۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
پارس جنوبی گرمابخش خانه‌ها| از اعماق خلیج فارس تا دورترین نقاط کشور
تکیه بر توان داخلی نتیجه داد؛

پارس جنوبی گرمابخش خانه‌ها| از اعماق خلیج فارس تا دورترین نقاط کشور

بوشهر- پارس جنوبی بخش عمده گاز کشور را تامین می‌کند تا گاز از اعماق خلیج فارس تا دورترین نقاط کشور منتقل شده و خانه‌های مردم را در فصل سرد زمستان گرم کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سعید رضایی: در فصل سرد سال این بخاری‌ های گازی هستند که بخش عمده خانه‌ های مردم در نقاط مختلف کشور را گرم می‌ کنند، بخاری‌ هایی که گاز آنها هزاران کیلومتر آن‌ طرف تر تولید و با خطوط طولانی انتقال و توزیع به خانه‌ ها می‌ رسد.

بخش عمده گاز مصرفی کشور از طریق پالایشگاه‌ های مستقر در پارس جنوبی تأمین می‌ شود؛ گاز از اعماق خلیج فارس استخراج می‌ شود و پس از پالایش و شیرین‌ سازی از طریق خطوط سراسری انتقال گاز به شهرها و روستاهای مختلف می‌ رود.

در سال‌ های اخیر میزان مصرف گاز در کشور افزایش یافته و در همین راستا اقدامات خوبی برای افزایش تولید گاز در پارس جنوبی صورت گرفته است تا در فصل سرد سال هیچ خانه‌ ای بدون گاز نماند.

پارس جنوبی به عنوان بزرگترین مخزن گازی شناخته شده در جهان نقش مهمی را در تولید گاز و محصولات وابسته دارد که بخشی از محصولات تولیدی آن در داخل مصرف و بخشی نیز صادر می‌ شود.

میدان گازی پارس جنوبی یک میدان مشترک بین ایران و قطر است که دارای ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است که بخش متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع بوده و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل در عمق سه هزار متری زیر کف دریا قرار دارد.

۸ درصد ذخایر گاز جهان در پارس جنوبی

میدان گازی پارس جنوبی با داشتن ۱۴.۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز معادل هشت درصد از کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد از ذخایر گاز شناخته شده کشور را در خود جای داده است.

به منظور تأمین گاز مورد نیاز کشور در فصل زمستان تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و عملیات تعمیرات اساسی به صورت دقیق در فازهای مختلف و سکوها انجام گرفته تا شاهد تولید حداکثری گاز در زمستان باشیم.

پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان قرار دارد که شامل ۲۴ فاز گازی است و فازهای یک تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در عسلویه و فازهای ۱۱ تا ۱۴، فاز ۱۹ و فازهای ۲۲ تا ۲۴ در کنگان قرار دارند.

سهم ۷۰ درصدی پارس جنوبی در تولید گاز

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های سازمان منطقه ویژه پارس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور تولید حداکثری از میدان گازی مشترک پارس جنوبی صورت گرفته است.

مهراب قبادی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی پارس جنوبی در تأمین گاز کشور بیان کرد: روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز در سطح کشور تولید می‌ شود که ۷۰۰ میلیون متر مکعب از آن سهم پارس جنوبی است.

وی از استحصال ۲۹ میلیون تن هیدروکربورهای سنگین شامل اتان، پروپان و بوتان در پارس جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: بخشی از این تولیدات صادر می‌ شود و بخشی نیز به عنوان خوراک پتروشیمی در داخل مصرف می‌ شود.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از منطقه پارس جنوبی در سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بوده است که سهم مهمی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است

پارس جنوبی علاوه بر نقش مهمی که در عرصه تولید گاز دارد، میزبان پتروشیمی‌ های بزرگی است که در حال حاضر ۳۲ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت ۳۳ میلیون تن در منطقه پارس جنوبی فعال است و ۳۳ نوع محصول تولید می‌ کنند.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از منطقه پارس جنوبی در سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بوده است که سهم مهمی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

نیمی از تولیدات پتروشیمی‌ های کشور مربوط به استان بوشهر است که بیانگر نقش مهم پارس جنوبی در عرصه تولید است.

تولید با تکیه بر توان داخل

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به نقش مهم پارس جنوبی در تأمین سبد انرژی کشور اظهار داشت: تلاش گسترده‌ ای صورت گرفته تا با استفاده از توان و ظرفیت داخل کشور زمینه برای تولید حداکثری در پارس جنوبی فراهم شود.

احمد باهوش با اشاره به فعالیت ۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و کالاهای مورد نیاز پالایشگاه‌ های پارس جنوبی در دولت سیزدهم از سوی شرکت‌ های داخلی تهیه شده است.

باهوش: در دولت سیزدهم ۲۳ طرح از سوی شرکت‌های ساخت داخل و دانش‌بنیان تأیید و داخلی‌سازی ساخته شده است

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۲۳ طرح از سوی شرکت‌ های ساخت داخل و دانش‌ بنیان تأیید و داخلی‌ سازی ساخته شده است، افزود: داخلی‌ سازی تجهیزات و حمایت از فعالیت شرکت‌ های دانش‌ بنیان و جوانان ایرانی با جدیت دنبال می‌ شود.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: به منظور داخلی‌ سازی بسیاری از قطعات اساسی این مجتمع راهبردی صنعت پالایش گاز با مهندسی معکوس نیروی انسانی متخصص پارس جنوبی و میدان دادن به سازندگان و دانش‌بنیان‌ ها انجام می‌ شود.

تولید و فرآورش گاز در پارس جنوبی با تکیه بر توان داخلی در سخت‌ ترین شرایط انجام می‌ شود تا در پاییز و زمستان گاز مورد نیاز خانه‌ های مردم تأمین شود.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha