۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
متوسط ساخت مسکن قابل سکونت در روستاها متری ۸ میلیون| تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیونی در شُرف صدور است
معاون بنیاد مسکن در گفتگو با بازار مطرح کرد

متوسط ساخت مسکن قابل سکونت در روستاها متری ۸ میلیون| تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیونی در شُرف صدور است

جودی، معاون امور مسکن بنیاد مسکن با بیان اینکه متوسط ساخت هر متر مسکن قابل سکونت در روستاها ۸ میلیون تومان است گفت: تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی در شُرف صدور از سوی سازمان برنامه است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری نه تنها بر روی قیمت تمام شده ساخت در شهرها بلکه در روستاها با شدت بیشتری تاثیر گذاشته است.

اگر چه اغلب متقاضیان ساخت مسکن این روزها منتظر ابلاغ وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هستند اما نگرانی آنها از این بابت است که تاخیر در ساخت می تواند هزینه های آنها را در پایان و اتمام عملیات ساخت بالا ببرد.

درصورتی‌که هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان در روستا حدود ۸ میلیون در نظر گرفته شود، هزینه ساخت خانه ۸۰ متری در روستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵۰ میلیون تومان خواهد شد. توجه شود که متراژ زیربنا تنها یکی از عوامل مؤثر بر هزینه ساخت ساختمان در روستا است و عواملی مانند قیمت روز آهن‌آلات مانند قیمت میلگرد و قیمت تیر آهن، قیمت روز سیمان، دستمزد روزانه نیروی کار و هزینه حمل و جابجایی مصالح نیز تأثیر چشمگیری بر قیمت تمام‌ شده هر مترمربع سازه دارند.

اگر بخواهیم هزینه ساخت مسکن به شرط سکونت را در روستاها تخمین بزنیم باید گفت در حال حاضر هزینه هر متر مربع مسکن در روستاها ۸ میلیون تومان بدون هزینه های کاشی کاری و گچ کاری خواهد بود

جودی، معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در روستاها چقدر است؟ گفت: هزینه های ساخت مسکن چه مصالح ساختمانی و دستمزد نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. اگر بخواهیم هزینه ساخت مسکن به شرط سکونت را در روستاها تخمین بزنیم باید گفت در حال حاضر هزینه هر متر مربع مسکن در روستاها ۸ میلیون تومان بدون هزینه های کاشی کاری و گچ کاری خواهد بود.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اینکه گفته می شود قابل سکونت در حقیقت به این معنی است که گچ کاری و کاشی کاری هنوز صورت نگرفته است.

افزایش هزینه های ساخت مسکن در روستاها بود که باعث شد بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان بدهد که در نهایت هم دولت در اقدامی مناسب و به موقع این سقف را تا ۳۵۰ میلیون تومان تصویب کرد

جودی در پاسخ به این پرسش که با این حساب وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی که هنوز هم ابلاغ نشده است چند درصد هزینه های ساخت یک واحد مسکونی در روستاها را تشکیل می دهد؟ تاکید کرد: ابتدا باید تاکید کنم که افزایش هزینه های ساخت مسکن در روستاها بود که باعث شد بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان بدهد که در نهایت هم دولت در اقدامی مناسب و به موقع این سقف را تا ۳۵۰ میلیون تومان تصویب کرد.

به هر حال اگر یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در نظر بگیریم برای ساخت آن ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است. به عبارتی وام ۳۵۰ میلیون تومانی می تواند ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن تا مرحله قابل سکونت را پوشش دهد

او ادامه داد: پس افزایش سقف وام مسکن روستایی با همین هدف بود که خوشبختانه در مرحله ابلاغ قرار دارد. اما به هر حال اگر یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در نظر بگیریم برای ساخت آن ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است. به عبارتی وام ۳۵۰ میلیون تومانی می تواند ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن تا مرحله قابل سکونت را پوشش دهد.

جودی در پاسخ به این پرسش که از ابلاغ وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نیز خبری نشد؟ گفت: تمام اقدامات انجام شده است و سازمان برنامه و بودجه تضمین نامه وام مسکن روستایی را در شُرف صدور قرار داده است تا آن را به بانک ها ابلاغ و سپس آماده پرداخت شود.

در حال حاضر مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی ۱۸ درصد است که باید ضمانت آن صادر شود. چرا که ۵ درصد نرخ سود این وام را متقاضیان و ۱۸ درصد مابقی را دولت و صندوق ملی مسکن باید تضمین کند

وی افزود: در حال حاضر مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی ۱۸ درصد است که باید ضمانت آن صادر شود. چرا که ۵ درصد نرخ سود این وام را متقاضیان و ۱۸ درصد مابقی را دولت و صندوق ملی مسکن باید تضمین کند.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در حال طی مراحل مربوطه برای پرداخت به متقاضیان است افزود: طی هفته جاری این تسهیلات توسط شورای پول و اعتبار تصویب و پس از آن سهمیه بانک‌های عامل نیز مشخص خواهد شد.

وی با یادآوری این‌که سود این تسهیلات ۵ درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله است، اضافه کرد:‌ ۳۵۰ هزار وام ۳۵۰ میلیون تومانی به متقاضیان نوسازی مسکن روستایی پرداخت خواهد شد.

با توجه به اینکه سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است ساز و کاری ترتیب داده شده است تا متقاضیان منتظر ابلاغ وام مزبور نباشند

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که از وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مصوب ۱۴۰۱ تاکنون چه میزان به متقاضیان پرداخت شده است؟ گفت: از وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تاکنون ۱۸۰ هزار عقد قرارداد صورت گرفته است و با توجه به اینکه سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است ساز و کاری ترتیب داده شده است تا متقاضیان منتظر ابلاغ وام مزبور نباشند.

ساز و کاری در نظر گرفته شده است که متقاضیان وام در صورت دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام بتوانند مابه التفاوت ۱۵۰ میلیون تومانی را هم دریافت کنند

جودی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسید با تصویب وام ۳۵۰ میلیون تومانی، متقاضیان وام ۲۰۰ میلیونی منتظر بمانند و ساخت و ساز از رونق بیافتد؟ گفت: اتفاقا برای اینکه روند ساخت و ساز در روستاها کُند نشود و افت نکند، ساز و کاری در نظر گرفته شده است که متقاضیان وام در صورت دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام بتوانند مابه التفاوت ۱۵۰ میلیون تومانی را هم دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بانک ها تمام همکاری خود را در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با متقاضیان داشته اند و این موضوع جای تشکر دارد.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      آقای جودی بنده خدا هنوز یه اخبار دقیق ازوام مسکن نگفتن همش غلط دراومده