۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
استاندارد سازی خودروی معلولان
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

استاندارد سازی خودروی معلولان

قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ظرفیت‌های نهفته در افراد دارای معلولیت از راه‌اندازی بنیاد ملی نخبگان بهزیستی تا پایان سال خبر داد.

به گزارشبازار به نقل از سازمان بهزیستی کشور، علی محمد قادری افزود: سازمان بهزیستی به زودی با پیگیری که از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می‌دهد، امیدوار است تا بنیاد ملی نخبگان بهزیستی تا پایان سال راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به مناسب سازی در معابر عمومی گفت: در مناطق مختلف تهران و مشهد، بوستان ها و در برخی پردیس‌ها مناسب سازی شده انجام شده است که از الزام قانون و ردیف بودجه متناسب سازی برای استانداری‌ها و فرمانداری‌های کشور حکایت دارد.

قادری درباره بیمه افراد دارای معلولیت و تامین پروتز برای مددجویان گفت: از آنجایی که تجمیع بیمه‌ها اتفاق افتاد طبق ماده ۶ که در قانون حمایت از افراد در محل پیش‌بینی شده، تولیت سلامت و درمان با وزارت بهداشت است و سازمان بهزیستی ۵۹ کد خدمت ستاره دار را با سازمان بیمه سلامت پیگیری و به تفاهم رساند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اکنون برای مجوزهای ساختمان مبالغی به حساب سازمان و دستگاه‌ها واریز می‌شود، گفت: چرا برای معلولیت که همگام با ما و در زندگی ما است و علاوه بر این، دوره سالمندی پدیده سالمندی و معلولیت که از ما دور نیست، سهم‌بری مشخصی را در این عدد و ارقام برای سازمان بهزیستی منظور نمی‌کنند که در یک صندوق ذخیره شود و در مواقع این چنینی با یارانه‌های مطلوب در اختیار افراد قرار گیرد.

ایجاد کد شناسه استاندارد سازی خودرو برای اولین بار
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی از پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت دست بردار نیست، افزود: موضوع استاندارد سازی خودرو برای افراد دارای معلولیت وجود نداشت و با پیگیری‌هایی که همکاران من انجام داده‌اند و همکاری که دفتر معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان کمیته پیگیری و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام داده‌اند، این اتفاق بزرگ انجام شد و در شورای عالی استاندارد کد شناسه استانداردسازی برای خودروهای افراد دارای معلولیت مشخص شد.

وی درباره مطالبات حقوق افراد دارای معلولیت گفت: به عنوان مثال در حمل و نقل شهری در تهران، کار خیلی خوبی شهرداری تهران انجام داد و حمل‌ و نقل کودکان استثنایی را برعهده گرفت.

قادری با اشاره به توانمندی های افراد دارای معلولیت گفت: افراد موفقی در عرصه‌های بین‌المللی، ملی، ورزشی و هنری افتخارآفرین شدند و کسب مقام کردند که از این جمله می‌توان به مقام اول فوتسال ناشنوایان جهان، مقام دوم مسابقات پارا آسیایی و رتبه های متعدد زیر هزار در کنکور اشاره کرد.

سازمان بهزیستی جزو سازمان های پیشرو در اشتغالزایی است
رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی گفت: تکلیف سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۵ هزار شغل بود که با حمایت رئیس جمهور این ظرفیت افزوده شد و با حمایت بانک‌ها به حدود ۹۵ هزار شغل رسید و این سازمان به عنوان دستگاه برتر کشور در حوزه اشتغال کشور شناخته شد.

وی با اشاره به مشوق هایی که برای کارفرمایان در نظر گرفته می‌شود، گفت: مسیرهای دیگری هم برای کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را جذب و بکارگیری می‌کنند مانند خدمات پرداخت بیمه‌ای، بیمه خویش فرمایی و جبران کارایی برایشان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مناسب‌سازی صرفاً برای افراد دارای معلولیت نیست و برای افراد سالمند، مادرانی که از کالسکه استفاده می‌کنند و افراد دیگر نیز کاربرد دارد. و در واقع؛ برای همه افرادی که به هر شکل ممکن است نیازمند مناسب سازی معابر باشند و از وسایط نقلیه مناسب سازی شده یا از معابر مناسب سازی شده استفاده کنند، لازم است.

قادری افزود: موضوعات مختلف مناسب سازی مثل مناسب سازی وبگاه ها و اماکن عمومی در دبیرخانه مناسب‌سازی کشور در دست بررسی و پیگیری است و به صورت دقیق و جامع توسط استانداران پیگیری می‌شود و آن چه اکنون یکی از حقوق افراد دارای معلولیت به شمار می آید حضور مؤثر آنها در جامعه است که این جز با موضوع دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی میسر نخواهد شد.

وی درباره مناسب سازی ساختمان ها و معابر گفت: میزان جرایم، وسایل عمومی مناسب سازی شده، فهرست‌های موضوعی شهرداری‌ها برای اعطای مجوزهای ساخت و ساز، موضوع نظام مهندسی، دستگاه متعددی عضو هستند و مراقبت لازم را برای استاندارد سازی و تحقق مبانی قانونی که پیش بینی شده است را دارند.

برگزاری اولین آزمون اختصاصی جذب افراد دارای معلولیت در دستگاه ها
قادری افزود: در این ۲ سال برای اولین بار بعد از گذشت ۶ سال از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، با پیگیری و مطالبه گری صورت گرفته از دستگاه‌ها، همه موظف به اجرای قانون اختصاص سه درصد استخدام افراد دارای معلولیت شدند و همکاری بسیار خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگزاری نخستین آزمون اختصاصی افراد دارای معلولیت تا پایان سال، گفت: آزمون اختصاصی برای حدود ۴۳۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در دولت های پیشین حدود یک تا یک و دو دهم درصد و در این دولت با برگزاری آزمون اختصاصی، بیشتر از سه درصد جذب افراد دارای معلولیت صورت خواهد پذیرفت، افزود: با رویکرد بسیار مثبتی سازمان اداری و استخدامی کشور افرادی که ۴۰ درصد نمره عمومی و ۶۰ درصد نمره اختصاصی و ۵۰ درصد نمره اولین فرد دارای معلول را کسب کنند می‌توانند جزو منتخبان و افراد مقبول در آزمون‌های فراگیر باشند و جذب شوند.

ضرورت ایجاد سامانه شناسایی شیوع معلولیت در کشور
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه بیش از یک و نیم میلیون فرد دارای معلولیت از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند، افزود: استانداردی در دنیا طراحی شده است که بین ۸ تا ۱۵ درصد یک جامعه آماری احتمالا افراد دارای معلولیت باشند، موضوعاتی چون ژنتیک، وراثت، حوادث و سوانح، وضعیت جاده‌ها، وسایط نقلیه در آمار معلولیت ها موثر هستند که اگر پیشگیری شود و زمینه‌های شهری مناسب سازی شود، همه اینها از معلولیت پیشگیری می کند.

قادری با اشاره به اینکه سامانه‌ها برای رصد و میزان بهره‌مندی و برخورداری افراد دارای معلولیت از سهمیه‌ها کاملاً مشخص است، گفت: بسیاری از خدمات الکترونیک در حال انجام است اما آن چیزی که نیاز است، یک دولت الکترونیک هوشمند است، نیاز به یک سامانه جامع است که هنوز به صورت قطعی و کلی اتفاق نیفتاده است. ما به اتصال درگاه‌های خدماتی نیاز داریم تا بتوانیم هم شیوع معلولیت در کشور را شناسایی کنیم و هم برش شهرستانی داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در ۲ سال اخیر با جلساتی که با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و با اصلاحاتی که صورت گرفت تعداد زیادی افراد دارای معلولیت که در دهک‌های بالایی محسوب می شدند به دهک‌های پایین آمدند که بتوانند از خدمات لازم و مطلوب استفاده کنند به عنوان مثال افرادی که در مراکز دانشگاهی ما تحصیل می‌کنند آنهایی که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند از خدمات شهریه عموما رایگان استفاده می‌کنند و جامعه هدف سازمان بهزیستی ضمن نقش آفرینی در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، علمی، از یارانه‌ها و خدمات ویژه سازمان بهزیستی در امر تحصیل استفاده می کنند.

وی موضوع هوشمندسازی را یکی از محورهای اساسی سازمان بهزیستی برشمارد و گفت: سازمان بهزیستی از اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد متصل شده است و سامانه‌های سازمان بهزیستی تکمیل، یکپارچه و سامانه جامع خدمات به بهره برداری خواهد رسید.

سازمان بهزیستی تنها سازمان امدادی حمایتی کشور است
قادری با اعلام اینکه سازمان بهزیستی تنها سازمان امدادی حمایتی کشور و دارای اورژانس اجتماعی است، افزود: در ایران ۲ اورژانس وجود دارد که یکی اورژانس بیمارستانی در مجموعه وزارت بهداشت و دیگری مجموعه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی است و هر کسی که از منزل بیرون بیاید و اتفاقی برایش بیفتد و نتواند خودیاری کند و خودش را به منزل برگرداند به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: سازمان بهزیستی یکی از راهبردی‌ترین سازمان‌هایی است که فعالیت می‌کند و در دولت سیزدهم اتفاقاتی در حال رخ دادن است که سازمان بهزیستی را به یک سازمان نسل نو، خلاق و نوآور تبدیل می کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی طبق قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به مثابه یک نخ تسبیح و تنظیم‌کننده روابط دستگاهی است، تشریح کرد: این سازمان وظیفه پیگیری، مطالبه گری و ذائقه سازی برای دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌های مرتبط با حوزه افراد دارای معلولیت را دارد و به شدت به آن اهمیت می دهد.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha