۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
مرکز مبادله ایران، مرجع مبادلات ارزی و اعلام قیمت رسمی| بازار غیر رسمی محدود می‌شود
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تشریح کرد

مرکز مبادله ایران، مرجع مبادلات ارزی و اعلام قیمت رسمی| بازار غیر رسمی محدود می‌شود

سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: این مرکز موجب ایجاد مرکزی برای مرجعیت معاملات و مبادلات ارزی و اعلام قیمت رسمی ارز شد.

به گزارش بازار، علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آیین رونمایی از تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی کشور با عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران، اظهار کرد: تمرکز فعالیت‌های این مرکز مبتنی بر دو دارایی مالی ارز و طلا است و از جایی که نوسانات قیمت و تغییرات این دو دارایی جمع کثیری از مردم جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ثبات قیمتی آن تحت نظر مدیران اقتصادی کشور بوده است و همین مسئله مبدع ایجاد و راه‌اندازی این مرکز بوده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مرجعیت رسمی در بازارهای مالی تصریح کرد: در بازار ارز و طلا تاکنون مرجعیت رسمی برای اعلام قیمت نداشتیم، اما ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران موجب ایجاد مرکزی برای مرجعیت معاملات و مبادلات ارزی و اعلام قیمت رسمی شد.

سعیدی با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد در بازار ارز وظیفه مرکز مبادله است، گفت: فعالان اقتصادی نیازهای ارزی خود را و مردم نیازهای مصرفی و واقعی خود را به صورت رسمی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران دریافت می‌کنند و این‌ها مقدمه ایجاد یک بازار قانون مند و رسمی است که مرجع اصلی مبادلات رسمی و قیمت رسمی ارز کشور باشد.

وی افزود: در طول دهه‌های قبل بازار غیررسمی مرجع قیمت ارز کشور شده بود و بخش زیادی از مشکلات بازار ارر ناشی از بازار غیررسمی آن بود و مشکلات بسیاری از این ناحیه برای اقتصاد کشور ایجاد شد؛ اما با افزایش حجم معاملات رسمی در بازار ارز و با کاهش مداوم حجم بازار غیررسمی می‌توانیم بازار ارز را به خوبی مدیریت کنیم.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران در ادامه اظهار کرد: در مقررات و اساسنامه این مرکز نیز این آموزه که نیازهای واقعی ارز چه در سرفصل‌های خدماتی و چه در سایر سرفصل‌ها از طریق این مرکز به صورت رسمی تامین شود، آمده است. قیمت رسمی بازار ارز نیز از طریق مرکز مبادله تعیین می‌شود. قیمت واحد در هر لحظه می‌تواند موجب اطمینان خاطر فعالان اقتصادی و مردم شود. وظیفه مرکز مبادله از بین بردن ناامنی و نااطمینانی مردم در بازار ارز است و امیدواریم در انجام این وظیفه خود موفق عمل کنیم.

به گفته سعیدی، تامین مالی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از طریق اوراق مرابحه ارزی اقدام بسیار مناسبی است و این مدل از تامین مالی در مرکز مبادله ادامه خواهد داشت. همچنین سود اوراق مرابحه ارزی ۶ درصد سالیانه و یورویی است و دو ماه دبگر نیز ۱۰۰ میلیون یوروی دیگر عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۹٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha