۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
چالش نبود نقدینگی پیش روی فولادی ها| حیات و ممات شرکت های خصوصی در گروی تصمیمات دولتی است
فعال صنعت در گفتگو با بازار:

چالش نبود نقدینگی پیش روی فولادی ها| حیات و ممات شرکت های خصوصی در گروی تصمیمات دولتی است

مدیرعامل شرکت فعال در حوزه ریخته گری قطعات آلیاژی گفت: صنعت ما متاثر از سیاست گذاری های دولت است و اگر سیاست ها در جهت مثبت باشد در مسیر رشد است اما اگر به همین شکل ادامه یابد صنعت آینده خوبی ندارد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت فولاد نیز مانند دیگر صنایع در روند تولید و بازار با انواع چالش ها و موانع مواجه است در واقع به گفته کارشناسان صنعت فولاد ایران با مشکلاتی مانند تحریم‌های بین‌ المللی، مشکلات مالی، کاهش تقاضا و مشکلات مدیریتی مواجه است که این امر بر کلیه صنایع وابسته نیز اثر گذار است.

رکود همراه با تورم بر بازار حاکم شده است

مرتضی رضایی مدیر عامل شرکت فعال در حوزه ریخته گری قطعات آلیاژی مورد مصرف در صنایع نیروگاهی، فولادی، پتروشیمی و معادن در گفتگو با خبرنگار بازار بحث محدودیت های انرژی را مطرح می کند و می گوید: ما یکسری موانع و مشکلات قدیمی و سنتی داریم مثل مواردی که در حوزه تامین اجتماعی، مالیات و بانک ها وجود دارد. ضمن اینکه الان یکسری موانع جدید هم پیدا شده از جمله بحث برق که برای شرکت های با تقاضای بالا یکسری تصمیمات غیر کارشناسی گرفته شده است. از سوی دیگر موضوع گاز را داریم و کمبود گاز که بحث تامین انرژی ما است و معمولا در ۶ ماه اول سال با مشکل نبود برق و ۶ ماه دوم هم نبود گاز سروکار داریم.

وی ادامه داد: امسال با سیاستی که دولت در پیش گرفته بحث نبود نقدینگی در بازار که جهت کنترل تورم بوده، یک رکود شکل گرفته که رکود همراه با تورم شده است. متاسفانه جلوی تسهیلات بانکی گرفته شده و شرکت های مادر و شرکت های بزرگ نیز تزریق مالی به شرکت های وابسته و پیمانکاران به درستی انجام نمی دهند. بنابراین صنعت ما امسال با چنین چالش هایی روبرو است.

این فعال صنعت همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر تکنولوژی چقدر صنعت به روز رسانی شده است، گفت: در برخی از حوزه ها به جرات می توان گفت تکنولوژی که در بسیاری از شرکت های فعال ایران به خصوص دانش بنیان ها وجود دارد قابل رقابت با شرکت های بزرگ دنیا است. به عنوان مثال مجموعه ما الان تعداد زیادی از محصولات شرکت های دولتی را بومی سازی می کند و از واردات این محصولات و خروج ارز جلوگیری کرده است از جمله در پروژه هایی که در بحث های زیست محیطی برای ذوب آهن انجام دادیم و همچنان هم مشغول هستیم. در حالی که پیش از این از آلمان و روسیه وارد می شد. همچنین در بحث های نیروگاهی قطعاتی که روی سرسیلندرهای نیروگاهی مهندسی معکوس انجام دادیم قبلا از آلمان وارد می شده است.

فعال صنعت فولاد: صنعت کشور یک صنعت کاملا دولتی است و حیات و ممات شرکت های خصوصی و کوچک بر اساس تصمیمات دولت های ما است لذا اگر در جهت مثبت باشد حتما در مسیر رشد و شکوفایی است اما اگر بخواهد به این شکل ادامه یابد بعید است بتوانیم به سر منزل مقصود برسیم

رضایی افزود: البته باید این واقعیت را بپذیریم که با توجه به اینکه دسترسی به اطلاعات، تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا سخت است و در برخی مواقع امکان پذیر نیست و لذا در برخی از حوزه ها عقب هستیم. درواقع در مورد برخی تجهیزاتی که وارد می شود در واقع یا با تکنولوژی ۱۰ سال قبل اروپا است و یا اینکه باید با استفاده از دانش خود مجموعه به خصوص دانش بنیان ها این تکنولوژی را بدست بیاوریم که زمانبر و هزینه بر است.

این فعال بخش همچنین در خصوص آنچه می توان برای آینده صنعت فولاد متصور شد گفت: صنعت ما صنعتی پویا است اما بسیار متاثر از سیاست گذاری های دولت است ما باید این واقعیت را قبول کنیم که صنعت کشور یک صنعت کاملا دولتی است و حیات و ممات شرکت های خصوصی و کوچک بر اساس تصمیمات دولت های ما است. اگر در جهت مثبت باشد حتما در مسیر رشد و شکوفایی است اما اگر بخواهد به این شکل ادامه یابد بعید است بتوانیم به سر منزل مقصود برسیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha