمایشگاه ارسال و نتایج مورد تحلیل قرار گیرند. اجرای این طرح الزاماتی دارد که اصلی‌ترین عامل آن تامین منابع مالی است، از این رو نیاز است از کل ظرفیت‌های کشور اعم از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، جامعه مهندسان و آزمایشگاه‌ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: بخشی از نیاز مالی مربوط به خاک‌شناسی را از طریق بخش خصوصی، سازمان بسیج مهندسان کشور، بهره‌برداران بزرگ، کشت و صنعت‌ها، آستان قدس رضوی، سازمان اتکا و همچنین از پروژه‌هایی مانند طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام و احداث شبکه‌های آبیاری غرب کشور تامین خواهیم کرد.

نیازی شهرکی درباره بودجه آب و خاک نیز گفت: تنها ۱۰ درصد از کل بودجه آب و خاک در سال ۱۴۰۲ را دریافت کرده‌ایم که بخشی از آن نیز اسناد خزانه دولت است.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha