۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
اراضی دیم با سهم ۶۰ درصدیِ کشت ۲۰ درصد غذای کشور را تأمین می‌کند
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اراضی دیم با سهم ۶۰ درصدیِ کشت ۲۰ درصد غذای کشور را تأمین می‌کند

نیازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم روز جهانی خاک از آغاز نظام نسخه‌نویسی کود در کشور خبر داد و گفت: در ایران ۶۰ درصد زمین‌ها به صورت دیم کاشت می‌شود.

به گزارش بازار، صفدر نیازی با بیان اینکه نیاز به غذا تا سال ۲۰۵۰ در جهان ۶۰ درصد افزایش می‌یابد، اظهار داشت: در ایران و همچنین در جهان دو راهکار افزایش بهره‌وری خاک و مدیریت آب سبز برای تامین امنیت غذایی وجود دارد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل پایین بودن میزان بارندگی، زمین‌های دیم سهم کمتری از تامین غذا دارد، گفت: در ایران ۶۰ درصد زمین‌های کشور به صورت دیم کاشت می‌شود که تنها ۲۰ درصد غذای مردم را تامین می‌کند. این در حالی است که در دنیا ۸۰ درصد زمین‌های کشاورزی به صورت دیم کشت می‌شود و ۶۰ درصد غذای مردم تامین می‌شود.

نیازی با تأکید بر اینکه برای تامین غذا، خاک مهمتر از آب است و در طی سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: باید به تمام تعهدات برنامه ششم و هفتم توسعه و نیز لایحه خاک برای ارتقاء بهره‌وری خاک عمل شود.

وی افزود: آیین‌نامه اجرایی لایحه آب و خاک هم اخیرا در دولت تصویب شده و در آستانه ابلاغ است که اجرای این قانون می‌تواند باعث پایداری خاک شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی‌ از آغاز نظام نسخه‌نویسی کودی در کشور خبر داد و گفت: کددهی متناسب با نوع خاک علاوه بر اینکه باعث افزایش محصول می‌شود از تخریب خاک هم جلوگیری خواهد کرد.

نیازی همچنین از اخذ ردیف اعتبارات ملی برای احیا و بهره‌وری خاک خبر داد و گفت: بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های احیای خاک نیازمند نقدینگی است که باید حمایت‌های جدی از سوی دولت انجام شود.

وی از مطالعه ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور توسط سازمان منابع طبیعی خبر داد و گفت: تعیین نقشه این خاک‌ها می‌تواند در بهره‌برداری مناسب از خاک کمک کند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین از عضویت ایران در ۹ شبکه بین‌المللی متناسب با خاک خبر داد و گفت: ارتباط ما با نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد ما را در اجرای ایده‌های خلاقانه و نوآور از خاک کمک خواهد کرد.

رئیس انجمن علوم خاک ایران: کشاورزی بدون مطالعه خاک عواقب جبران‌ناپذیری برای امنیت غذایی داشته است
در ادامه این مراسم کامبیز بازرگان، رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه ۳۳ درصد خاک‌های مولد کشور طی ۵۰ سال گذشته تخریب شده است، گفت: بر اساس اعلام فائو، مدیریت آب و خاک در کنار هم امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه یک مترمکعب خاک ۲۵۰ لیتر آب در خود جذب می‌کند، گفت: هر چقدر خاک فقیرتر باشد میزان بهره‌وری آن نیز پایین‌تر خواهد بود.

بازرگان در ادامه با بیان اینکه از دهه ۶۰ با توسعه کشاورزی آبی مسیر خطرناکی را در خلاف جهت پایداری خاک پیموده‌ایم گفت: افزایش سطح کشاورزی آبی موجب بالا رفتن شوری خاک، کاهش عمق چاه‌ها و بی کیفیت شدن آب می‌شود. سال به سال سطح آب‌های زیر زمینی افت کرده و موجب تخریب خاک می‌شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در ادامه به دو مطالعه میدانی در باره گندم و سیب درختی اشاره کرد که طی سال‌های گذشته به دلیل توسعه کشت نامتناسب و بدون در نظر گرفتن وضعیت آب و خاک از نظر ایشان ضررهای جبران‌ناپذیری را بر منابع خاک کشور تحمیل کرده است.

وی گفت: بررسی تولید گندم در دهه‌های گذشته موید این مطلب است که در مقاطعی عملکرد گندم آبی به شدت افت کرده و باعث هدررفت ۲۳ میلیارد مترمکعب آب شده که حاصل بی‌کفایتی مسئولان این حوزه است.

بازرگان با بیان اینکه برای تولید گندم در یک سال ۱۰ میلیارد مترمکعب آب لازم است گفت: این میزان هدررفت درواقع میزان آب موردنیاز کل گندم کشور طی ۲.۵ سال است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در ادامه به نتیجه بررسی میدانی کشت سیب درختی در دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: طی این دهه‌ها سطح کشت سیب از ۱۵۰ هزار هکتار به ۲۵۰ هزار هکتار رسیده و میزان تولید از ۲ میلیون تن به ۴ میلیون تن افزایش یافته است.

وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا این میزان افزایش سطح کشت ضرورتی برای امنیت غذایی و اقتصاد کشور داشته است، گفت: از این میزان افزایش تولید تنها ۳۰۰ میلیون دلار در بهترین حالت صادرات داشته‌ایم که در مقایسه با آسیبی که به آب و خاک کشور وارد کرده، رقم بسیار اندکی است.

بازرگان در پایان تأکید کرد: در دنیا از مدل زنجیره غذایی هم عبور کرده‌اند و اکنون با «سیستم کشاورزی و غذا» تولید می‌کنند و معتقدند که همه زنجیره‌های غذایی با همدیگر مهم و مرتبط هستند. بنابراین برای رسیدن به امنیت غذایی کامل باید همه زنجیره‌ها را با نگاه پایداری در آب و خاک ببینیم.

در ادامه این مراسم کلیپی پخش شد که در آن گفته می‌شد ۹۵ درصد نیاز غذایی بشر امروزه از خاک تامین می‌شود و تنها ۱۱ درصد از کل مساحت ۱۶۵ میلیون هکتاری ایران به بخش کشاورزی اختصاص یافته که مهمترین دلیل آن فقر بسیاری از خاک‌ها است.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha