در ۱۲ سال گذشته، درآمدهای مالیاتی دولت ۲۱ برابر شده است
در وبینار بررسی لایحه قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شد

در ۱۲ سال گذشته، درآمدهای مالیاتی دولت ۲۱ برابر شده است

به‌گفته غلامحسین دوانی، برخلاف تصور بسیاری از افراد، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از ۱۶ درصد نیست؛ بلکه این عدد با توجه به خدمات نازل دولت به جامعه، به ارقام بالایی می‌رسد.

به گزارش بازار، وبینار «بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با نگاهی به احکام مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳» به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و با همکاری کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران، برگزار شد.

در این وبینار غلامحسین دوانی، عضو شورای ادوار حسابداران رسمی ایران، در سه بخش به ارائه نظرات خود در حوزه مالیات‌های مستقیم پرداخت.

در بخش کلیات، دوانی ضمن تعریف مالیات به‌عنوان یک هزینه اجتماعی که از سوی شهروندان پرداخت می‌شود، گفت: دولت موظف است از طریق درآمد مالیاتی، ضمن انجام وظایفی همچون «حفاظت از مرزها، آموزش‌وپرورش و تربیت‌بدنی رایگان، برخورداری عمومی از تأمین اجتماعی و خدمات بهداشتی»، در خصوص اینکه درآمد مالیاتی را کجا و چگونه، خرج کرده است، به شهروندان پاسخگو باشد.

او همچنین با اشاره به این نکته که در چند سال گذشته درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲، درآمدهای مالیاتی دولت حدوداً ۲۱ برابر شده است، آن هم در شرایط رکود و نابسامانی اقتصادی که گریبان‌گیر کشور است.

او اظهار کرد: برخلاف تصور بسیاری، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از ۱۶ درصد نیست و این عدد با توجه به خدمات نازل دولت به جامعه، رقم بالایی است.

دوانی در بخش دوم و سوم به ترتیب، مروری بر احکام مالیاتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مورخ ۱۷-۰۸-۱۴۰۲، داشتند.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha