۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
بایسته های جذب سرمایه گذار؛ دو دهه ناکارآمدی به اسم ثبات مدیریت| خاکستری ها می آیند
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

بایسته های جذب سرمایه گذار؛ دو دهه ناکارآمدی به اسم ثبات مدیریت| خاکستری ها می آیند

سمنان- کارشناسان بر این عقیده هستند که مسئولان می بایست احساس امنیت سرمایه گذاری تقویت کنند تا شرایط برای جذب سرمایه های ارزشمند به مثابه موتور پیشران توسعه اقتصادی مهیا تر از گذشته شود.

بازار، گروه استانها: چند روز قبل در گزارشی به موضوع باید ها و نباید های تسهیل گری سرمایه گذاری در استان سمنان پرداختیم در این سلسله گزارش ها تلاش داریم که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی به مهمترین مطالبات کارشناسان اقتصادی از مسئولان دولتی و نمایندگان آتی مجلس شورای اسلامی بپردازیم موضوعاتی که می توانند توسعه استان سمنان را در بستر معقول، رقم بزند.

در گزارش تسهیل گری فضای سرمایه پذیری در استان سمنان | نمایندگان مجلس ابتدا انواع سرمایه گذار را بشناسند ابتدا اعلام کردیم که مسئولان استان سمنان چه دولتی ها و چه نمایندگان مجلس، ابتدا باید داشته های استان سمنان را بشناساند و سپس آنها را معرفی کنند بعد از آن به این موضوع پرداختیم که مسئولان ما باید بدانند که چند نوع سرمایه گذار داریم و در نتیجه برای هر طرح نیاز است که سرمایه گذار خاص خود همان طرح جذب شود.

عوامل ماندگاری سرمایه گذاران

برای مثال گروهی از سرمایه گذاران بومی و هیجانی هستند که عمدتاً با هدف اشتغال زایی ورود می کنند و در نتیجه صبر و تحمل شان برای بازگشت سرمایه قدری بیشتر است اما گروه دیگر سرمایه گذاران حرفه ای فقط به فکر بازگشت پول در کوتاه ترین مدت ممکن هستند.

گرگانی کارشناس اقتصادی: مسئولان ما باید احساس امنیت را در بین سرمایه گذاران تقویت کنند

در گزارش پیش رو به یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری در استان سمنان و راهکارهای برطرف کردن آن می پردازیم یعنی احساس امنیت سرمایه گذاری؛ اگر سرمایه گذار احساس امنیت سرمایه گذاری نداشته باشد حتی اگر بداند که سرمایه آن بعلاوه دو برابر سود، در کوتاه ترین زمان ممکن مثلا ۱۸ ماه باز می گردد، بازهم در استان پای نخواهد گذاشت. این امر نشان دهنده اهمیت امنیت سرمایه گذاری است.

برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که مسئولان می بایست احساس امنیت سرمایه گذاری را در استان سمنان تقویت کنند تا برای سرمایه گذاران با رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در این استان حضور یابند گروهی دیگر از کارشناسان هم عقیده دارند که احساس نا امنی اقتصادی همین سرمایه گذاران کنونی استان را هم به مرور دلسرد خواهد کرد پس دولتمردان و نمایندگان مجلس باید چه کنند؟

دولت «امنیت سرمایه گذاری» را بالا ببرد | سمنان مستعد جذب خاکستری ها

تعریف احساس امنیت

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به تعریف ساده از امنیت سرمایه گذاری، می گوید: ما در واقع با دو مفهوم روبرو هستیم یکی امنیت سرمایه گذاری و اقتصادی است که باید آن را لابلای اعداد و آمار و ارقام رشد و شاخص های اقتصادی جستجو کرد و وقتی شاخص ها رو به بهبود باشند قطعاً امنیت در سرمایه گذاری هم بالا تر می شود به این معنی که سرمایه گذاری در مجموع کنشِ موفق تری خواهد بود.

حسین گرگانی با بیان اینکه امنیت اقتصادی در واقع عینی است و شاخص های آن را می توان دید برای مثال کارخانه ای که رونق دارد و سه شیفت در حال کار است، به وضوح نشان می دهد که وضعیت به درستی مدیریت می شود، ابراز کرد: پدیده دوم که با آن روبرو هستیم احساس امنیت سرمایه گذاری است که عینی نیست و نمی توان آن را ملاحظه کرد.

وی با بیان اینکه این موضوع به عوامل اقتصادی مانند رشد، تورم، رکود، ضریب جینی، مسائل کارگری و ... بستگی دارد اما گاهی حتی اگر وضعیت رو به بهبود هم بگذارد باز نمی توان الزاماً گفت که احساس امنیت سرمایه گذاری نیز بهبود پیدا می کند، افزود: احساس امنیت سرمایه گذاری پدیده ای است که نمی توان یک شاخص یکسان برای آن در نظر داشت اما کیفیت و درجات مختلفی دارد بسیاری هستند که امروز به صورت کلی وضعیت را برای سرمایه گذاری در کشور نامناسب دیده و اصلا به این حوزه ورود نمی کنند.

تقویت حس امنیت سرمایه گذاری

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئولان ما باید احساس امنیت را در بین سرمایه گذاران تقویت کنند چرا که الزاماً بهبود شرایط کسب و کار، تسهیل گری در زمینه سرمایه گذاری و سرمایه پذیری، سبب برطرف شدن حس ناامنی سرمایه گذاری نمی شود، گفت: به نظر می رسد وجود یک اکیپ رایزن سرمایه گذاری ذیل معاونت اقتصادی و دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری سمنان که در آن اتاق بازرگانی نیز دخیل باشد، برای استان سمنان از نان شب واجب تر است.

نیک پندار کارشناس اقتصادی: احساس ناامنی سرمایه گذاری یک حس روانی نیست که بتوان با چند جلسه مذاکره آن را برطرف کرد

گرگانی با بیان اینکه این اکیپ های رایزن اقتصادی می توانند برای جذب سرمایه های سرمایه گذاران وارد مذاکره شوند، ابراز کرد: احساس امنیت سرمایه گذاری یک شاخص خاص ندارد در نتیجه بنا به کیفیت، متغیر است پس کافی است اعتماد سرمایه گذاران جلب و شرایط برای سرمایه گذاری آنها کمی مساعدتر، همراه با مشوق ها و تسهیل گری باشد، تا بتوان سرمایه گذار را جذب کرد. در این زمینه نمایندگان مجلس هم می توانند بسیار کمک کنند.

با این وجود هستند کارشناسانی که عقیده دارند شاید بتوان برای امنیت اقتصادی کاری کرد مثلاً شاخص ها را ارتقا داد اما احساس امنیت سرمایه گذاری از حوزه و دایره توانمندی های مسئولان ما خارج است چرا که وضعیت اقتصادی و شرایط حاکم بر جامعه آنقدر دچار مشکلات است، که نمی توان دیگر مانند سابق انتظار سرمایه گذاری داشت.

دولت «امنیت سرمایه گذاری» را بالا ببرد | سمنان مستعد جذب خاکستری ها

از سرمایه گذار توقع بیجا داریم

مرتضی نیک پندار یکی از همین صاحب نظران اقتصادی است که در گفتگو با بازار، می گوید: احساس ناامنی سرمایه گذاری یک حس روانی نیست که بتوان با چند جلسه مذاکره آن را برطرف کرد وقتی دو دهه است که تصمیمات دولتمردان تولید، سرمایه گذاری، اقتصادی، بانک و چرخه پول و ... را با سرعت به سمت بن بست حرکت داده و حالا که از نگهداشتن صنعت عاجز مانده است، دست به سمت سرمایه گذار دراز کرده و در نتیجه سرمایه گذار هم حق دارد که از ورود به این شرایط بترسد.

نیک پندار با بیان اینکه ابتدا باید برای بازگشت آرامش و امنیت به سرمایه گذاری، فضا را عقلانی کرد، ابراز کرد: وقتی رکود، رکود تورمی، تحریم، فقدان بازار و مشکلاتی مانند قطعی گاز، یک روز قطعی برق، یک روز تامین گازوئیل، یک روز بیمه، روز دیگر بانک و بدهی و مالیات و ... گریبان یک کارخانه را گرفته چطور می توان در این فضا کار کرد. به نظر می رسد مسئولان استان سمنان و نمایندگان مجلس در این استان ابتدا از خودشان سوال کنند که در این فضا آیا خودشان حاضر به فروش منزل شان و سرمایه گذاری آن در بازار صنعت و تولید هستند؟

وی با بیان اینکه دولتی هایی که در استان سمنان هستند از بلند پایه ترین مسئولان تا مدیران کل و دستگاه های اجرایی همان هایی هستند که دو دهه است کار می کنند و فقط اسم دولت ها عوض شده است در نتیجه بخشی از شرایط رکود سرمایه گذاری استان به عملکرد همین افراد باز می گردد حالا توقع داریم که همین افراد وضعیت را بهبود ببخشند، گفت: این افراد اگر می توانستند در این دو دهه کاری می کردند لذا اصلا بستر ایجاد امنیت سرمایه گذاری در استان آماده نیست.

استاندار سمنان: احیای ۱۵۰ واحد تولیدی ۱۰۰ درصد راکد در استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون رقم خورده است

این صاحب نظر مسائل اقتصادی بیان می کند: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در این زمینه کرد، تلاش مدیران برای بهبود وضعیت شاخص های کلی اقتصادی به خصوص رکود و ضرورت توسعه صادرات و بازگشایی درب های بازارهای جهانی به روی محصولات تولیدی استان سمنان است چرا که سرمایه گذار باید به چشم رونق ایجاد شده را مشاهده کند تا بتوانیم او را برای سرمایه گذاری مجاب کنیم وگرنه به تنهایی مسئولان دولتی ما کار را در این دو دهه اخیر، هر روز بدتر هم کرده اند.

فضای سرمایه گذاری استان سمنان پویا است

واقعیت ها اما تا این میزان هم تیره و تار نیست استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، از احیای ۱۵۰ واحد تولیدی ۱۰۰ درصد راکد در استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد و گفت: بسیاری از این واحد ها با جذب سرمایه گذار جدید دوباره به تولید بازگشته و حتی توانسته ایم اشتغال را برای سه هزار نفر در استان سمنان تثبیت کنیم.

سید محمد رضا هاشمی با اشاره به برگزاری مکرر و مرتب نشست های ستاد رفع موانع با هدف رونق تولید در بخش های مختلف استان سمنان بیان کرد: بسیاری از واحد های صنعتی هم اکنون در استان سمنان در دست ساخت هستند تا در آینده نزدیک به بهره برداری برسند و لذا این نشان از پویایی فضای کسب و کار می دهد.

یادگار احمدی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره روند سرمایه گذاری در استان سمنان گفت: از شهریورماه سال ۱۴۰۱ تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ یعنی بازه زمانی یک ساله ۷۰۸ مجوز صنعتی شامل ۲۵۰ مجوز بهره برداری با سرمایه گذاری ۵۹ هزار میلیارد ریال و ۴۵۸ مورد جواز تاسیس با اعتبار ۱۶۵ هزار میلیارد ریال تنها برای واحدهای صنعتی استان سمنان صادر شده است.

دولت «امنیت سرمایه گذاری» را بالا ببرد | سمنان مستعد جذب خاکستری ها

سمنان و جذب خاکستری‌ها

یک کارشناس حوزه سرمایه گذاری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: استان سمنان به چند دلیل مستعد جذب سرمایه گذاری خاکستری ها است یعنی کسانی که سرمایه برای سرمایه گذاری دارند اما مردد هستند و نمی دانند که باید چه کنند در واقع این افراد کسانی هستند که از سرمایه گذاری می ترسند چرا که احساس امنیت در باره سرمایه شان ندارند این افراد عمدتاً شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه را دیده و علیرغم اینکه می خواهند سرمایه گذاری کنند اما در هراس هستند.

حسن همتیان با بیان اینکه استان سمنان چند ویژگی دارد که جذب این افراد را میسر می سازد نخستین آنها نزدیکی به تهران و قرار گیری در کریدور شرق به غرب است دومین ویژگی جمعیت اندک در نتیجه بروکراسی کمتر است سومین موضوع مشوق هایی است که در استان سمنان برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و همچنین مسائلی مانند ظرفیت های معدنی، تامین اقلام اولیه، گمرک، دو فرودگاه بین المللی و ... که سمنان را مستعد سرمایه گذاری این افراد کرده و تنها کافی است که رایزنی درستی برای سرمایه گذاری این افراد صورت گیرد از سوی دیگر کافی است یک مورد سرمایه گذاری موفق در این زمینه صورت گیرد، مابقی سرمایه گذاران هم به سمت آن سرمایه گذاری هجوم می آورند.

این موارد همه نشان می دهد که ما سرمایه گذاری های خوبی را توانسته ایم در استان سمنان جذب کنیم اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اگر احساس امنیت در سرمایه گذاری تقویت شود، شاهد بروز اتفاقات بهتری در مجموعه استان هستیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha