۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کاشت ۲۵۰ میلیون نهال تا پایان سال
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

کاشت ۲۵۰ میلیون نهال تا پایان سال

خیام نکویی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: انتظار داریم در پایان سال‌ شاهد کاشت ۲۵۰ میلیون نهال باشیم.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی، اظهار کرد: مجموع کاشت نهال در هفته منابع طبیعی در طول ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب از رقمی که برای سال جاری در نظر گرفته شده، کمتر است؛ این یعنی میزان درختی که قرار است در طول این طرح کاشته شود از همه این سال‌ها بیشتر بوده است.

وی افزود: تمام ظرفیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه منابع طبیعی در اختیار این طرح قرار می‌گیرد و اعلام آمادگی می‌کنیم که تمام بخش تحقیقات را در این بخش مشارکت دهیم تا همگی آینده زیست‌بوم کشور را به رقم قابل قبولی برای زندگی برسانیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم، طراحی و اجرای این طرح مردمی با تکیه بر مردم است.

خیام‌نکویی ادامه داد: اگر در طول یک دهه اخیر مهمترین چالش‌های زندگی مردم را مرور کنیم می‌بینیم که آلودگی هوا و آب یکی از این چالش‌های مهم است و به طور قطع زیربنایی‌ترین، مهمترین و تاثیرگذارترین کار برای آینده سلامت جامعه، اجرای طرح بزرگ کاشت یک میلیارد درخت است و آثار آن را نسل آینده خواهد دید.

وی تصریح کرد: کشوری با ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار گونه گیاهی، بیش از ۱۳ میلیون هکتار جنگل، حدود ۸۴ میلیون مرتع و حدود ۳۲ میلیون بیابان هستیم، ۳۰۰ روز از ۳۶۰ روز آفتابی است و این یعنی انرژی رایگان در اختیار داریم.

به گفته رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ۴ فصل و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی را داریم و این موارد ظرفیت‌های بزرگی است و باید از آنها بهره‌برداری درستی صورت گیرد.

خیام‌نکویی ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار محقق و دانشمند درعرصه کشاورزی و منابع طبیعی داریم که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها محققان حوزه جنگل و مرتع هستند.

وی بر حفظ جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از تخریب آنها تاکید کرد و اضافه کرد: اگر فرهنگ مدیریت صحیح در حوزه جنگل و مرتع و فرهنگ عمومی مردم در این حوزه برای حفظ سرمایه ملی تقویت شود، با چالش‌های محیط زیستی کمتری روبرو خواهیم شد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که نهضت کاشت یک میلیارد نهال بر پایه حرکت مردمی بنا نهاده شده و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است، گفت: مجموع کاشت نهال در هفته منابع طبیعی در طول ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب از رقمی که برای سال جاری در نظر گرفته شده، کمتر است، این یعنی میزان درختی که قرار است در طول این طرح کاشته شود از همه این سال‌ها بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم در پایان سال‌ شاهد کاشت ۲۵۰ میلیون نهال باشیم، تصریح کرد: این کار باید تبدیل به مسابقه ملی و حرکت رقابتی بین مدارس، دانشگاه‌ها، مجموعه‌ها و استان‌های مختلف شود، به طور قطع اگر به دنبال این هستیم که سلامت مردم را داشته باشیم‌ باید در این طرح اقدام جدی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha