۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
کمبود لاستیک در استان سمنان | مسئولان قول رفع ۱۰ روزه مشکل را دادند
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود لاستیک در استان سمنان | مسئولان قول رفع ۱۰ روزه مشکل را دادند

سمنان- لاستیک در شهرستان های استان سمنان با کمبود عرضه روبرو شده است به نحوی که شاهد ایجاد صف های طولانی در برابر فروشگاه های عرضه این محصول هستیم.

بازار، گروه استان ها: در حالی مسئولان استان سمنان از توزیع شش هزار حلقه لاستیک در بازارهای استان خبر می دهند که همچنان مردم در صف های طولانی خرید این محصول در شهرستان های مختلف استان سمنان معطل هستند.

صف های طولانی که بعضاً تا ۵۰ نفر در آنها به انتظار لاستیک هستند و آنطور که فروشندگان می گویند کمتر از یک سوم این افراد موفق به خرید لاستیک مورد نیازشان می شود. علت این مشکل اما کمبود لاستیک و در واقع کاهش عرضه است که سبب بروز چنین صف های طولانی در استان می شود.

لاستیک فروشان عقیده دارند که هر میزان لاستیک برای توزیع برای آنها بیاید، بین مردم توزیع می کنند و در واقع مشکلی در زمینه فروش لاستیک وجود ندارد معضل اصلی اما این است که لاستیک به مقدار لازم بین نمایندگی های توزیع، عرضه نمی شود.

کمبود لاستیک در استان سمنان

یک شهروند شاهرودی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن گلایه از کمبود لاستیک بیان می کند: دو ماه است که لاستیک در شهرستان شاهرود پیدا نمی شود و مدام به لاستیک فروشی ها سر می زنیم تا بتوانیم برند های ایرانی را با قیمت دولتی خریداری کنیم اما موفق به این امر نمی شویم.

یک شهروند: صف های طولانی مقابل لاستیک فروشی ها ایجاد شده اما ایستادن در آنها هم بیهوده است

محمدی با بیان اینکه صف های طولانی مقابل لاستیک فروشی ها ایجاد شده اما ایستادن در آنها هم بیهوده است چرا که فروشندگان اعلام می کنند که لاستیک برای توزیع وجود ندارد، ابراز می کند: به نظر می رسد که لاستیک فروشان هم برای آشنایان خودشان لاستیک را عرضه می کنند تا در بازار آزاد بفروشند.

وی با بیان اینکه خرید لاستیک های آزاد با قیمت های جفتی چهار میلیون تومان برای ما صرفه اقتصادی ندارد، افزود: از دولت مردان می خواهیم فکری به حال این معضل کنند چرا که مردم به واقع در این زمینه مشکل دارند.

کمبود لاستیک در استان سمنان | مسئولان قول رفع ۱۰ روزه مشکل را دادند

مشکل در تامین لاستیک

یک راننده تاکسی اینترنتی نیز با بیان اینکه برای پراید خود دو ماه است که دنبال لاستیک می گردد، می گوید: روزی نیست که به لاستیک فروشی ها سر نزنیم عجیب اینجا است که هر روز صف های طولانی جلوی لاستیک فروشی ها ایجاد می شود اما کسی لاستیکی نمی خرد.

بابک اسماعیلی با بیان اینکه عرضه لاستیک بسیار محدود بوده است، بیان می کند: تعداد اندکی لاستیک در فروشگاه های عرضه این محصول توزیع شده اما به سرعت تمام می شود و اصلا مشخص نیست که مابقی این سهمیه چه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئولان می گویند که شش هزار لاستیک در بازارهای استان سمنان توزیع شده است در صورتی که صف ها روز به روز طولانی تر می شود، افزود: به نظر می رسد که این لاستیک ها از جاهای دیگری سر در می آورند و هیچ نظارتی بر آنها نیست.

سامانه فایده ای ندارد

یک راننده دیگر هم در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به سامانه مرتبط با لاستیک می گوید: مشکل سامانه و سهمیه و ... نیست مشکل اینجا است که اصلا لاستیکی نیست که به مردم تحویل دهند حالا مدام مسئولان درباره سامانه و الزام ثبت نام و خودرو و کارت ملی و ... سخن بگویند، وقتی لاستیکی برای توزیع نیست این سامانه ها به چه درد می خورند؟

اسماعیل شاه حسینی با بیان اینکه بر روی خودروی خود کار کرده و ماهی ۹ میلیون تومان درآمد دارد، گفت: با هزینه هایی که امروز برای روغن، سوخت، لاستیک و ... وجود دارد واقعاً توان ادامه رانندگی را نداریم از سوی دیگر شغل دیگری هم وجود ندارد که بتوانیم خرج زن و بچه خودمان را در بیاوریم و مسئولان هم به فکر نیستند.

رانت ایجاد شده است

گلایه های رانندگان و مردم استان سمنان درباره خرید لاستیک به متقاضیان محدود نمی شود بلکه عرضه کنندگان هم دچار مشکل هستند اسماعیلی یک لاستیک فروش در این باره به خبرنگار بازار، می گوید: تعدادی لاستیک بین نمایندگی های یکی دو برند خاص در استان سمنان توزیع کرده اند و مابقی لاستیک فروش ها هیچ سهمی از این بازار ندارند.

اسماعیلی با بیان اینکه تنها پنج الی شش مغازه در کل استان سمنان هستند که بین آنها لاستیک توزیع می شود، افزود: همین انحصار باعث شده تا همین چند فروشگاه با صف های طولانی مردم روبرو شوند و مابقی لاستیک فروش ها هیچ سهمی نداشته باشند.

رئیس صمت استان سمنان: برای تداوم توزیع لاستیک ها همچنین پیگیری هایی از سوی سازمان صمت استان سمنان صورت گرفته است

وی با طرح این سوال که چرا سهمیه توزیع لاستیک مورد نیاز مردم بین تمام لاستیک فروش ها توزیع نمی شود، ابراز می کند: در صورتی که به ما هم لاستیک بدهند قطعاً سیستم توزیع وسیع تر و صف های نیز کوتاه تر می شود و در نتیجه مردم هم راحت تر نیازشان را برطرف می کنند اما گویا انجصار توزیع با رانت گره خورده است.

اختصاص لاستیک

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره این مشکل می گوید: در مقطعی مشکلاتی برای تامین لاستیک در استان سمنان وجود داشت چرا که عرضه کمتر از تقاضا شده بود و مردم برای تامین لاستیک با مشکل روبرو شده بودند.

یادگار احمدی بیان می کند: همکاران ما در مجموعه صنعت معدن و تجارت استان سمنان با رصد وضعیت، شرایط را به وزارت صمت اعلام کرد در نتیجه وزیر صمت برای تامین لاستیک استان سمنان دستور لازم را صادر کرد تا از برند خاصی در استان شش هزار حلقه لاستیک به سمنان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه این میزان لاستیک اختصاص داده شده به استان سمنان به تدریج به نمایندگی های فروش در شهرستان های استان تزریق می شود، افزود: برند خاص لاستیک های مذکور شش نمایندگی در سراسر استان سمنان داشت که محموله نخست لاستیک ها برای هر شش مورد در هفته گذشته تحویل داده شده است.

کمبود لاستیک در استان سمنان | مسئولان قول رفع ۱۰ روزه مشکل را دادند

صف ها را تائید می کنیم

رئیس سازمان صمت استان سمنان همچنین گفت: علیرغم صف نسبتاً طولانی که برای لاستیک به خصوص در شاهرود وجود داشت، لاستیک ها توسط نمایندگی ها در حال توزیع است و ماموران صمت استان سمنان هم بر روند توزیع لاستیک ها نظارت دارند.

احمدی با بیان اینکه برای تداوم توزیع لاستیک ها همچنین پیگیری هایی از سوی سازمان صمت استان سمنان صورت گرفته است تا این عقب ماندگی که در ماه قبل در زمینه عرضه صورت گرفته، رفع شود، تاکید کرد: این سهمیه شش هزار حلقه ای لاستیک برای جبران کمبود لاستیک در بازار استان سمنان صورت گرفته اما توزیع لاستیک مورد نیاز مردم در استان ادامه خواهد داشت.

رئیس صمت سمنان: صفی که امروز نیز در جلوی لاستیک فروشی ها ایجاد شده با تزریق تدریجی لاستیک، به مرور تا ده روز آتی برطرف می شود

وی افزود: یک نکته دیگر که باید در این زمینه گفت آن است که صف خرید مردم برای یک برند خاص بیشتر در استان سمنان ایجاد شده و این در حالی است که برند های دیگر تولیدی لاستیک کشورمان آمادگی دارند که لاستیک مورد نیاز مردم استان را توزیع کنند.

مشکل تا ۱۰ روز دیگر حل می شود

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان گفت: مردم می توانند به نمایندگی لاستیک های مختلف با برند های مختلف برای تهیه لاستیک مراجعه کنند و مرتباً به این فروشگاه ها لاستیک تزریق می شود تا مشکلی برای مردم پدید نیاید.

احمدی درباره رفع مشکل هم توضیح داد: تمام برند های تولید لاستیک در استان سمنان لاستیک مورد نیاز مردم را عرضه می کنند و صفی که امروز نیز در جلوی لاستیک فروشی ها ایجاد شده با تزریق تدریجی لاستیک، به مرور تا ده روز آتی برطرف می شود.

وی افزود: سامانه ای نیز راه اندازی شده تا بتوانیم به تمام خودروها لاستیک های مورد نیازشان را عرضه کنیم اما به واسطه این که این سامانه جدید است، قدری در کار کندی صورت گرفته که ان شالله با این سامانه صف های قبلی از بین می رود و لاستیک به تمام کسانی که متقاضی هستند، خواهد رسید.

در نهایت باید دید که آیا با توزیع لاستیک و نظم بخشیدن به آن در کنار تصحیح سامانه عرضه لاستیک آیا مشکل مردم استان سمنان در تامین لاستیک حل می شود یا همچنان باید مردم در صف های طولانی بیهوده بایستند؟

کد خبر: ۲۵۹٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha