۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
تاثیر رشد بی سابقه بخش مسکن هند بر بازار جهانی آهن در سال ۲۰۲۴
بازار بررسی کرد؛

تاثیر رشد بی سابقه بخش مسکن هند بر بازار جهانی آهن در سال ۲۰۲۴

در حالیکه طی ماه های اخیر شاهد رشد بی سابقه و چشمگیر بخش مسکن در هند هستیم، میزان صادرات آهن این کشور نیز به طور همزمان کاهش داشته و این در حالیست که تقاضای جهانی برای آهن نیز در حال افزایش است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: بازار آهن طی ماه های گذشته از رشد خوبی در سطح جهانی برخوردار بوده است. بازگشت نسبی کشورهای صنعتی به مسیر توسعه اقتصادی خود و کاهش تورم در بسیاری از مناطق به ویژه ایالات متحده منجر به رشد نسبی برخی بازارهای بزرگ جهانی از جمله آهن و مس شده که البته این میزان رشد هنوز فاصله زیادی با دوران اوج خود در ایام پیش از شیوع کرونا دارد.

یدون شک، یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار و حیاتی بر بازار جهانی آهن، صنعت ساختمان سازی است که بیشترین میزان مصرف جهانی آهن نیز در همین صنعت انجام می شود. اگرچه صنایع متعدد دیگر از جمله خودروسازی نیز از جمله فاکتورهای تاثیرگذار مهم بر قیمت آهن محسوب می شوند؛ اما با اینحال هیچ یک از صنایع به اندازه صنعت ساختمان، مصرف اصلی آهن را به خود تخصیص نمی دهد.

تاثیر رشد بی سابقه بخش مسکن هند بر بازار جهانی آهن در سال ۲۰۲۴

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، ۵۲ درصد از مصرف جهانی آهن در سال ۲۰۲۱ صرف صنعت ساختمان شده و این در حالیست که بخش خودروسازی و تجهیزات مکانیکی به ترتیب، ۱۲ و ۱۶ درصد مصرف جهانی آهن را به خود تخصیص می دهند.

تاثیر رونق صنعت ساختمان سازی هند بر بازار جهانی آهن

نگاهی به بازار مسکن در سطح جهانی و رتبه بندی کشورها از حیث تولید مسکن نشان می دهد که کشورهای چین، آمریکا، هند، اندونزی و بریتانیا به ترتیب بالاترین نرخ رشد تولید در این صنعت را تا سال ۲۰۳۰ به خود تخصیص خواهند داد. علاوه بر این، سه قدرت اول بزرگ اقتصادی جهان در تولید مسکن یعنی چین، آمریکا و هند همواره طی سال های گذشته بالاترین میزان تولید در این صنعت را به خود تخصیص داده اند.

آخرین آمار موجود از بازار مسکن هند حاکی از رشد ۱۳.۳ درصدی تولید در ماه های جولای و سپتامبر است. همچنین این نرخ به نسبت سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز ۷.۹ درصد افزایش یافته است

از این حیث، به سادگی می توان متوجه شد که سیاست های کلان و نگاه دولت ها به موضوع تولید مسکن در دو کشور پر جمعیت جهان یعنی هند و چین تا چه میزان می تواند بر بازار آهن تاثیرگذار باشد. به عنوان مصداق، افت تولید مسکن در دو کشور یاد شده به علاوه آمریکا طی ایام کرونا تا پایان سال ۲۰۲۲، از جمله مهمترین دلایل ریزش قیمت فلزات اساسی به ویژه آهن، آلومینیوم و مس طی بازه زمانی مذکور شده و اکنون با بازگشت آهسته هر سه کشور به مسیر رونق، شاهد افزایش قیمت هر سه فلز در بازارهای جهانی هستیم.

سیاست دولت هند برای تولید انبوه مسکن

پیش از هر چیز باید بدانیم که دولت هند طی ماههای گذشته برنامه ای جامع برای توسعه مناطق شهری و ساخت خانه های مدرن در مناطق روستایی را به منظور حرکت همه جانبه به سوی جامعه ای صنعتی مانند چین در پیش گرفته است. از سوی دیگر، با توجه به قرار گرفتن هند در روند صنعتی شدن و رقابت این کشور با چین، هر روزه شاهد تاسیس کارخانه ها و واحدهای تولیدی جدیدی هستیم که عمدتا در حومه شهرها قرار گرفته اند. اکثر این واحدهای تولیدی برای رفع نیازهای کارکنان خود اقدام به ساخت شهرک های مسکونی و اقماری میکنند که همین امر نیازمند تامین مصالح ساختمانی از جمله فولاد است.

آخرین آمار موجود از بازار مسکن هند حاکی از رشد ۱۳.۳ درصدی تولید در ماه های جولای و سپتامبر است. همچنین این نرخ به نسبت سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز ۷.۹ درصد افزایش یافته است. علاوه بر نیاز مبرم بازار هند به تولید مسکن بیشتر، افزایش تولید در این صنعت منجر به رشد تولید ناخالص داخلی هند خواهد شد که با توجه به افزایش سقف بدهی های دولت و عدم کاهش تورم در چین و همچنین شکل گیری رکود نسبی در غرب، این فاکتور میتواند منجر به بهبود جایگاه اقتصادی هند در سطح جهانی شود.

بنا به رشد واحدهای صنعتی در دوران پس کرونا و همچنین رشد بازار مسکن در این کشور، دولت هند از میزان صادرات آهن و فولاد خود طی ماه های گذشته به میزان چشمگیری کاسته است

از سوی دیگر، موفقیت دولت هند در تولید هزاران شغل جدید در سال ۲۰۲۳ و همچنین، افزایش چشمگیر درآمد شهروندان این کشور طی سال های گذشته منجر به افزایش تقاضا به عنوان کالای سرمایه ای شده است. رشد جمعیت در جامعه جوان هند و تمایل آنها به زندگی در کانون های شهری و کار در شهرهای بزرگ نیز دیگر عامل افزایش تقاضا برای مسکن محسوب می شود. به گفته دولت هند، این کشور تا سال ۲۰۳۰، نیازمند ساخت بیش از ۱۹ میلیون واحد مسکونی است که طی سال های پیش رو، تولید مسکن به یکی از بزرگترین نیازهای هند جوان تبدیل خواهد شد.

«سونیل سینها» کارشناس بخش بازار مسکن هند در این خصوص معتقد است: «رشد فزاینده تولید مسکن کمک شایانی به رشد اقتصادی خواهد کرد و احتمالا طی پنجاه سال آینده (بخش مسکن) همین نقش را برای اینده اقتصادی هند ایفا خواهد کرد».

برآوردهای موسسه تحقیقاتی «هندو بیزنس لاین» نشان می دهد که میزان تقاضای جهانی برای فولاد و شمش آهن طی سال ۲۰۲۴ با ۲ درصد رشد به ۱۸۴۹ میلیون تن در سال خواهد رسید.

«سانجیو جین» مدیرعامل شرکت ساختمانی بزرگ «پارسواث» نیز معتقد است که رشد بخش مسکن به دلیل افزایش تقاضا و سیاست های کلان دولت هند برای رشد و توسعه شهرهای هند، دستکم برای سه الی چهار سال پیش رو بسیار چشمگیر بوده و حتی در صورت ادامه رشد اقتصادی هند در مسیر فعلی، ارقام یاد شده می توانند فراتر از این باشند.

کاهش صادرات آهن هند و افزایش تقاضا در بازارهای جهانی

همانطور که می دانیم هند در زمره پنج کشور نخست جهان در صادرات آهن قرار دارد. با اینحال، بنا به رشد واحدهای صنعتی در دوران پسا کرونا و همچنین رشد بازار مسکن در این کشور، دولت هند از میزان صادرات آهن و فولاد خود طی ماه های گذشته به میزان چشمگیری کاسته است. جدول زیر، میزان کاهش سهم هند از بازار آهن جهانی برای مناطق مختلف را طی بازه زمانی آوریل ۲۰۲۲ تا آگوست ۲۰۲۳ را نشان می دهد. به عنوان مثال، در بازه زمانی آوریل تا مارس ۲۰۲۲ سهم هند از بازار اروپا ۱۵.۴ درصد کاهش داشته و این در حالیست که کاهش سهم در آوریل تا آگوست ۲۰۲۳ به ۱۷.۳ درصد افزایش یافته است.

تاثیر رشد بی سابقه بخش مسکن هند بر بازار جهانی آهن در سال ۲۰۲۴

این در حالیست که برآوردهای موسسه تحقیقاتی «هندو بیزنس لاین» نشان می دهد که میزان تقاضای جهانی برای فولاد و شمش آهن طی سال ۲۰۲۴ با ۲ درصد رشد به ۱۸۴۹ میلیون تن در سال خواهد رسید. هلدینگ GMK نیز با ارائه آماری مشابه معتقد است که این میزان رشد تقاضا برای آهن در سال آینده میلادی به بالای ۲.۴ درصد افزایش خواهد یافت.

حال اگر میزان عرضه کاسته شده آهن هند از بازارهای جهانی را با افزایش تقاضا جمع کنیم، به سادگی می توان متوجه رشد احتمالی قوی بازار آهن در سال ۲۰۲۴ شد. این در حالیست که علاوه بر فاکتور کاهش عرضه هند، مواردی دیگر همچون احتمال توقف سیاست افزایش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا، افزایش تقاضای آهن در چین و آمریکا و بهبود احتمالی وضعیت صنایع مرتبطی چون خودروسازی در غرب و چین نیز همگی به کمک افزایش قیمت آهن و رونق بازار جهانی این فلز اساسی خواهند آمد.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha