۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
کاهش گرمایش زمین با حذف سوخت‌های فسیلی هیچ سند علمی ندارد
رئیس شرکت ملی نفت امارات:

کاهش گرمایش زمین با حذف سوخت‌های فسیلی هیچ سند علمی ندارد

رئیس شرکت ملی نفت امارات گفت هیچ (سند) علمی وجود ندارد که نشان دهد کم کردن تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی موجب کاهش گرمایش جهانی می‌شود.

به گزارش بازار، روزنامه گاردین طی گزارشی نوشت، سلطان احمد الجابر، رئیس کنفرانس تغییرات آب‌و هوایی سازمان ملل (COP۲۸) نسبت به سیاست‌های به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط سازمان ملل پیش می‌رود، ابراز تردید کرد و گفت، هیچ (سند) علمی وجود ندارد که نشان دهد کم کردن تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی باعث کاهش گرمایش جهانی می‌شود.

رئیس کنفرانس تغییرات آب‌و هوایی سازمان ملل که اکنون در دبی در حال برگزاری است، مدعی است، کاهش تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی توسعه پایدار را عقب می‌اندازد و بشریت را به دوره پارینه سنگی برمی‌گرداند.

اظهارات وی درواکنش به پرسش‌های مری رابینسون، نماینده ویژه سازمان ملل برای تغییرات آب‌وهوایی در جریان رویداد آنلاین، اساسا با موضع سازمان ملل متحد و آنتونیو گوترش، دبیرکل آن مغایرت دارد.

رابینسون، رئیس «The Elders»، یک سازمان غیردولتی حقوق بشر و محیط زیست مستقر در لندن، گفت: «ما در یک بحران کامل هستیم که بیشتر از هر کسی به زنان و کودکان آسیب می‌رساند و دلیل آن این است که ما هنوز به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی متعهد نشده‌ایم.»

وی افزود: «این تنها تصمیمی است که کاپ ۲۸ می‌تواند بگیرد و از بسیاری جهات، چون شما (خطاب به الجابر) رئیس «ادنوک» (شرکت ملی نفت امارات) هستید، در واقع می توانید آن را با اعتبار بیشتری اتخاذ کنید.»

الجابر مدیرارشد اجرایی شرکت ملی نفت امارات (ادنوک) و در عین حال رئیس کنفرانس تغییرات آب‌و هوایی سازمان ملل (COP۲۸) موسوم به کاپ ۲۸ در دبی است. بسیاری از منتقدان این دو مسئولیت را در تضاد جدی با هم می‌بینند.

سلطان احمد الجابر در پاسخ به اظهارات رابینسون گفت، وی انتظار دارد گفت‌وگوها عاقلانه و پخته باشد نه اینکه هشدارگونه باشد.

وی توضیح داد: «هیچ سند عملی یا سناریو وجود ندارد که بگوید حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی سبب می شود به هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد برسیم.» (هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد، میانگین دمایی است که در توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ تعیین شده است. یعنی دمای سطح جهان ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمتر از دمای قبل از صنعتی شدن جهان نشود.)

الجابر تصریح کرد، این اقدام «جازه توسعه اجتماعی-اقتصادی پایدار را نمی‌دهد، مگر اینکه بخواهید جهان را دوباره به غارها (دوره پارینه سنگی) برگردانید.

وقتی رابینسون گفت که شرکت ملی نفت امارات سرمایه‌گذاری زیادی در تولید سوخت فسیلی در آینده انجام می‌دهد، الجابر در پاسخ گفت او و حامیانش رسانه‌های خودشان را می‌خوانند که مغرضانه و اشتباه می‌نویسند.

رئیس شرکت ملی نفت امارات همچنین پیش‌بینی کرد، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی «لزوما اجتناب‌ناپذیر است» اما تاکید کرد کشورها باید «در این مورد واقعاًجدی و عمل‌گرا باشند.»

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز روز گذشته در این کنفرانس از دولت‌ها درخواست کرد تا یارانه سوخت‌های فسیلی را با هدف سرعت‌بخشی برنامه‌های کربن‌زدایی حذف کنند.

به گفته رئیس صندوق بین‌المللی پول، یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۲ بیشتر شده و به رقم بی‌سابقه ۷.۱ تریلیون دلار رسیده است زیرا دولت‌ها به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، با افزایش یارانه‌ها از مصرف کنندگان و کسب ‌وکارها حمایت کردند.

امارات میزبان بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل (COP۲۸) امید دارد دیدگاه آینده با کربن کمتر رونق دهد این دیدگاه شامل حذف نکردن سوخت‌های فسیلی با استفاده از فناوری جذب دی‌اکسید کربن برای دور نگه داشتن آن از جو اتمسفر و یا تمیزتر کردن فعالیت‌های نفت و گاز است.

کد خبر: ۲۵۹٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha