۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
تأیید مصوبه منع مالکیت انحصاری اشخاص در شرکت‌های تأمین سرمایه، توسط دیوان عدالت اداری
مدیر امور حقوقی سازمان بورس بیان کرد

تأیید مصوبه منع مالکیت انحصاری اشخاص در شرکت‌های تأمین سرمایه، توسط دیوان عدالت اداری

جوانمردی، مدیر امور حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار با موضوع منع مالکیت انحصاری اشخاص در شرکت‌های تأمین سرمایه، توسط دیوان عدالت اداری تائید شد.

به گزارش بازار به نقل از محمد جوانمردی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: در پی طرح شکایت یک موسسه حقوقی در دیوان عدالت اداری با موضوع «ابطال صورتجلسه ۱۰آبان ۱۴۰۱ شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص ایجاد محدودیت در نقل و انتقال سهام شرکت‌های تأمین سرمایه»، هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه فوق را منطبق بر قانون و تصویب آن را در حدود صلاحیت و اختیارات شورای عالی بورس و اوراق بهادار دانسته و درخواست ابطال مصوبه را رد کرد.

وی، در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد: مصوبه ۱۰ آبان۱۴۰۱ شورای عالی بورس و اوراق بهادار مقرر کرده است که حضور حداقل سه گروه سهامداری مستقل با حداکثر ۳۰ درصد و در مجموع ۷۵ درصد سهام در تأسیس شرکت‌های تأمین سرمایه الزامی است. مطابق این مقرره، نصاب‌های فوق در خصوص نقل و انتقال سهام شرکت‌های تأمین سرمایه در حال فعالیت نیز لازم‌الاتباع است.

جوانمردی در ادامه بیان کرد: شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین رکن بازار اوراق بهادار و نهاد صالح تصویب سیاست‌های کلان آن بازار، با تنظیم این مصوبه در صدد حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ساماندهی و حفظ بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار از طریق ایجاد فضای رقابت و جلوگیری از انحصار در تشکیل و مدیریت شرکت‌های تأمین سرمایه به عنوان مصداقی مهم از نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه بوده و بر همین اساس این مصوبه هم‌سو و مطابق با خط مشی کلی و سیاست‌های مقرر در «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» به تصویب رسیده است.

وی در ادامه افزود: دیوان عدالت اداری نیز با رد ادعای شاکی و با پذیرش صلاحیت شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تصویب مقرره فوق، اینگونه استدلال کرده است که مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص شرکت‌های تأمین سرمایه به عنوان یکی از انواع نهادهای مالی، مبتنی بر اصول کلی و احکام و قواعد انحصارزدایی موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون بازار اوراق بهادار بوده است و برای جلوگیری از مالکیت انحصاری اشخاص در شرکت‌های تأمین سرمایه و در راستای تعمیق بازار و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و در مقام اعمال تکالیف نظارتی شورای عالی بورس و اوراق بهادار تصویب شده است. از این رو، این مقرره مغایرتی با قانون نداشته و خارج از حدود اختیارات آن شورا نیست بنابراین، رای به رد شکایت و عدم ابطال مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار صادرشده است.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha