۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
گریز گردشگری آشوراده از حاشیه‌ها| گلستان این‌ بار پا پس نکشید
بازار گزارش می دهد؛

گریز گردشگری آشوراده از حاشیه‌ها| گلستان این‌ بار پا پس نکشید

گرگان- پس از سال ها تعلل بالاخره عملیات اجرایی گردشگری در جزیره آشوراده آغاز شده و گویا این‌بار مدیران گلستانی قصدی برای تسلیم برابر حواشی و بلواهای هفته‌های اخیر ندارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کم برخورداری و یا حتی محرومیت استان گلستان قابل کتمان نیست و سال ها است که در دولت های مختلف تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت های مختلف مسیری برای تحول و دست یابی به توسعه به این استان ترسیم کنند.

یکی از مباحثی که در سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفت، بهره مندی از پتانسیل های گردشگری استان برای بهبود وضعیت اقتصادی اهالی منطقه بود که در راس همه این پتانسیل ها، موضوع اجرای گردشگری در جزیره آشوراده قرار داشت اما با وجود همه وعده ها، سفرهای روسای جمهور مختلف به گلستان به این موضوع محقق نشد.

هرچند با توجه به تغییرات اقلیمی بخش اندکی از صاحبنظران در اثر بخشی طرح گردشگری آشوراده مردد هستند اما بخش اعظمی از فعالان گردشگری و مدیران استان گلستان بر این باور هستند که گردشگری در آشوراده می تواند پیشرانی اثر بخش در رونق اقتصادی منطقه باشد.

طرح طبیعت گردی مورد تاکید دولت

پس از تاکیدات رئیس دولت سیزدهم در سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به آشوراده مبنی بر ضرورت اجرای طرح طبیعت گردی در آشوراده، مدیران استان گلستان موفق شدند تا مجوزات لازم شامل مجوز شورای راهبری منطقه حفاظت شده میانکاله مستقر در محیط زیست، مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی، مجوز کمیته طبیعت گردی، مجوزهای کمیته ارزیابی، مطالعات ارزیابی اقتصادی و الگوی سرمایه‌گذاری در تعامل با صندوق محیط زیست، موافقت اصولی گردشگری صندوق محیط زیست، ابطال سند منابع طبیعی و بازگشت سند ۱۹ هکتاری در جزیره به بنیاد مسکن در تعامل مناسب با قوه قضاییه را تحصیل کنند تا در آستانه سفر دور دوم ابراهیم رییسی به گلستان وارد فاز اجرایی شود.

استاندار گلستان: در سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تفاهم‌نامه سه جانبه طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده میان استانداری گلستان، صندوق ملی محیط زیست و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا شده است

استراتژی غالب بین مدیران اجرایی گلستان اقدامات بی سر و صدا برای اجرای گردشگری آشوراده بود تا بار دیگر در گرداب هجمه حامیان محیط زیست قرار نگیرند اما کشمکش مدیر جوان میراث فرهنگی گلستان با محیط بانان مازندرانی در جزیره آشوراده، موضوع را پیچیده کرد.

بخش زیادی از مردم ساحل نشین گلستان بر این باور هستند که این دستور رئیس جمهور باید اجرا شود و هیچ اما و اگری نباید جلوی اجرای این پروژه باشد. گلستانی ها بر این اعتقاد هستند که گویا عده‌ای در پوشش حمایت از طبیعت و زیر عَلَم محیط زیست به دنبال توقف توسعه در گلستان بوده و در این مسیر از هیچ حربه‌ای ابا ندارند.

گریز گردشگری آشوراده از حاشیه‌ها| گلستان این‌ بار پا پس نکشید

مدیر شجاع و اجرایی می خواهیم

دبیر تشکل های زیست محیطی غرب گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در همه جهان و در بهترین مناطق زیست محیطی کشورهای دیگر شاهد اجرای طرح‌های گردشگری و طبیعت گردی هستیم اما حساسیت‌های غیرضرور سال‌هاست مانع توسعه جزیره آشوراده شده است.

مظفر آذیش افزود: با وجود دستگاه‌های نظارتی و اخذ بیش از ده‌ها مجوز از نهادهای متولی، بایکوت کردن طبیعت گردی در این جزیره منطقی نیست، صدها کارشناس در دستگاه‌های مختلف پیامدهای طبیعت گردی را بررسی و اجرای آن را کم ریسک اعلام کردند لذا مقاومتی عده‌ای زیر علم محیط زیست پذیرفتنی نیست؛ اکنون به مدیران شجاع و اجرایی نیازمندیم.

وی با بیان این که وقتی محیط زیست مجوز داده پروژه باید اجرا شود، اضافه کرد: طبیعت گردی آشوراده می‌تواند پیشرانی ارزشمند برای توسعه مناطق باشد و بخشی از بیکاری مزمن مردم ساحل نشین را برطرف کند اگر به دنبال کاهش هجمه به طبیعت مانند ماهیگیری غیرمجاز و شکار غیرقانونی هستیم باید برای بومیان منطقه منبعی درآمدی پایدار ترسیم کنیم، بهترین راهکار اجرای طبیعت گردی در آشوراده و خلیج گرگان است.

تحول در آشوراده در اقتصاد کل استان تأثیرگذار خواهد بود

نماینده مردم شهرستان‌های گمیشان، بندرگز، بندرترکمن‌ و کردکوی در بازدید از جزیره آشوراده در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بسیاری در گلستان به ویژه در غرب استان وجود دارد اما به آنها بی توجهی شده است.

عبدالجلال ایری افزود: بهره‌مندی از جنگل‌های هیرکانی، روستاهای ییلاقی زیبا، ساحل دریای خزر، آبشارها و غیره در کنار آثار تاریخی مانند برج رادکان، بافت تاریخی شهر گمیشان و غیره ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران است اما به آن اندازه که در استان ظرفیت داریم زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است.

استاندار گلستان: طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده فقط شامل ۲۲ هکتار از مساحت جزیره نمی شود بلکه ۱۳۸ هکتار در ساحل بندرترکمن را نیز در بر می گیرد

وی بیان کرد: همه فرآیند پروژه طبیعت گردی در آشوراده در چارچوب قانون و منطبق با ضوابط و ملاحظات محیط زیست طراحی و مصوب شده استف به طوری که ٢٢ هکتار در جزیره با مصالح محیطی برای حضور گردشگر اجرا می شود و همه نیازهای اقامتی و گردشگری خارج از جزیره و در ساحل شهر بندرترکمن به مساحت ١٣٨ هکتار احداث خواهد شد.

دستور رئیس جمهور

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با بیان اینکه همه مدیران استان گلستان، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در گلستان حامی اجرای دستور صریح رئیس جمهور در خصوص عملیاتی شدن طرح طبیعت گردی آشوراده هستند، گفت: بخش زیادی از گلستان به ویژه مناطق پیرامونی خلیج گرگان با بیکاری شدید دست به گریبان هستند که اجرای طرح طبیعت گردی می‌تواند بخشی از مشکلات بیکاری و معیشتی مردم منطقه را برطرف کند.

ایری افزود: در طرح طبیعت گردی آشوراده، تمام پروژه‌های عمرانی و هتل ها و مراکز اقامتی در سایت پشتیبان این پروژه در نوار ساحلی بندرترکمن اجرایی می شود. تحول و اجرای طرح گردشگری در آشوراده نه فقط در بندرترکمن بلکه اثرگذاری منطقه‌ای و ملی خواهد داشت.

گریز گردشگری آشوراده از حاشیه‌ها| گلستان این‌ بار پا پس نکشید

با همدلی و برادری آشوراده را آباد می کنیم

استاندار گلستان هم پس از اتفاقات روی داده در آشوراده، با حضور در این جزیره و بازدید از آخرین اقدامات اجرایی مرتبط با پیاده سازی پروژه طبیعت گردی گفت: پرچمدار حمایت از محیط بانان خودم هستم و هیچ‌گاه اجازه تعرض به محیطبانان را نمی‌دهم؛ نظارت ها و کنترل این پروژه و سایر پروژه ها باید با منطق، حوصله و با هماهنگی سلسله مراتب انجام شود از سوی دیگر اقدامات گردشگری این پروژه با مدیریت بنده انجام می شود و همه نهادها برای امور اجرایی پروژه باید با هماهنگی من عمل کنند.

وی با بیان اینکه اگر نیروهای محیط زیست و محیط‌بانان موردی را می‌بینند باید گزارش کنند؛ نباید موضوع به سمت و سوی تنش و درگیری سوق داده شود من به عنوان استاندار ضمانت می‌کنم که خارج از مقررات سازمان محیط زیست هیچ اتفاقی در جزیره نخواهد افتاد، افزود: نباید تنش ایجاد کنیم باید با همدلی و برادری اشوراده را آباد کنیم.

تفاهم نامه امضا شد

استاندار گلستان با بیان اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تفاهم‌نامه سه جانبه طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده میان استانداری گلستان، صندوق ملی محیط زیست و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا شده است، طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده فقط شامل ۲۲ هکتار از مساحت جزیره نمی شود بلکه ۱۳۸ هکتار در ساحل بندرترکمن را نیز در بر می گیرد که این فضا می‌تواند برای سرمایه‌گذار ارزش اقتصادی داشته باشد.

زنگانه بیان کرد: ظرفیت اراضی تحت مدیریت دستگاه‌ها نظیر ۲۴ هکتار در اختیار ماهیان خاویاری، ۱۹ هکتاری بافت تحت مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اردوگاه دانش آموزی تحت مالکیت آموزش و پرورش می‌تواند بدون بارگذاری جدید امکان گردشگردی و طبیعت گردی را فراهم آورد همچنین همراهی شورای راهبری محیط زیست راه گشا بوده و تمامی اقدامات در چارچوب ضوابط محیط زیستی است.

وی با یادآوری تاکید رئیس جمهور در احیای خلیج گرگان و اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده گفت: اجازه نمی‌دهیم جلوی دستور رییس جمهور در اجرای این طرح‌ها به عنوان آرزوی دیرینه مردم استان گرفته شود.

به گزارش بازار، با توجه به تحصیل همه مجوزهای قانونی دلیلی بر توقف پروژه طبیعت گردی در جزیره آشوراده وجود ندارد و اگر گلستانی‌ها در پی دست یابی به اقتصادی پاک و درآمد پایدار هستند باید در آستانه سفر دوم رئیس جمهور به این استان مقدمات اجرای این پروژه را فراهم کنند.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      4 8
      فاتحه محیط زیست .اشوراده خونده شده .کجا سراغ دارین انسان پابزاره .نابودی به همراه نداشته باشه چطور دارین محیط زیست رو نابود میکنین
      • یه غریبه IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
        2 0
        گلستان از سهم دریا و جذب توریست هیچی نداشته همش مازندران بوده لطفا نظر الکی ندین بزاریم گلستان هم پیشرفت کنه
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      9 2
      زیبا سازی آشوراده و اسکله بندرترکمن بصورت بسیار زیبا و مدرن می تواند در جذب توریست های خارجی از کشورهای آسیای میانه را رقم بزند
    • 007 IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      1 6
      مدیرکل محیط زیست مازندرانی مدیرکل آب فاضلاب مازندرانی تمام محیط زیست جاده نهارخوران رو نابود کردند چه خبر دارید تمام چشمه های از فلکه نهار خوران تا امامزاده زیارت آبها رو از دهنه چشمه ها جمع کردند حتی به درختان و پرندگان هم آب نمی رسد فکر این رو کنید که ۵سال دیگر گردشگری نهارخوران ازبین میره . خدا نبخشد کسی که چشمش رو بسته وبه این دونفر نفوذی اجازه داده گرگان و روستای زیارت و گردشگری جاده زیارت نابود شود. فکری کنید
      • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
        0 0
        گلستان یا ترکمن داره یا سیستانی یا مازندرانی، چون اسم استان گلستانه دلیل نمیشه مازندرانی های گلستان که اکثریت هستند رو با الفاظ ناروا خطاب قرار بدید
    • محمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      0 0
      سلام خواهشمندم به این دوستان اعلام کنید قبل از هر اقدامی یک بازدید از جاده جواهرده رامسر بفرمایند ببیند گردشگری چه بلایی بر سر محیط زیست آورده یعنی تا چند سال دیگه چیزی به نام محیط زیست در اینجا وجود ندارد با این مدیران ....