۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
چرا قیمت سهام، طلا و بیت کوین همه با هم بالا رفت؟| بدبینی به دلار خوشبینی به طلا و ارز رمزدر۲۰۲۴
پیش بینی بیت کوین ۶۵۰۰۰ دلاری در فروردین ۱۴۰۳

چرا قیمت سهام، طلا و بیت کوین همه با هم بالا رفت؟| بدبینی به دلار خوشبینی به طلا و ارز رمزدر۲۰۲۴

طلا از ابتدای سال میلادی تاکنون ۱۰.۴۸ درصد سهام شرکت تکنولوژی در آمریکا حدود ۳۵ درصد و بیت کوین حدود ۱۵۰ درصد بازدهی داشته که در دو ماه اخیر روند رشد قیمت ها سریع بوده است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: برخلاف رویه های گذشته معمولا یکی از ابزارهای موثر در بازار مالی پیشتاز و دیگری در سطوح پایین قرار می گیرد این بار تمام دارایی های معروف قابل خرید و فروش در بازارهای مالی جهان روند قیمتی مثبت داشته اند که گفته می شود انتظارات مربوط به چشم انداز سیاست پولی بانک های مرکزی بزرگ در پشت این قضیه است و پیش بینی های خوشبینانه برای سال آینده میلادی نیز حکایت از ادامه دار بودن این روند دارد.

تقلا برای پناهگاه های امن

دارایی‌های مطمئن با لیدری طلا و اوراق قرضه دولتی به تازگی شاهد افزایش شدیدی بوده‌اند و سرمایه‌گذاران در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره مسیر سیاست‌های پولی برای خرید آنها عجله دارند.

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه به بالاترین سطح تاریخ رسید و قراردادهای آتی این فلز برای تحویل فوریه از سطح ۲۱۵۰ دلار در هر اونس فراتر رفت در حالی که امروز با فروکش کردن نسبی به ۲۰۳۱ دلار در هر انس رسید با این حال در سال جاری میلادی حدود ۱۰.۵ درصد رشد داشته است و اما ظاهرا قرار نیست به این زودی ها از خط مقاومت ۲۰۰۰ دلار پایین بیاید.

این فلز گرانبها طی دو ماه گذشته با بهانه درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی رشد خود را آغاز کرد و سرمایه گذاران به دلیل درگیری در خاورمیانه و انتظارات برای کاهش نرخ بهره، برای دستیابی به دارایی های مطمئن دستپاچه شدند.

طلا در سال آینده با حفظ سقف ۲۰۰۰ دلاری در هر اونس، به نفع ضعف دلار، نگرانی های ژئوپلیتیکی و احتمال کاهش نرخ بهره جهانی، به رکورد زنی خود در سال آینده ادامه خواهد داد

واحد تحقیقات وابسته به موسسه فیچ سلوشن «Fitch Solutions» نوشت: عوامل اصلی حمایت از طلا در سال آینده کاهش بهره مورد انتظار توسط فدرال رزرو ایالات متحده، ضعف دلار و تشدید تنش های ژئوپلیتیکی است. تحلیلگران بر این باورند که طلا در سال آینده با حفظ سقف ۲۰۰۰ دلاری در هر اونس، به نفع ضعف دلار، نگرانی های ژئوپلیتیکی و احتمال کاهش نرخ بهره جهانی، به رکورد زنی خود در سال آینده ادامه خواهد داد.

در یک یادداشت همسویی، اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در ماه نوامبر بهترین عملکرد ماهانه خود را در نزدیک به ۴۰ سال گذشته ثبت کرد. قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری افزایش یافت و بازدهی این بدهی ها را به ۴.۲۹ درصد رساند که حدود ۰.۶۵ درصد نسبت به ماه نوامبر کاهش نشان می دهد.

در سطح جهانی، شاخص اوراق قرضه دولتی و شرکتی بلومبرگ در ماه نوامبر ۴.۹ درصد افزایش یافت که بهترین عملکرد ماهانه از دسامبر ۲۰۰۸ است.


سود سهام شرکت های تکنولوژی محور ۳۵ درصد

این افزایش فقط به پناهگاه های امن محدود نشد، بلکه دارایی های پرریسک را نیز شامل می شود که شامل سهام و ارزهای دیجیتال می شود.

شاخص های سهام آمریکا در پایان هفته گذشته به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیدند و پنج هفته متوالی افزایش را ثبت کردند.

میانگین سهام صنایع داوجونز در آمریکا طولانی ترین موج افزایش هفتگی از سال ۲۰۲۱ را به ثبت رساند و از ابتدای سال جاری حدود ۹ درصد افزایش یافت که تقریبا نزدیک به سود سالانه ۱۰.۴۸ درصد طلا میباشد اما شاخص نزدک که تحت سلطه سهام فناوری است نیز از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

جروم پاول، رییس فدرال رزرو به تازگی گفته است: با توجه به ناتوانی در اعلام پیروزی در نبرد با تورم، صحبت در مورد تسهیل سیاست پولی زود است ولذا می توان انتظار داشت که سود در بازارهای سهام در امریکا نتیجه انتظارات تورمی است.

بازارهای سهام اروپا و ژاپن نیز شاهد افزایش قابل توجهی بودند، زیرا شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا و نیکی ژاپن به ترتیب حدود ۵ و ۳ درصد در ماه گذشته افزایش یافتند.

به طور کلی، شاخص جهانی ام‌اس‌سی‌آی سهام‌های جهانی در ماه نوامبر حدود ۸.۹ درصد افزایش یافت و سهام بازارهای نوظهور ۷.۴ درصد افزایش یافت.

نرخ بهره
نرخ بهره در آمریکا 

بیت کوین حدود ۱۵۰ درصد بالاتر از سطوح خود در ابتدای سال جاری معامله می شود و به بهترین عملکرد سالانه خود از سال ۲۰۲۰ را ثبت کرده است

سود ۱۵۰ درصدی برای بیت کوین

از سوی دیگر بازار ارزهای دیجیتال سهم بزرگی از افزایش دارایی‌های مالی در دوره اخیر را داشته است، اگر چه این بازار با دیدگاه‌های متفاوت در مورد اینکه آیا می‌توان آن‌ها را بهشت ‌امن دیجیتالی یا دارایی‌های پرخطر و ابزاری برای سفته‌بازی در نظر گرفت، روبرو بوده است.

قیمت بیت کوین در روز دوشنبه برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۲ برای مدت کوتاهی به بالای ۴۲۰۰۰ دلار رسید که البته در لحظه نگارش این مطلب به ۴۱ هزار ۶۹۳ دلار کاهش یافته است با این حال بیت کوین حدود ۱۵۰ درصد بالاتر از سطوح خود در ابتدای سال جاری معامله می شود و به بهترین عملکرد سالانه خود از سال ۲۰۲۰ را ثبت کرده است.

بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار از چشم انداز کاهش نرخ بهره ایالات متحده و گمانه زنی ها در مورد تصویب قریب الوقوع کمیسیون مبادلات ایالات متحده برای اولین ETF نقطه ای بیت کوین حداکثر بهره را برده است و از این لحاظ نه تنها بازار کم ریسک طلا که سهام های تکنولوژی را هم پشت سر گذاشته است.

گزارش‌ها در اکتبر گذشته نشان دادند که کمیسیون مبادلات ایالات متحده به حکم دادگاه مبنی بر اشتباه آژانس در رد درخواست‌ها برای صدور یک صندوق نقدی مبادله شده بیت کوین اعتراض نخواهد کرد.

انتشار یک صندوق نقدی بیت کوین به سرمایه گذارانی که قبلا محتاط بودند، اجازه می دهد تا از طریق بازار سهام در معرض ارزهای رمزپایه قرار بگیرند و به طور بالقوه موج جدیدی از سرمایه را در این بخش نوید می دهد.

جاستین دانیتان، رئیس توسعه کسب و کار برای منطقه آسیا و اقیانوسیه در Kroc، می گوید: به نظر می رسد افزایش ۵۰ درصدی بیت کوین از اواسط اکتبر، تغییری تعیین کننده از روند نزولی ثبت شده در سال گذشته و آغاز سال ۲۰۲۳ باشد.

دانیتان گفت: شواهدی مبنی بر علاقه نهادی به بیت کوین در نوامبر گذشته وجود دارد و معتقد است که سطوح ۱۶۰۰۰ دلاری ثبت شده در یک سال پیش ممکن است نشان دهنده پایین ترین سطح برای ارز دیجیتال باشد.

علاوه بر طلا، سهام و ارزهای رمزنگاری شده، اوراق قرضه ایالات متحده به عنوان دون پایه ترین ابزار معاملاتی در میان رقبای جدی اش از تیرماه تاکنون حدود ۴ درصد افزایش یافت که به مدد ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مبلغ ۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است.

روند افزایش بیت کوین 

چرا همه چیز در حال بالا رفتن است؟

انتظارات مربوط به تغییر سیاست پولی بانک‌های مرکزی بزرگ به رویکرد افزایش سود قابل توجه برای همه دارایی‌های مالی در دوره اخیر بدل شده است.فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را از نزدیک به صفر در مارس ۲۰۲۲ به محدوده ۵.۲۵ درصد و در حال حاضر ۵.۵ درصد افزایش داد.

اما بازارها به این دلیل قیمت گذاری را افزایش داده اند که چرخه انقباض پولی قبلاً به پایان رسیده است و احتمال تغییر به سمت کاهش نرخ بهره آمریکا تا اواسط سال آینده وجود دارد.همچنین ابزار دیده بان فدرال رزرو، احتمال تقریباً ۹۹ درصدی را برای تثبیت نرخ بهره در نشست فدرال رزرو در ۱۳ دسامبر نشان می دهد.

بازارها همچنین بر این باورند که کاهش نرخ بهره ایالات متحده ممکن است در مارس آینده با احتمال بیش از ۵۶ درصد رخ دهد که تا مه ۲۰۲۴ به حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد.

انتظارات کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره ایالات متحده باعث کاهش بازدهی دلار و اوراق قرضه خزانه‌داری شد و حمایت کافی برای بازارهای سهام، طلا و حتی ارزهای دیجیتال برای ثبت سودهای قوی اخیراً فراهم کرد.

در آن سوی اقیانوس اطلس، بازارها با این احتمال قیمت گذاری می کنند که بانک مرکزی اروپا در آوریل آینده نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه کاهش دهد.

نظرسنجی اخیر شورای جهانی طلا نیز نشان داد که ۲۴ درصد از بانک های مرکزی جهانی قصد دارند ذخایر فلز زرد خود را طی دوازده ماه آینده افزایش دهند

روند قیمت انس جهانی 

آیا صعود ادامه خواهد داشت؟

انتظارات تحلیلگران در مورد مسیر اکثر دارایی های مالی در طول سال آینده خوشبینانه است که توسط چشم انداز سیاست پولی پشتیبانی می شود.

شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیس « UBS» معتقد است که اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و بازده بدهی ۱۰ ساله تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

دویچه بانک نیز انتظار دارد که شاخص S&P ۵۰۰ در سال آینده به رکورد جدیدی در ۵۱۰۰ واحد برسد، در حالی که سیتی بانک معتقد است که این شاخص ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۴ به ۵۰۰۰ واحد برسد.

انتظارات خوشبینانه شامل طلا نیز می شود، زیرا هینگ کان هائو، رئیس استراتژی بازار UOP، گفت که کاهش مورد انتظار دلار آمریکا و نرخ بهره در سال آینده عامل مثبت اصلی قیمت طلا خواهد بود و انتظار دارد که طلا به سطح ۲۲۰۰ دلار در هر اونس تا پایان سال ۲۰۲۴ برسد.

بارت ملک، رئیس استراتژی‌های کالا در تی دی سکیوریتی « TD Securities» نیز انتظار دارد میانگین قیمت طلا در سه ماهه دوم سال آینده به ۲۱۰۰ دلار در هر اونس برسد که با ادامه خرید این فلز توسط بانک‌های مرکزی حمایت می‌شود.

نظرسنجی اخیر شورای جهانی طلا نیز نشان داد که ۲۴ درصد از بانک های مرکزی جهانی قصد دارند ذخایر فلز زرد خود را طی دوازده ماه آینده افزایش دهند.

بانک استاندارد چارترد انتظاردارد بیت کوین به سطح ۱۰۰۰۰۰ دلار تا پایان سال آینده برسد و شرکت ماتریکس پورت قیمت بیت کوین تا فروردین ۱۴۰۳ را ۶۳۰۰۰ دلار پیش بینی کرده است


در بازارهای ارزهای دیجیتال، بانک استاندارد چارترد انتظارات خود را در مورد افزایش بیت کوین به سطح ۱۰۰۰۰۰ دلار تا پایان سال آینده تکرار کرد.

شرکت خدمات مالی رمزگذاری شده ماتریکس پورت « Matrix Port» همچنین انتظار دارد بیت کوین تا فروردین ۱۴۰۳ به ۶۳۰۰۰ دلار و تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۲۵۰۰۰ دلار برسد.

به نظر می رسد بیشتر پیش بینی های خوشبینانه برای دارایی های مالی به روند سیاست پولی بانک های مرکزی بزرگ مرتبط است که به وضعیت اقتصاد کلان و میزان کنترل تورم نیز بستگی دارد.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha