۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
دستاورد صنعت خودرو روسیه برای ایرانیان
خودروهای لادا رونمایی شد؛

دستاورد صنعت خودرو روسیه برای ایرانیان

لادا دومین برند روسی پس از یواز است که خودروهای آن در بازار ایران عرضه می‌شوند.

به گزارش بازار، این خودروها به‌صورت وارداتی در اختیار مشتریان ایرانی قرار خواهند گرفت. خودروهای لادا در بخش اتومبیل‌های اقتصادی طبقه‌بندی می‌شوند، ازاین‌رو انتظار داریم که با قیمتی مطلوب به دست مصرف‌کنندگان برسند. چهار محصول لادا وستا، ‌ لادا وستا کراس، لادا نیوا و لادا گرانتا از این برند در صف ورود به بازار ایران قرار دارند.

معرفی لادا
لادا دومین برند روسی پس از یواز است که خودروهای آن در بازار ایران عرضه می‌شوند. این نام تجاری به گروه خودروسازی اتوواز روسیه اختصاص دارد که تولیدکننده بزرگ اتومبیل‌های سواری و تجاری در این کشور است. برند لادا فعالیت خود را به‌عنوان اتحاد تجاری مشترک بین دولت شوروی و شرکت فیات ایتالیا در دهه ۱۹۶۰ میلادی آغاز کرد. این شرکت تا پایان دوره حکومت شوروی، نسخه‌های ارزان‌سازی‌شده از محصولات فیات را به تولید می‌رساند.

پس از ایجاد تغییرات سیاسی و اقتصادی در روسیه ناشی از فروپاشی شوروی، لادا در اختیار گروه رنو قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، محصولات لادا براساس پلتفرم و پیشرانه‌های گروه رنو نیسان ساخته شده و درواقع رنوهای روسی با قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شوند. لادا در دوره اوج خود توانست از بازار روسیه فراتر برود و برخی محصولات خود را کشورهای دیگر نیز صادر کند.

پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و خروج خودروسازان بین‌المللی از بازار روسیه، رنو نیز شراکت خود با لادا را نیمه‌کاره رها کرد. درنتیجه تولید محصولات لادا برای مدتی متوقف شد. این شرکت حتی تصمیم داشت تا امتیاز تولید دنا را از ایران‌خودرو بگیرد و آن را تحت عنوان لادا گرانتا جدید در بازار روسیه معرفی کند. بااین‌حال، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که با استفاده از موتورهای هشت سوپاپ یا حذف برخی امکانات، رویه تولید خود را ادامه دهند. اکنون نیز یک شرکت واردکننده تصمیم گرفته است تا خودروهای لادا را برای مشتریان ایرانی به ارمغان بیاورد؛ خودروهایی که در صورت تعیین قیمت مناسب می‌توانند مورد استقبال مشتریان قرار بگیرند.

لادا وستا اسپرت، جذاب‌ترین خودروی لادا در بازار ایران
نخستین محصولی که توسط نیکاموتور به دست مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد رسید، لادا وستا اسپرت است. البته نسخه عادی این خودرو نیز به بازار ایران عرضه خواهد شد. لادا وستا اسپرت نسخه ارتقایافته‌ای از مدل معمولی محسوب می‌شود. طراحان لادا با استفاده از خطوط سفید و قرمز در بدنه خودرو، لادا وستا اسپرت را نسبت به تیپ عادی آن متمایز کرده‌اند.

لادا وستا با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد که در این بین لادا وستا اسپرت به پیشرانه قوی‌تر و حجیم‌تر مجهز خواهد بود. موتور ۱.۸ لیتری شانزده سوپاپ لادا وستا از نوع تنفس طبیعی است که حداکثر ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند.

گیربکس پنج‌سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را در این خودرو بر عهده دارند. البته نسخه‌های واردشده به بازار ایران با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهند شد. مصرف سوخت ترکیبی لادا وستا اسپرت ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است و باک سوخت این خودرو نیز ۵۵ لیتر حجم دارد. پیشرانه وستا اسپرت نیز از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ پیروی می‌کند.

دیگر خودروهای لادا برای بازار ایران
علاوه بر لادا وستا اسپرت، محصولات دیگری از این برند نیز در راه بازار ایران هستند. این خودروها لادا وستا کراس، لادا گرانتا و لادا نیوا هستند که در ادامه به‌صورت کوتاه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

لادا وستا کراس
لادا وستا کراس درواقع نسخه استیشن واگن این خودرو است که اندکی ارتفاع آن از سطح زمین افزایش یافته. این خودرو محصولی جدید محسوب می‌شود که از سال ۲۰۲۲ وارد بازار روسیه شده است.

لادا وستا کراس به‌جز در بخش ظاهری، تفاوت دیگری با نسخه سدان این خودرو ندارد. پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی نیز همچنان روی این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لادا نیوا تراول
لادا نیوا را می‌توان مشهورترین ساخته این شرکت روسی به شمار آورد. این خودرو یک آفرودر ارزان‌قیمت و کارآمد است که به‌دلیل محبوبیت در روسیه، از چند دهه پیش تاکنون روی خط تولید قرار دارد. نسخه‌ای از این خودرو که برای عرضه به بازار ایران درنظر گرفته شده است، لادا نیوا تراول نام دارد. این خودرو شباهت بسیاری به نسل‌های فعلی و پیشین تویوتا راو ۴ دارد، اما کابین آن به سبک خودروهای چند دهه پیش طراحی شده است.

لادا نیوا به موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. گیربکس پنج‌سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت را در لادا نیوا بر عهده دارد. همان‌گونه که از این خودرو انتظار داریم، سیستم چهار چرخ محرک مکانیکی در لادا نیوا مورد استفاده قرار گرفته است.

لادا گرانتا
لادا گرانتا یکی از اعضای کوچک و ارزان‌قیمت خانواده محصولات خودروساز روسی است. این خودرو یک پله پایین‌تر از لادا وستا در سبد محصولات این شرکت قرار می‌گیرد. انتظار داریم تا لادا گرانتا ارزان‌ترین محصول وارداتی این خودروساز برای بازار ایران باشد.

لادا گرانتا با فرم بدنه هاچ‌بک، سدان و استیشن واگن به تولید می‌رسد. نیروی این خودرو نیز توسط پیشرانه ۱.۶ لیتری هشت سوپاپ تأمین می‌شود که در حداکثر راندمان به ۱۰۶ اسب‌بخار خواهد رسید. گیربکس پنج‌سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha