۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
استقرار ۷۸۰ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی
معاون وزیر صمت اعلام کرد

استقرار ۷۸۰ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

معاون وزیر صمت گفت: ۷۸۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دانش بنیان هستند و به دنبال اتصال شرکت‌های دانش بنیان به مجموعه‌های بزرگ صنعتی برای رفع نیازهای فناورانه بخش صنعت هستیم.

به گزارش بازار، فرشاد مقیمی در گفت‌وگویی اظهار داشت: موضوع دانش‌بنیان برای ما مهم است و باید جهت‌گیری‌ها در این راستا تقویت شود، نهضتی در همین راستا راه اندازی شده تا هر ۳۰ تا ۴۰ روز نشستی برای همین موضوع برگزار شود، شرکت‌های دانش‌بنیان باید به واحدهای صنعتی متصل شوند.

وی افزود: از مجموع ۱۰۱ هزار قرارداد برای احداث واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، ۵۱ هزار قرارداد به ساخت واحد تولیدی منجر شده است که سهم شرکت‌های دانش بنیان باید افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، درباره تسهیل استقرار شرکت‌های دانش ‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، تصریح‌کرد: در بحث زمین صنعتی یا غیرصنعتی در قالب واگذاری سوله‌ها کارهایی انجام شده است، در بحث اسقرار نیز در مراکز کسب وکار واحدهایی قرار دارند، اما مهم تر از همه شرایط واگذاری است که سهم پیش پرداخت این شرکت‌ها به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و طول پرداخت اقساط نیز متناسب بین ۳۶، ۴۲ و ۴۸ ماه است.

مقیمی ادامه‌داد: از نظر نرم افزاری نیز اتصال بین این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد، ما به نیازهای فناورانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پی بردیم، یعنی مراکزی است که کارهای فناوری انجام می‌دهند، هم اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۲۰ فن‌بازار داریم و ۲ هزار و ۱۱۵ نیاز فناورانه در کشور شناسایی شده است.

وی همچنین اضافه‌کرد: نخستین بال ما ایجاد زیرساخت‌های متناسب صنعتی و بال دیگر ما نیز ارایه خدمات نرم افزاری برای توسعه است، هم اکنون ۹۶ درصد صنایع ما خرد و کوچک هستند، ما در تقسیم بندی صنایع واحدهای زیر ۱۰ نفر نیروی کار را واحدهای خرد، زیر ۵۰ نفر را کوچک، واحدهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیروی کار را متوسط و از ۱۰۰ نفر به بالا را جز صنایع بزرگ محسوب می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: هم اکنون توانستیم واحدهای صنفی را نیز در شهرک‌های صنعتی مستقر کنیم، بیش از سه میلیون واحد صنفی و ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور مشغول به کار هستند که ۱۹ درصد از واحدهای تولیدی را شامل می‌شوند و بخش قابل توجهی از زنجیره‌های واحدهای صنعتی بر دوش این واحدها قرار دارد.

مقیمی گفت: تفاهم نامه ای با اتاق اصناف منعقد شده تا این واحدهای صنفی در شهرک‌های صنعتی تولید بیشتری داشته باشند، علت این موضوع استقرار مناسب بود، زیرا نبود مکان مناسب باعث شده تا مخاطراتی برای تولیدات صنفی ایجاد شود، به‌طور مثال در اخبار متنوع می خوانیم یک پاساژی در فلان شهر دچار حریق شده است، بخشی از این موارد به دلیل همین استقرارهای غیر استاندارد است.

وی همچنین اظهار داشت: ساماندهی صنوف در داخل شهرها نیز شروع شده است، اما بحث فاصله شهرک‌های صنعتی با کانون های جمیعیت مورد استقبال صنوف نبوده است، بنابراین احداث شهرک‌های صنفی در حاشیه شهرها از برنامه هفتم توسعه است که موجب توسعه خدمات به شهروندان می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: ما اصلا زمین واگذار نمی کنیم، بلکه هزینه خدمات زمین را از واحدها می گیریم.

مقیمی توضیح داد: خدماتی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ارائه می کنیم متفاوت است، ما یک میزان آب و برق تامین می‌کنیم، یک‌سری هزینه‌ها به مشاعات و راه‌های اساسی و فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند، فوریت اجراء کردن طرح بسیار مهم است، شما وقتی اراده می‌کنید باید بلافاصله شرایط را فراهم کنید.

وی، با بیان اینکه پول بخشی از هزینه‌های خدمات را امروز دولت می دهد و اصلا برای تولیدکننده محاسبه نمی‌شود، ادامه داد: بحث مربوط به بهینه کردن و نهضت مدیریت بهای تمام شده شهرک ها در دستور کار ما قرار دارد، قیمت یک لیتر آب و یک کیلووات برق امروز در کشور ما مشخص است، اگر همه این ها را محاسبه کنیم، در خیلی از جاهای کشور هزینه تمام شده بالاتر از شهرک‌ها تمام خواهد شد، اما ناگفته نماند تقاضای بالا در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کنار نبود امکان توسعه شهرک به دلایل موارد زیست محیطی باعث می شود، هزینه در موارد معدودی افزایش یابد، اما هرچه می‌توانیم باید بها تمام شده را برای صنعتگر پایین بیاوریم تا رغبت تولید و فعالیت صنعتی را افزایش دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود ۸۶۲ شهرک، ناحیه و منطقه اقتصادی فعال در کشور اشاره و اظهار کرد: این ها دولتی هستند، ۶۵ شهرک صنعتی غیر دولتی نیز داریم که مجوز دارند و هشت هزار واحد تولیدی در آن وجود دارد، این واحدهای غیر دولتی زیر نظر مستقیم ما نیستند اما تحت نظارت ما قرار دارند؛ در مجموع ۵۹ هزار واحد صنعتی درون شهرک‌های دولتی و غیر دولتی مستقر هستند، یک میلیون و ۴۰ هزار نفر در داخل شهرک و ۱۷۰ هزار نفر در شهرک های غیردولتی مشغول به کار هستند.

مقیمی، با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد واحدهای صنعتی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، اضافه کرد: الان استقرار واحدهای صنعتی خارج از شهرک های صنعتی ممنوع است، اما در برخی موارد به خاطر رده زیست محیطی داخل یا خارج بودن شهرک های صنعتی تصمیم گیری می شود، معمولا برای واحدهای کوچک به دلیل به صرفه نبودن استقرار در خارج از شهرک‌ها بیشتر به دنبال قرار گیری داخل شهرک‌های صنعتی هستند.

وی تصریح کرد: زمانی که شهرک‌های صنعتی احداث شدند هیچ شهری در حریم این شهرک‌ها نبود، اما بعدها با توسعه شهرها رده های زیست محیطی روی شهرک‌های صنعتی اعمال شد، در استان تهران شهرک صنعتی شمس آباد، عباس آباد نزدیک به شهر است، خوارزمی و دماوند داریم که دور از حریم شهر است، شهرک صنعتی فیروزکوه و اسلامشهر نیز در حریم شهر قرار دارد، ما اصلا اجازه نمی دهیم که واحدهای صنعتی به آلودگی زیست محیطی اقدام کنند.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نوسازی و بازسازی صنایع برای ما مهم است، طول عمر مفید ماشین آلات ۲۰ سال است، الان ۱۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری داریم که بیش از ۲۰ سال عمر دارند و باید به نوسازی و بهسازی اقدام کنند، طبق بند هـ ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برنامه نوسازی و بهسازی توسعه را در دستور کار قرار دادیم که به کاهش آلایندگی و کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود.

مقیمی تاکید کرد: با نوسازی و به‌سازی یکی از اتفاقات دیگر قابل رقابت بودن صنایع است که روی می‌دهد، با این اقدام باید بتوانند در بازار داخلی دوام داشته باشند و در حوزه صادرات درآمدهای غیر نفتی کشور را افزایش دهند؛ حوزه صنایع حدود سه ملیارد دلار در سال فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون ۷۶۴ واحد غیرفعال را فعال کردیم، ۵۴۳ واحد در دست احیا قرار دارد، این ها جز کمترین فعالیت‌هایی است که عنوان شد، امروز واحدی که زیر ۵۰ درصد فعالیت دارد باید بررسی شود، این ها نیازمند ماشین آلات و نقدینگی هستند و خدمات نرم افزاری می‌خواهند.

معاون وزیر صمت در پایان بیان داشت: در مورد کاهش فعالیت تولیدی سه‌هزار و ۳۰۰ واحد هدفگذاری و شناسایی شده است، این واحدها برای افزایش تولید نیاز به مواد اولیه دارند، ۱۲ هزار ۱۸۱ واحد بالای ۷۰ درصد فعالیت دارند که حدود ۲۴ درصد است، ۳۳ درصد (نزدیک به ۱۷ هزار واحد) بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۴ هزار واحد نیز زیر ۵۰ درصد هستند.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha