۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
مدیریت بحران مالی نتانیاهو در بدترین جنگ ۵۰ سال اخیر شکست خورد
بلومبرگ:

مدیریت بحران مالی نتانیاهو در بدترین جنگ ۵۰ سال اخیر شکست خورد

بلومبرگ گزارش داد، کابینه نتانیاهو در شرایط بدترین جنگ ۵۰ ساله اخیر اسرائیل، برای مواجهه با بحران مالی و رکود در کسب و کارها ناکام بوده و با طولانی‌تر شدن جنگ هزاران شرکت دیگر در معرض تعطیلی است.

به گزارش بازار، خبرگزاری بلومبرگ واقع در آمریکا در گزارشی با عنوان «ادامه جنگ درغزه هزاران شرکت اسرائیلی را به تعطیلی خواهد کشاند»، نوشت که دو ماه پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، انتقال ناگهانی اقتصاد رژیم صهیونیستی به سمت اقتصاد جنگی، هزاران شرکت، به ویژه شرکت‌های کوچک در سرزمین‌های اشغالی را با خطرات زیادی روبرو کرده است.

بر اساس این گزارش در صورت تشدید جنگ در نوار غزه و گسترش آن به سایر جبهه‌ها هزاران شرکت دیگر در اسرائیل در معرض تعطیلی خواهند بود.

شلومی توسکیا، یک تاجر صهیونیست از جمله بسیاری از تاجرانی است که به دنبال جنگ غزه با مشکلات متعدد در زمینه کسب و کار خود دست و پنجه نرم می‌کند. او صاحب شرکت الاتیوا در شهر «ریشون لتسیون» در مرکز سرزمین‌های اشغالی واقع شده است و کسب و کارش تقریباً با وضعیت بحرانی تجارت اسرائیل به طور کامل متوقف شده است.

توسکیا و هزاران صاحب مشاغل کوچک در سرزمین‌های اشغالی به دلیل فراخوان ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره به ارتش که معادل هشت درصد نیروی کار اسرائیل است، از تغییر اساسی در شرایط فعالیت خود رنج می‌برند.

بلومبرگ نوشت که ممانعت رژیم صهیونیستی از ادامه کار کارگران ساختمانی فلسطینی و مهاجرت هزاران کارگر خارجی دیگر به دلیل وضعیت جنگی، به بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی ضربه وارد کرده و فرار جمعی شهرک نشینان صهیونیست از مناطق جنگ زده در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی هم بر نابسامانی اوضاع افزوده است.

بر اساس این گزارش، موج عواقب اقتصادی طوفان الاقصی به این تاجر صهیونیست هم مشابه دیگر تجار برخورد کرده است. او ماه‌ها را صرف آماده‌سازی برای رونق گرفتن فروش محصولات خود در یکی از شلوغ‌ترین زمان‌های سال یعنی دوره بعد از تعطیلات یهودیان در ماه اکتبر کرده بود، اما همه امیدهایش با جنگ غزه بر باد رفت.

در حالی که او برای یک سودآوری خوب آماده شده بود با وقوع جنگ، مجبور شد برای سرپا نگه داشتن کسب و کار خود و تامین مخارج زندگی درخواست وام کند، اما با افزایش نرخ بهره به بالاترین سطح خود در ۱۷ سال گذشته و نیاز به یک طرح کاری پر هزینه به جای مراجعه به بانک‌ها، ۲۵۰ هزار شکل (۶۶.۷ هزار دلار) از یک انجمن موسوم به اوجین وام گرفت که کارش کمک به پروژه‌های کوچک، شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی با کمترین هزینه برای افراد است.

ساجی بالاشا، مدیر عامل انجمن اوجین می‌گوید: در هشتم اکتبر گذشته، ما یک جلسه مدیریت برگزار کردیم که در آن متوجه شدیم اوجین با موج عظیمی از تقاضا مواجه خواهد شد.

وی افزود: اوجین به طور معمول حدود ۷۰ میلیون دلار در سال وام می‌دهد، اما با شروع جنگ غزه تا ۲۱ نوامبر درخواست‌هایی را تا ۵۸.۲ میلیون دلار دریافت کردیم و انتظار می‌رود در شش ماه آینده تقاضاها برای وام‌ به میزان ۳۶۴.۸ میلیون دلار برسد؛ اگرچه همین میزان هم قطره ای در دریای نیاز شرکت‌هاست.

این موضوع در اسرائیل که شرکت‌های کوچک و متوسط آن ‌۶۲.۳ درصد از ارزش افزوده ناخالص را تشکیل می‌دهند، بیشتر نگران‌کننده است که بالاتر از میانگین باشگاه کشورهای ثروتمند در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است.

هزاران شرکت در معرض تعطیلی
بر اساس پژوهش انجام شده توسط شرکت کوفیس بی دی ای که در روزنامه اقتصادی مارکر منتشر شد، انتظار می‌رود تعداد شرکت‌های تعطیل شده اسرائیلی تا آخر ۲۰۲۳ به ۵۷ هزار شرکت برسد، در مقایسه با اینکه در سال ۲۰۲۲، این تعداد به ۴۲ هزار شرکت رسید که بسیاری از آنها تحت تأثیر افزایش تورم و ماه‌ها ناآرامی سیاسی به دلیل طرح اصلاحات قضای نتانیاهو قرار گرفتند و معمولاً سالانه ۴۵۰۰ شرکت به اقتصاد اسرائیل اضافه می‌شود که امسال این تعداد هم کم‌تر خواهد بود.

در این زمینه، پنج بانک بزرگ رژیم صهیونیستی نسبت به سال گذشته بودجه مختص ضرر و زیان اعتباری کسب‌وکارهای کوچک را هشت برابر افزایش دادند. بانک هاپو الیم (بزرگترین بانک اسرائیل) در نتایج خود اعلام کرد که بخش‌های مختلف اقتصادی اسرائیل از گردشگری گرفته تا املاک و مستغلات با «کاهش بیشتر تقاضا و مشکل در ارتقای پروژه‌ها» مواجه هستند.

کابینه نتانیاهو که تحت فشارهای جنگی قرار گرفته است و هزینه روزانه جنگ برای آن حدود ۲۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، ۱۸ میلیارد شکل معادل پنج میلیارد دلار را برای ارائه کمک‌های مالی به منظور تداوم کسب و کار در ماه های اکتبر و نوامبر اختصاص داد و ۸۰ هزار شرکت برای دریافت آن تقاضا دادند که این میران کمک مالی کفاف آنها را نمی‌دهد.

کابینه رژیم صهیونیستی. همچنین پیشنهاد کرد در برخی موارد خودش ضامن وام‌ها باشد و روز یکشنبه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم پرداخت غرامت به شرکت‌های آسیب دیده از جنگ را تا ماه دسامبر تمدید کرد.

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، شش هفته پس از جنگ، یک پنجم شرکت‌ها گفتند که هنوز فعالیت تجاری ندارند.

شرکت‌ها، سازمان‌ها و اتحادیه ۱۸۰۰ عضوی تولیدکنندگان صهیونیست از کابینه نتانیاهو انتقاد می‌کنند.

مدیر عامل موسسه اوجین همچنین به بلومبرگ می‌گوید که کابینه نتانیاهو نتوانست به طور حرفه‌ای به نیازهای کسب و کارها و امور تجاری و مدیریت بحران مالی در طول جنگ پاسخ دهد و در این امر ناکام بوده است.

بلومبرگ در پایان نوشت، همان طور که مدیر عامل اوجین می‌گوید، اسرائیل در بزرگترین جنگی به سر می‌برد که در ۵۰ سال گذشته شاهد آن بوده است. کابینه نتانیاهو باید ابزارهای بسیار خلاقانه و غیرمتعارف برای حرکت بازار پیدا کند، حتی اگر این ابزارها قبل از جنگ قابل قبول نبودند.

کد خبر: ۲۵۹٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha