۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
عرب ها خواهان دسترسی از ایران به کشورهای شمالی| هندی‌ها مانع حضور سایر کشورها در بندر چابهار؟
مدیر کل ترانزیت سازمان بنادر در پاسخ به بازار اعلام کرد

عرب ها خواهان دسترسی از ایران به کشورهای شمالی| هندی‌ها مانع حضور سایر کشورها در بندر چابهار؟

سرایی مدیر کل ترانزیت سازمان بنادر با بیان اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان دسترسی از قلمرو ایران به کشورهای شمالی هستند گفت: یک دلار سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دریایی پنج دلار برگشت دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: خسرو سرایی در نشست خبری چهارمین همایش بین‌ المللی اقتصاد دریا محور ایران با محوریت کریدور شمال - جنوب با بیان اینکه کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان این هستند که از قلمرو ایران به کشورهای شمالی دسترسی داشته باشند گفت: در یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی رهبری از توسعه دریامحور، افزایش سهم کشور از حمل‌ و نقل دریایی ‌در ترانزیت اشاره شده است.

او ادامه داد: تمام مسیرهای موجود در جهت توسعه ترانزیت کشور هستند. از این رو در حال حاضر ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می‌شود تا اگر نیاز به هموار سازی مسیر به‌ لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، انجام شود.

سرایی اضافه کرد: سازمان بنادر از انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی حمایت کامل دارد و این حمایت در قالب برگزاری همایش و پیاده‌سازی سیاست‌های توسعه دریا محور انجام می‌شود. یکی از مواردی که این روزها مورد تاکید واقع شده، ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور در ۹ بند توسط مقام معظم رهبری است که در هر بند بخش‌های غیردولتی می‌توانند موثر باشند.

او با اشاره به اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی کمک می‌کند تا سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها به اجرا نزدیک‌تر شود گفت: امیدواریم برای چند سال آینده یک برنامه اقدام با کمک انجمن داشته باشیم. انجمن کشتیرانی در سال‌های گذشته نشان داده که در کنار سازمان بنادر در جهت سیاست‌های کلی نظام شرکت کرده و توانسته نقش موثری ایفا کند.

پیگیری دولت برای همکاری با کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد آنها خواهان این هستند که از قلمرو ایران به کشورهای شمالی دسترسی داشته باشند

مدیر کل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای همسایه نیز خواهان همکاری با ایران هستند؟ تاکید کرد: پیگیری دولت برای همکاری با کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد آنها خواهان این هستند که از قلمرو ایران به کشورهای شمالی دسترسی داشته باشند. همچنین مذاکراتی با روس‌ها انجام شده و انتظار داریم بتوانیم در نقش پل ارتباطی بین کشورهای جنوبی و شمالی ایران ایفای نقش کنیم. هرچند کریدور شمال - جنوب محدود به این کشورها نمی‌شود.

به گفته وی، گفت‌وگو و مذاکرات جذب سرمایه گذاری با کشورهای عرب خلیج فارس در حال انجام است که ترجیح می دهیم تا زمانی که نهایی نشده آنرا اعلام نکنیم.

هندی‌ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند و این مانع حضور بقیه کشورها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار نیست

سرایی در خصوص حضور هند در چابهار و اینکه آیا حضور هندی ها می تواند مانع حضور شرکت های خصوصی و بقیه کشورها شود؟ گفت: هندی‌ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند و این مانع حضور بقیه کشورها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار نیست.

نقش هند و روسیه در کریدور شمال - جنوب به تسهیلاتی بستگی دارد که ما برای آنها فراهم می کنیم. اکنون بحث جنگ کریدورها مطرح است و کشورهای ذی‌نفع هم با توجه به تسهیلاتی که برایشان فراهم می‌شود و اینکه در زمان و هزینه‌شان صرفه‌جویی شود، ترجیح می‌دهند که از کدام کریدورها استفاده کنند

او افزود: البته نقش هند و روسیه در کریدور شمال - جنوب به تسهیلاتی بستگی دارد که ما برای آنها فراهم می کنیم. اکنون بحث جنگ کریدورها مطرح است و کشورهای ذی‌نفع هم با توجه به تسهیلاتی که برایشان فراهم می‌شود و اینکه در زمان و هزینه‌شان صرفه‌جویی شود، ترجیح می‌دهند که از کدام کریدورها استفاده کنند.

وی یادآور شد: ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می شود تا اگر نیاز به همواره سازی مسیر به لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، انجام شود. از سوی دیگر ترانزیت یک موضوع چند وجهی است که نیازمند هماهنگی‌های زیادی است و بخش خصوصی می تواند نقش بالایی در این موضوع داشت باشد.

مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: موضوع ترانزیت نیازمند هماهنگی‌های گسترده است و بخش غیردولتی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. شاید ما به‌ صورت غیرمستقیم ذی‌نفع ترانزیت باشیم، اما در بحث صادرات و واردات ما ذی‌نفع مستقیم هستیم و از این رو باید بحث‌های لجستیکی را دنبال کنیم. باید به‌ سمت دیجیتالی کردن اسناد و داده‌ها برویم و اگر نگاه لجستیک در کشور راه بیفتد، ترانزیت یکی از بهره‌ بردارها خواهد بود.

یک دلار سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دریایی پنج دلار برگشت سرمایه دارد. اما باید اذعان کرد که سال‌های سال از منابع دریایی غفلت کردیم. در حالیکه تا ۲۰۳۰ در جهان سه تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید می‌شود

وی تاکید کرد: یک دلار سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دریایی پنج دلار برگشت سرمایه دارد. اما باید اذعان کرد که سال‌های سال از منابع دریایی غفلت کردیم. در حالیکه تا ۲۰۳۰ در جهان سه تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید می‌شود.

سرایی افزود: ماهی‌گیری، آبزی‌پروری، گردشگری، انرژی‌های تجدیدپذیر و شیرین‌سازی آب دریا ازجمله اقداماتی است که می‌تواند برگشت سرمایه داشته باشد. البته سازمان بنادر در ماه‌های گذشته نقش عمده‌ای در تدوین سند سیاست‌های دریا محور ایفا کرد و ابلاغیه‌های صادر شده برای اینکه بتوانیم حرکتی را در جهت رسیدن به این هدف داشته باشیم مفید و ارزشمند است.

در بند یک سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، به سیاست‌گذاری یکپاچه و مدیریت چابک تاکید شده است بنابراین ما بیش از ۷۰ فعالیت اقتصادی داریم که با دریا متصل هستند

او ادامه داد: در بند یک سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، به سیاست‌گذاری یکپاچه و مدیریت چابک تاکید شده است بنابراین ما بیش از ۷۰ فعالیت اقتصادی داریم که با دریا متصل هستند. حمل‌ و نقل فقط یکی از این بخش‌ها است. خیلی از کشورها از محدوده ۲۰۰ مایلی دریا فرا رفتند و در اقیانوس‌ها مشغول استخراج کانی هستند.

در سازمان بنادر و دریانوردی، ۱۱ بندر حاکمیتی و دولتی تجاری عمده در شمال و جنوب است. بنادر دیگری هستند که مالکیت با سازمان بنادر نیست

مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی، ۱۱ بندر حاکمیتی و دولتی تجاری عمده در شمال و جنوب است. بنادر دیگری هستند که مالکیت با سازمان بنادر نیست. بندر پشتیبان حمل و نقل است اما اکنون دیگر از این نگاه که بندر، پل اتصال دریا به خشکی است، عبور شده است. در سازمان بنادر همواره ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت عملیاتی بنادر به ترانزیت اختصاص دارد و تخفیف‌های خوبی تا ۵۰ درصد برای ترانزیت خدمات دریایی و بندری وجود دارد.

کد خبر: ۲۵۹٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha