۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله عرضه می‌شود

اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله عرضه می‌شود

عرضه اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از روز دوشنبه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و ارزی، طرح جدیدی برای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی معرفی کرده است که از طریق آن ارز مورد نیاز برخی پروژه‌های صنعتی تامین می‌شود. اوراق مرابحه ارزی ابزاری است که به شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند کمک می‌کند با انتشار آن ارز مورد نیاز خود را تامین کرده و بهره‌وری شرکت خود را افزایش دهند.

در شرایط فعلی که تامین مالی ارزی بنگاه‌های اقتصادی یکی از دغدغه‌های مهم سیاستگذار ارزی است، این ابزار می‌تواند اثر شایانی بر ورود منابع ارزی به چرخه تولید داشته باشد. تجهیز منابع ارزی و توسعه طرح‌های ناتمام صنعتی، موجبات افزایش بهره‌وری و درآمد ارزی واحدهای تولیدی ارزآور را فراهم می‌کند و در نهایت موجب افزایش درآمد ارزی کشور می‌شود.

انتشار اوراق ارزی در بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌تواند به مدیریت بهتر منابع و مصارف ارزی کمک کند. جذب نقدینگی سرگردان در بازارهای مختلف، برآورده کردن نیازهای ارزی، بهره‌وری بالاتر منابع ارزی و امکان سرمایه‌گذاری ارزی برای دارندگان ارز، از جمله مزایای این اوراق است که کاهش التهابات ارزی و کمک به ثبات بازار ارز را به همراه دارد.

عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در مرکز مبادله ایران
بانک مرکزی با هدف تامین مالی طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس قصد عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در نظام مالی ایران را دارد.

این اوراق در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد. متقاضیان خرید اوراق مرابحه ارزی بیدبلند خلیج فارس می‌توانند از روز دوشنبه ۶ آذرماه تا پایان وقت اداری روز دوشنبه ۱۳ آذرماه (۷ روز کاری) سفارش خرید اوراق را از طریق بانک‌ها یا شرکت‌های صرافی بانکی درج شده در سامانه مرکز مبادله ارز ایران ثبت کنند. برای این کار باید فرم موجود در پایگاه اینترنتی شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تکمیل کرده و پس از مهر و امضای مجاز خریدار به بانک یا صرافی مورد نظر ارائه کنند.

متقاضیانی که سفارش‌گذاری کرده‌اند باید تا پایان مهلت پذیره نویسی (پایان وقت اداری روز دوشنبه ۱۳ آذر) گواهی معتبر موجودی ارزی خود (حداقل به اندازه تقاضای سفارش‌گذاری شده) را به مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارائه کنند.

دوره نقل و انتقال و پرداخت وجوه ارزی
مرکز مبادله پس از پایان پذیره نویسی اوراق، اسامی و مشخصات متقاضیان خرید اوراق را به همراه فرم درخواست خرید و گواهی معتبر موجودی ارزی متقاضیان به بانک ملت که عامل فروش و دریافت و پرداخت است، ارائه می‌کند.

بانک ملت نیز پس از دریافت مدارک و مستندات از اول وقت اداری روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲ آذرماه عملیات نقل و انتقال و پرداخت وجوه ارزی را انجام خواهد داد.

میزان سود و سررسید اوراق مرابحه ارزی
اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با نماد بیدبلند ۰۰۱ با سررسید ۴ ساله و سود سالیانه ۶ درصدی منتشر می‌شود. پرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسید (چهارمین سال در تاریخ پایان دوره نقل و انتقال وجوه ارزی) به صورت ارزی به حساب‌های معرفی شده خریداران پرداخت می‌شود.

سود این اوراق نیز توسط ناشر و از طریق عامل و به صورت ارزی به حساب‌های معرفی شده دارندگان نهایی اوراق واریز خواهد شد.

این اوراق در تعداد ۱۰۰ هزار ورقه به مبلغ اسمی هر ورقه ۱۰۰۰ یورو منتشر خواهد شد و مبلغ کل اوراق ۱۰۰ میلیون یورو است. حداقل حجم هر سفارش ۱۰۰۰ ورقه و حداکثر حجم هر سفارش نامحدود و تا سقف مبلغ عرضه اوراق است.

نرخ ارز این اوراق با ارز یورو بوده و خرید اوراق با سایر ارزهای جهان‌روا در صورت پذیرش عامل فروش و دریافت و پرداخت قابل انجام است.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی به نشانی اینترنتی مرکز مبادله ارزی و طلای ایران (www.ice.ir) مراجعه کنید.

کد خبر: ۲۵۹٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha