۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
پژوهش برای بازاریابی| محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در راه بازارهای جهانی
بازار گزارش می دهد؛

پژوهش برای بازاریابی| محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در راه بازارهای جهانی

بیرجند- گام های بلندی در حوزه معرفی، افزایش ارزش افزوده و بازاریابی بهتر محصولات استراتژیک خراسان جنوبی در بازارهای داخلی و جهانی برداشته شده است.

بازار؛ گروه استان ها: پژوهش و تحقیق از شاخه های مهم و اصلی در دانشگاه ها بوده و امر مهمی در توسعه دانش محسوب می شود. به طور حتم تحقیقات و پژوهش های نخبگان و شخصیت های علمی گذشته ایران را از نظر دانش و فناوری ارتقاء داده و کشورمان را در بسیاری از علوم سرآمد ساخته است.

در حال حاضر نیز دانشگاه ها علاوه بر پرورش استعدادهای علمی با پرداختن به موضوعات پژوهشی و تحقیقی در بخش های مختلف راه گذشتگان را ادامه داده و بدون شک در دنیای کنونی که دنیا تکنولوژی محسوب می شود باید به این مقوله مهم بیش از گذشته پرداخته شود تا ایران علاوه بر حفظ جایگاه علمی خود در دنیا بتواند این جایگاه را ارتقا دهد.

یکی از موضوعات مهم که امروز مورد توجه بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته بوده خدمت پژوهش و تحقیقات برای امر اقتصادی است. دانشگاه ها می توانند با انجام پروژه های مختلف پژوهشی و تحقیقی در حوزه های مختلف اقتصادی سهم عمده ای از پیشرفت در این عرصه مهم را داشته باشند.

پژوهش برای بازاریابی| محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در راه بازارهای جهانی

تغییر در شیوه های کار در حوزه کشاورزی

محسن پویان، مسئول مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با اهمیت پژوهش و تحقیقات در توسعه بخش کشاورزی و به ویژه در استان اظهار کرد: توسعه پایدار متکی بر بخش کشاورزی بوده اما متأسفانه به سبب تغییرات اقلیمی و تأثیرگذاری آن بر این بخش، بخش کشاورزی به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی اتکا به بخش کشاورزی به ویژه تولید محصولات استراتژیک آن یعنی زرشک، زعفران و عناب داشته ولی با توجه به مشکلات پیش رو مبنی بر کاهش نزولات جوی و تغییرات اقلیمی کاشت این محصولات دقت خاص و همچنین تغییر شیوه های کار را طلب می کند.

مسئول مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر شیوه های کار کشاورزان در استان بروز و مفید و متناسب با شرایط اقلیمی و خشکسالی ها و کمبود آب نبوده بنابراین در راستای تغییر این شیوه ها مراکز تحقیقاتی می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

پویان:در حال حاضر شیوه های کار کشاورزان در استان بروز و مفید و متناسب با شرایط اقلیمی و خشکسالی ها و کمبود آب نبوده بنابراین در راستای تغییر این شیوه ها مراکز تحقیقاتی می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند

پویان با اشاره به کاهش محصول زعفران در استان با توجه به گرم شدن هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: یکی از نشان های گرم شدن هوا در استان رشد درخت نخل و حتی میوه دادن این درخت بوده بنابراین این اقلیم گرم برای رشد و پرورش زعفران خوب نیست و باید با این تغییرات اقلیم به دنبال جایگزینی محصولات دیگر و یا تولید با شیوه های مدرن باشیم.

وی اضافه کرد: در مجتمع گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در حال حاضر بر روی موضوع زراعی کردن محصول آنغوزه که سازگار با آب و هوای استان بوده کار می شود تا بتواند جایگزینی مناسب برای محصول زعفران در خراسان جنوبی باشد.

مسئول مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از محصولات مهم در خراسان جنوبی زرشک است، بیان کرد: با توجه به قیمت کنونی این محصول در بازار با توجه به زحمات بسیاری که کشاورزان استان برای تولید آن باید بکشند به دنبال فرآوری این محصول رفته ایم.

پژوهش برای بازاریابی| محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در راه بازارهای جهانی

تجاری سازی زرشک با تولید محصولات دارویی

پویان افزود: با همکاری دانشگاه گرگان به تولید دارویی با استفاده از زرشک برای کنترل فشار خون دست یافته ایم که گام موثری در حوزه تحقیقات برای فرآوری این محصول ارزشمند در استان محسوب می شود.

وی گفت: همچنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر روی تولید دارویی کار می شود که از محصول زرشک برای رفع ناراحتی های گوارشی استفاده گردد که ۳۰ درصد این تحقیق باقی مانده است.

مسئول مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: این تحقیقات و پژوهش ها در راستای فرآوری محصولات سبب می شود اگر چه تولید کشاورزان کم شده باشد اما درآمدهای کشاورزان با فرآوری این محصولات و افزایش ارزش افزوده محصولات فرآوری شده رشد یابد.

پویان تصریح کرد: جایگزینی کشت هیدروفونیک برای کشت زعفران و همچنین کشت گلخنه ای عناب به جای پرورش آن در باغات می تواند در افزایش این محصولات و همچنین کیفیت بخشی به آنها موثر باشد.

تمرکز بر کیفیت جایگزین بالا بردن سطح زیر کشت

وی با بیان اینکه چین به عنوان یکی از قطب های تولید عناب در دنیا به دنبال کشت گلخانه ای عناب رفته است، افزود: همچنین کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا به دنبال پوشش دار کردن باغات کشاورزی خود رفته اند و این امر سبب شده تا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد رطوبت حفظ، کاهش آفات و ارتقاء کیفیت محصولات شده است.

مسئول مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شرایط بی آبی نباید سطح زیرکشت را بالا ببریم بلکه باید بر روی کیفیت بخشی به محصولات کار کنیم، یادآور شد: بدون شک این امر در سودآوری و بازاریابی محصولات بسیار مفید فایده خواهد بود.

پویان به ذکر مثالی در خصوص کاربرد تحقیقات در فرآوری محصولات و ارزش بخشی بیشتر به آنها اشاره و خاطرنشان کرد: با ۱۰۰ کیلو زرشک می تواند قرصی با وزن ۵ کیلوگرم تولید کرد که این امر علاوه بر افزایش ارزش افزوده به محصول می تواند در حمل و نقل راحتر، کاهش بار میکروبی محصول و همچنین بازار بهتر مؤثر باشد بنابراین باید نگاه های سنتی و قدیمی را کنار گذاشته و به جای دادن آمارهای نجومی در افزایش زیرکشت با به کارگیری علوم و تحقیقات و پژوهشی در زمینه رشد کیفی محصولات کار کنیم.

پژوهش برای بازاریابی| محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در راه بازارهای جهانی

گامی برای تجاری سازی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

سید محمدحسین سید کاشی رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی در حوزه پژوهش چند ساختمان داشته که شامل مرکز پژوهشی گیاهان دارویی، آزمایشگاه طبی در قاین و بانک خون بند ناف هستند.

سید کاشی با بیان اینکه فعالیت های مختلفی در حوزه پژوهش و تحقیقات متنوعی انجام شده است، یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد شناخت و معرفی علمی محصولات کشاورزی خاص استان شامل زرشک، زعفران و عناب بوده که به دلیل اهمیت این محصولات آنها را به عنوان محصولات استراتژیک تعریف کرده ایم.

وی ادامه داد: تحقیقات کاربردی برای این محصولات در استان در دستور کار بوده و نهایت باید منجر به تجاری سازی آنها و بالا بردن قابلیت عرضه در بازار و صادارت این محصولات شود که این جزو اهداف جهاد دانشگاهی است.

سید کاشی: در حال حاضر با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مختلف در حال رایزنی هستیم و به زودی تعدادی از این محصولات که قابلیت سریعتری برای عرضه به بازار را دارند به سرمایه گذاران معرفی خواهیم کرد

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی تصریح کرد: بخش تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان در جهاد دانشگاهی فعال بوده و وظیفه آن توجه به این موضوعات است.

سید کاشی یادآور شد: در حال حاضر با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مختلف در حال رایزنی هستیم و به زودی تعدادی از این محصولات که قابلیت سریعتری برای عرضه به بازار را دارند به سرمایه گذاران معرفی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های شاخصی که در سال گذشته در استان دنبال و اجرا شده، برنامه تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی خراسان جنوبی بوده است، اضافه کرد: این اطلس چهار فاز داشته که فاز نخست آن در خوسف و بیرجند تمرکز داشته که خوشبختانه به انجام رسیده و اطلاعات کاملی در خصوص گیاهان دارویی در این منطقه در این اطلس گردآوری شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین فاز بعدی این طرح مربوط به منطقه قاین و زیرکوه بوده که در سال آینده اجرایی می شود.

سید کاشی ادامه داد: معرفی گیاهان دارویی و خواص و مناطقی که کشت می شوند در این اطلس مدنظر است.

توجه به یافته های پژوهشی می تواند گامی موفق برای توسعه و رشد اقتصادی استان باشد که نیاز است مسئولان استان به این امر توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۹٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha