۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
تخریب خاک «امنیت غذایی» را به خطر می‌اندازد
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

تخریب خاک «امنیت غذایی» را به خطر می‌اندازد

سمنان- عرب خدری معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه فرسایش مهمترین عامل تخریب خاک است گفت: تخریب خاک امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

محمود عرب خدری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه بر اساس تحقیقاتی که هم در سطح جهان و هم در ایران انجام شده است؛ فرسایش خاک مهمترین عامل تخریب آن است، تاکید کرد: بر اساس همین اهمیت از حدود ۱۰ سال گذشته سازمان فائو روزی به نام روزی به نام روز جهانی خاک «مصادف با پنج دسامبر و ۱۴ آذر ماه» را نامگذاری کرده است.

وی با بیان اینکه در ایران نیز وزارت جهاد کشاورزی میزبانی این مراسم را به عهده دارد و یک هفته در خصوص ارزش خاک و اهمیت خاک بحث و گفت و گو می‌شود، افزود: از خاک محصولات کشاورزی را تولید کنیم؛ عمده محصولات از زمین کشاورزی می‌آید و هرگونه تخریب خاک، چه شیمیایی و چه فیزیکی آینده کشور را دچار مشکل کند و در تولید غذای ایجاد اختلال می‌کند.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور گفت: از آنجا که فرسایش از مهم‌ترین علل تخریبی خاک است؛ کشاورزان باید به این نکته توجه کنند و اقداماتی داشته باشند که فرسایش خاک کم شود و به عنوان مثال فاصله شخم تا کشت را کم کنند و در زمین‌های دیم شخم عمود بر شیب باشد و از شخم در جهت شیب اجتناب کنیم.

عرب خدری با بیان اینکه در دوره‌ای که خاک لخت است در آن دوره فرسایش زیاد ست و باید در این دوره از کشت خودداری شود، گفت: مرتعداران در بازه زمانی که به آنان اجازه داده شده است دام را وارد مرتع کنند چرا که اگر غیر از زمان مشخص باشد ممکن است آسیب‌هایی به خاک وارد شود که غیرقابل ترمیم باشد به عنوان مثال اگر زمانی که باران باریده دام وارد مرتع شود؛ سم حیوانات زمین را غیر قابل نفوذ می‌کند و باعث سیل می‌شود.

وی گفت: سایر دستگاه‌هایی که خارج از وزارت جهاد کشاورزی کشغول خدمت‌رسانی هستند باید در حفظ خاک به کمک بخش کشاورزی بیایند مثلا وزارت نفت، وزارت راه، وزارت نیرو در حین ایجاد خطوط انتقال نیرو، شبکه برق، گاز، نفت و یا جاده‌سازی به حفظ خاک دقت کنند چرا که ایجاد این خطوط و یا راه‌سازی باعث تخریب سطح خاک می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشکده خاک و آبخیزداری کشور افزود: در حین ایجاد این خطوط و یا حتی جاده‌سازی باید تلاش شود خیلی کم خاک جابه‌جا شود و بعد از جابه‌جایی هم خاک با پوشش گیاهی تثبیت شود تا از فرسایش جلوگیری شود.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha